Amerikkalaiselta pienpanimopioneerilta persoonallinen olutuutuus Alkon valikoimaan

Amerikkalaisen pienpanimopioneerin Anchor Brewin Comapanyn hatunnosto ensimmäiselle panimomestarilleen on harmoninen yhdistelmä vuosisataisia perinteitä ja nykypäivän panimo-osaamista. Hämmentävän herkullinen Brekle´s Brown on saatavana Alkosta 28.10. alkaen.

Kalifornian suuren kultaryntäyksen aikaan 1800-luvulla San Franciscoon muuttanut saksalainen panimomestari Gottlieb Brekle osti paikallisen saluunan ja perusti panimon, josta sittemmin tuli kalifornialaisen olutkulttuurin ikoni ja suunnannäyttäjä. Tämä Amerikan vanhimpiin kuuluva panimo vaalii alueen panimoperinteitä valmistaen oluitaan, kuten legendaarista Steam Beer -olutta, alkuperäisin menetelmin. ”Höyryoluen” lisäksi Anchor-panimon klassikko-oluisiin kuuluvat mm. Anchor Porter, Anchor Liberty Ale sekä Anchor Old Foghorn.

Alkon valikoimaan lokakuussa tuleva Brekle´s Brown on panimon maineikkaan tuoteperheen uusimpia jäseniä. Se edustaa vanhaa englantilaista, 1600-luvulla alkunsa saanutta brown ale -oluttyyliä. Perinteinen englantilainen brown ale on kuparin ruskea, makean maltainen, pehmeän paahteinen ja suunmyötäinen olut.

Vaikka Brekle´s Brown pohjautuu panimon vanhoihin resepteihin, se on kuitenkin hyvin persoonallinen tulkinta vanhasta oluttyylistä ja tunnistettavasti kalifornialainen. Muhkea ja maukas maltaisuus on todella hienossa tasapainossa hedelmäisyyden ja rapsakan, sitruksisen humaloinnin kanssa. Runsaan maltaisuuden takaavat Münich-, Caramel- ja 2-row Pale Ale -maltaat. Hienon humaloinnin takana on puolestaan uusi, amerikkalainen Citra-humalalajike, joka tuo olueen raikasta sitruksisuutta ja trooppista hedelmää.  Oluen 6 %:n alkoholipitoisuus on mukavasti tasapainossa sen muun kokonaisuuden kanssa.

Amerikkalainen pienpanimokulttuuri elää voimakasta nousukautta sen monien käsityöläisoluiden nauttiessa suurta arvostusta oluenharrastajien keskuudessa. Maistettuaan Brekle´s Brown -olutta on helppo ymmärtää miksi.

Tuotekuvaus: Tyylikäs ja pehmeän maltainen brown ale San Franciscon kuuluisimmalta panimolta. Humaloinnissa käytetty pelkästään Citra-lajiketta.

Tuotetiedot: tuottaja/maa: Anchor Brewing, USA, alk: 6 %, pakkaus: pullo, koko: 35,5 cl

Anchor Brekle´s Brown Alkosta 3,99 €, Alkon tuotenumero 749714,

ville.hypponen@servaali.fi
puh. +3550 356 0126

Captol Invest konserniin kuuluva Servaali Oy on markkinoiden johtavia alkoholituotteiden maahantuojia. Servaalin tuotesalkku kattaa kaikki alkoholijuomat, ja se on vahva markkinajohtaja kansainvälisissä miedoissa alkoholeissa. Tuotevalikoimaan kuuluu laadukkaita oluita, siidereitä, viinejä ja vahvoja alkoholituotteita sekä virvoitusjuomia ja vuonna 2013 myynnin arvioidaan ylittävän 20 miljoonaa litraa. Yhtiön palveluksessa on 50 myynnin ja markkinoinnin ammattilaista Suomessa, Baltian maissa ja Ruotsissa. www.servaali.com

Pienpanimopioneerin hämmentävän herkullinen Anchor Brekle´s Brown saatavana Alkosta 28.10. alkaen.