Pimeys laskeutuu – Mallaskosken panimo tuo markkinoille kaksi mustaa olutta

Seinäjokelainen Mallaskosken panimo on ammentanut innoituksen olutuutuuksiinsa pohjanmaalaisen sielunmaiseman synkkyydestä. Kuten kulunut talvi, myös Black IPA sekä Black Pils ovat väriltään mustia ja luonteeltaan karuja (vaikka pohojammaalla ei valiteta, paitsi silloon ku ei aharista).

Yltiöoptimistisen jenkkipienpanimo-/startup–trendin jyllätessä Suomen markkinoilla Mallaskoskella ahdistuttiin marraskuussa auringonpaisteen ja iloisuuden utopistiseen tavoitteluun ja päätettiin tehdä jotain aivan muuta, paremmin omalle luonteelle sopivaa. ”Halusimme tehdä jotain, mitä ei ole Suomessa aiemmin tehty ja mikä kuvastaisi paremmin meidän sielunmaisemaamme. Pitkään pohdittuamme päädyimme Black-sarjaan, jossa kantavana ajatuksena on tehdä tummanpuhuvia tulkintoja kaikista oluttyyleistä, alkuperäiseen värimaailmaan katsomatta”, kertoo Mallaskosken panimon tuotepäällikkö Henrik Larkio. ”Idea oli mielenkiintoinen, sillä sanomattakin oli selvää että väriaineita ei tultaisi käyttämään, vaan oluen musta väri haettaisiin  pelkästään maltailla”, jatkaa Jyri Ojaluoma, Mallaskosken panimomestari.

IPA-oluttyylilajista tulee ensimmäisenä mieleen humalointi ja tuoksu. Mallaskosken Black IPA –oluen upeat aromit syntyvät Amarillo- ja Simcoe-humalien avioliitosta. Chinook-humala taas tuo oluen katkeroon mielenkiintoista syvyyttä. Black IPA:n viidestä mallaslajikkeesta koostuva mallaspohja sisältää myös kolmea mustaa mallaslajiketta. Mustat maltaat luovat osaltaan oluen makumaailmaan sopivaa paahteisuutta. ”Black IPA –olutta rakennettaessa mallaspohjalle on kaksi vaihtoehtoa; joko stoutmainen paksu ja ”raskas” tai IPA:mainen mahdollisimman kevyt. Mallaskosken Black IPA edustaa näistä jälkimmäistä”, kertoo Jyri.

Black Pils saa varmasti jo nimellään germaanipuristit takajaloilleen. ”Ajatuksena musta lager, pilshumaloinnilla ja ”extreme drinkability”. Humalointiin siis sakemannit riviin: Hallertau Magnum, Perle ja Hersbrucker.” Avaa Jyri suunnitteluprosessia turhia jaarittelematta.

Aiemmin Mallaskosken panimo on valmistanut vain tölkki- ja astiaoluita. Black IPA ja Black Pils ovat ensimmäiset tuotteet Mallaskosken panimon uudelta, vuoden 2015 alussa käyttöön otetulta pullotuslinjalta.

Saatavuus:
Black Pils 5,5% on saatavilla 33 cl lasipullossa ja Black IPA 6,5% lasipullon lisäksi myös hanasta hyvän valikoiman olutravintoloista.

Näytepyynnöt ja lisätiedustelut,

Henrik Larkio
Tuotepäällikkö
henrik.larkio@servaali.com

Jyri Ojaluoma
Panimomestari
jyri.ojaluoma@mallaskoski.fi

Mallaskosken panimo on v. 1921 perustettu Seinäjoella sijaitseva, laadukkaita käsityöläisoluita valmistava pienpanimo. Panimon panimomestarina toimii Jyri Ojaluoma. Mallaskosken yhteydessä on myös elävä panimoravintola, jonka terassilta aukeavat komeat näkymät Seinäjoen kosken kuohuihin.

Captol Invest konserniin kuuluva Servaali Oy on markkinoiden johtavia alkoholituotteiden maahantuojia. Servaalin tuotesalkku kattaa kaikki alkoholijuomat, ja se on vahva markkinajohtaja kansainvälisissä miedoissa alkoholeissa. Tuotevalikoimaan kuuluu laadukkaita oluita, siidereitä, viinejä ja vahvoja alkoholituotteita sekä virvoitusjuomia ja vuonna 2015 myynnin arvioidaan ylittävän 25 miljoonaa litraa. Yhtiön palveluksessa on 50 myynnin ja markkinoinnin ammattilaista Suomessa, Baltian maissa ja Ruotsissa. www.servaali.com

Captol Invest -konserni on suomalaisessa omistuksessa oleva yhtiö, joka keskittyy laadukkaiden alkoholijuomien maahantuontiin ja myyntiin, ravintolatoimintaan, ravintoloiden sisustus- ja laitepalveluihin, kiinteistöihin ja pienpanimotoimintaan. Captol Invest -konserni toimii Suomessa, Baltian maissa ja Ruotsissa. Konsernin palveluksessa on n. 150 henkilöä ja liikevaihdon vuonna 2015 odotetaan ylittävän 40 miljoonaa euroa. www.captolinvest.fi

Pimeys laskeutuu. Mallaskosken panimo tuo markkinoille kaksi mustaa olutta.

Mallaskosken panimon tuotepäällikkö Henrik Larkio
Idea oli mielenkiintoinen, sillä sanomattakin oli selvää että väriaineita ei tultaisi käyttämään, vaan oluen musta väri haettaisiin pelkästään maltailla.
Jyri Ojaluoma, Mallaskosken panimomestari