CICONIA – Hedelmäinen viiniuutuus Portugalista, kattohaikaroiden kotikonnuilta

Alkon valkoviinivalikoima saa heinäkuussa mielenkiintoisen uutuuden. Ciconia Antão Vaz Roupeiro on pirteän hedelmäinen, mutta samalla kuivan hapokas viini kattohaikaroiden paratiisista Alentejosta.

Viinin nimi Ciconia tarkoittaa latinaksi haikaraa. Kauniit kattohaikarat ovatkin tuttu näky Alentejossa, Portugalissa. Haikarat ovat alueella suojeltu laji ja kun viinitilan omistaja Alexandre Relvas istutti ensimmäiset köynnöksensä Alentejoon, päätti hän kantaa oman kortensa kekoon haikaroiden hyvinvoinnin puolesta ja rakensi tarhoilleen haikaroiden pesille sopivia alustoja. Nykyään haikarat ovatkin yleinen näky viinitarhoilla. Samoilta viinitarhoilta tulee myös sitruksisen raikas Ciconia-valkoviini.

Casa Agricola Alexandre Relvas on yksi Alentejon alueen johtavista viinitiloista noin 350 hehtaarin viljelyksillään ja 3 miljoonan pullon vuosituotannollaan. Relvasin perheen omistama tila aloitti viinin viljelyn vuonna 2001 ja on alusta saakka sitoutunut noudattamaan viljelyksillään kestävän kehityksen periaatteita muun muassa vähentämällä torjunta-aineiden käyttöä ja istuttamalla korkkipuita viinintuotannon hiilijalanjäljen minimoimiseksi. Tällä hetkellä Relvasin viinejä myydään yli 30 eri maassa.

Ciconia Antão Vaz Roupeiro:

Rypäleet: 55 % Antão Vaz, 45 % Roupeiro

Tuotekuvaus: Pirteä ja hedelmäinen, kuiva, hapokas, sitruksinen, päärynäinen, hennon yrttinen.

Ruokasuositus: Mainio kumppani kalalle sekä mereneläville, erityisesti ostereille. Toimii erinomaisen hyvin myös aperitiivina.

Alkossa 7.7.2014 alkaen, 7,98 €, Alko nro. 595077

Hanna-Mari Keränen, tuotepäällikkö
hanna-mari.keranen@servaali.fi
puh. +358 44 3442151

Captol Invest konserniin kuuluva Servaali Oy on markkinoiden johtavia alkoholituotteiden maahantuojia. Servaalin tuotesalkku kattaa kaikki alkoholijuomat, ja se on vahva markkinajohtaja kansainvälisissä miedoissa alkoholeissa. Tuotevalikoimaan kuuluu laadukkaita oluita, siidereitä, viinejä ja vahvoja alkoholituotteita sekä virvoitusjuomia ja vuonna 2014 myynnin arvioidaan ylittävän 20 miljoonaa litraa. Yhtiön palveluksessa on 50 myynnin ja markkinoinnin ammattilaista Suomessa, Baltian maissa ja Ruotsissa. www.servaali.com

Ciconia on pirteän hedelmäinen viini kattohaikaroiden paratiisista Alentejosta.