Caternet vahvistaa asemaansa Suomen johtavana tuoretuotetoimittajana

Report this content

Caternet Finland Oy on Suomen nopeimmin kasvava lisäaineettomien tuoretuotteiden tuotantoon erikoistunut yritys. Caternetilla on noin 1200 asiakasyritystä ympäri Suomen: henkilöstöravintolat, julkisen sektorin ruokahuolto, hotellit ja ravintolat, keskusliikkeet, tukkuliikkeet, vähittäiskaupat sekä elintarviketeollisuus. Caternetin tuotteista, joihin kuuluu kala-, hedelmä- ja vihannestuotteita, nauttii päivittäin noin miljoona suomalaista. Nyt Caternet Finland Oy investoi toimitusvarmuuteen ja asiakkuuksiin ostamalla koko osakekannan Tuoretalo Oy:stä Oulusta ja Vihannes Pulk-ka Oy:stä Jyväskylästä.

Yrityksen toiminnan ydinajatuksena on tuotteiden lisäaineettomuus, tuoreus, terveellisyys ja turvallisuus, mistä pidetään kiinni modernia tuotantoteknolgiaa hyödyntämällä sekä tehokkaan logistiikkaketjun avulla. Tuotteiden tuoreuden ja laadun varmistamiseksi logistiikkaketjun jokainen vaihe on tarkkaan valvottu koko tuotantoketjun ajan, Helsingin Kivikossa sijaitsevasta omasta 7500 m2 korkean hygienian tuotantolaitoksesta asiakkaille ympäri Suomea.

Hallittua kasvua yritysostoilla

Caternetin historia alkaa vuodesta 1994 jolloin toiminta alkoi Helsingin Hakaniemen hallista kalan vähittäis- ja tukkumyynnillä. Yhtiö toimi vuoteen 1998 asti nimellä Helsingin Kalamarket Oy. Vuonna 2000 Caternet osti vuonna 1926 perustetun Valiovihannes Oy:n ja se fuusioitiin Caternetiin vuonna 2004.

- Nyt Caternet Finland Oy laajenee ostamalla koko osakekannan Tuoretalo Oy:stä Oulusta ja Vihannes Pulk-ka Oy:stä Jyväskylästä. Laajentumisella investoidaan toimitusvarmuuteen ja asiakkuuksiin, ja se mahdollistaa tehokkaan valtakunnallisen toiminnan sekä osto-organisaation ja logistiikan rakentamisen kotimaiselle lähiruualle. Pystymme nyt palvelemaan asiakkaitamme entistäkin tehokkaammin, toimitusjohtaja Juha Murtopuro sanoo.

- Olemme innoissamme mukana rakentamassa vahvaa ja paikallista suomalaista tuoretuoteyhtiötä ja aloitamme välittömästi Caternetin kala-, hedelmä- ja vihannestuotteiden myynnin Pohjois-Suomen alueella, jatkaa toimitusjohtaja Tarmo Lammi Tuoretalo Oy:stä.

Vahva panostus toimitusvarmuuteen, paikalliseen asiakaspalveluun ja lähiruokaan

Toteutuneet yrityskaupat vankentavat Caternetin asemaa alan vahvana toimijana Suomessa, mikä antaa yritykselle erinomaiset mahdollisuudet asiakkaiden paikalliseen palvelemiseen sekä täydelliseen valtakunnalliseen toimitusvarmuuteen. Samanaikaisesti rakennetaan kotimaisen lähiruuan osto-organisaatio, joka helpottaa kotimaisten viljelijöiden ja kalastajien pääsyä valtakunnallisille markkinoille.

- Tämä kauppa tuo uusia konkreettisia mahdollisuuksia palvella nykyisiä ja tulevia asiakkaitamme entistä paremmin. Valtakunnallisen lähiruuan osto-organisaation rakentaminen avaa uusia mahdollisuuksia myös keskisuomalaisille viljelijöille ja kalastajille, kertoo toimitusjohtaja Jarmo Leppänen Vihannes Pulk-ka Oy:stä.

Laajentumisen jälkeen Caternet Finland Oy työllistää suoraan yli 120 työntekijää ja yhtiöiden yhteenlaskettu liikevaihto oli vuonna 2010 noin 28 M€. Vuonna 2011 yhtiö jatkaa voimakasta, kannattavaa kasvua sekä orgaanisesti että uusien yritysostojen kautta. Yhtiön pitkän aikavälin tavoitteena on saavuttaa 100 M€ liikevaihto vuoteen 2015 mennessä.

Kaupallinen johtaja Erkki Leppänen Caternet Finland Oy,
puh. (09) 7744 7728, erkki.leppanen@caternet.fi

Viestintätoimisto Akvamariini Porter Novelli,
puh. (09) 241 0072, lotta.lappalainen@akvamariini.fi (myös kuvapyynnöt)

TAUSTATIEDOTE

Hedelmä-, vihannes- ja kalatuotteet tuoreina ja turvallisesti – valtakunnallisesti kautta vuoden

Caternet Finland Oy on Suomen nopeimmin kasvava hedelmä-, vihannes- ja kalatuotteiden toimittaja. Caternetin oma tuotantolaitos Helsingin Kivikossa täyttää kaikki elintarvikealan viranomaisvaatimukset, ja se pystyy vastaamaan myös kasvaviin vaatimuksiin niin tuotteiden turvallisuuden, toimitusvarmuuden kuin tuotevalikoimankin suhteen.

- Valmiiksi käsitellyt ja pilkotut tuoretuotteemme sallivat keittiön keskittymisen ydintoimintaan, eli herkullisen ruoan valmistamiseen hyvistä raaka-aineista. Toimimme 24 tunnin tilaus-toimitusryhmissä 7 päivää viikossa:  tänään tilatut tuotteet ovat asiakkaalla pääsääntöisesti huomenna aivan samoin kustannuksin kuin pidemmällä toimitusajalla, kaupallinen johtaja Erkki Leppänen kiteyttää.

Caternetin sijainti Vuosaaren sataman tuntumassa on ideaali tuoretuotteiden ensiluokkaista laatua ajatellen. Ammattikeittiöiden ja elintarviketeollisuuden tarvitsema tuoretavara juureksia lukuun ottamatta tulee Suomeen ulkomailta yhdeksänä kuukautena vuodessa pitkälti juuri Vuosaaren kautta. Kun myös biojäte jää jo sataman tuntumaan, liikenteen määrä vähenee ja valtakunnallinen jakelu tehostuu. Valmiiksi käsitelty tuoretavara kulkee tiiviimmin, mikä merkitsee ympäristön säästämistä.

Täysin säilöntäaineettomia tuotteita

- Caternetin korkean hygieniatason tuotantolaitoksessa keinotekoisia säilyvyysaineita ei tarvita lainkaan. Tuotteiden laatu ja säilyvyys syntyvät hyvän lämpötilahallinnan ja tarkan hygienian kautta, kertoo Caternetin tuotteiden ja toiminnan laadusta vastaava laatupäällikkö Jaakko Repo.

Yritys on ottanut uudessa tuotantolaitoksessaan huomioon paitsi nykyiset, myös tulevat viranomaisvaatimukset. Tarkat toimintaprosessit, laadunvalvontapisteet, pakastimeen päivittäin otetut verrokkinäytteet sekä tuotteiden jäljitettävyys alkulähteille ovat laadunvalvonnan nykypäivää. Caternet valitsee tavarantoimittajansa tarkasti ja varmistaa yhteistyön jatkuvuuden solmimalla pitkiä yhteistyösopimuksia.

Laaja tuotevalikoima tuoreita hedelmiä, vihanneksia ja kalaa

- Caternetin kehittyneet toimintajärjestelmät ja suuret tilat mahdollistavat runsaan tuotevalikoiman. Kutsumme asiakkaamme aina mukaan tuotesuunnitteluun, sillä Caternetin modernissa koekeittiössä voidaan testata ja kehittää asiakkaan omia tarpeita vastaavia tuotteita. Valmiin katalogin lisäksi Caternetin ammattilaiset jalostavatkin tuotteita toiveiden mukaiseen käyttövalmiiseen muotoon myös asiakaskohtaisesti, ruokatuotepäällikkö Maria Hartikainen kuvailee.

Kalapuolella Caternetin mahdollisuudet toteuttaa erilaisia tarpeita ovat poikkeuksellisen monipuoliset: asiakas voi vaikuttaa kalojen annoskokoon, ruodottomuuteen tai tilata nahattoman tai nahallisen fileen. Tilaus on helppo jättää Caternetin verkkokauppaan, jonka kautta tavaran saatavuutta ja liikkumista on myös mahdollista seurata. Asiakas voi valita itselleen toimivimman ja tehokkaimman toimituskanavan, joko suorajakeluna Caternetilta asiakkaalle tai keskusliikejakelulla muun kuorman mukana.

Spiraalipakastus – tuoreen veroista kalaa ympäri vuoden

Tuoreen kalan saanti on kausiluonteista, ja Caternetin spiraalipakastus tarjoaa ainutlaatuisen tavan tarjota tuoretta kalaa vuoden ympäri täydellisellä toimitusvarmuudella, tasaisella laadulla ja selkeällä hinnoittelulla. Spiraalipakastuksessa kala pakastetaan nopeasti - 38 asteeseen, minkä jälkeen se glaseerataan: pakastetut fileet saavat vesisuihkun, jolloin niiden päälle muodostuu ohut, hapelta suojaava jääkerros. Nopean jäätymisen ansiosta kalan sisään ei muodostu jääkiteitä, jotka rikkoisivat solurakenteen. Kalan oma kosteus säilyy, ja sen rakenne säilyy tuoreen kaltaisena pakastamisesta huolimatta.

- Esimerkiksi kuhan sesonki kestää vain muutaman viikon. Kuha fileoidaan tuoreeltaan ja irtopakastetaan vielä samana päivänä. Näin ravintolat ja muut asiakkaat saavat tuoreen veroista kuhaa silloinkin, kun tuoretta kalaa ei ole saatavilla, eikä keittiössä tarvitse laatia ruokalistoja kalenterin tai kalaonnen mukaan. Myös hinnoittelu on erinomaisesti ennustettavissa. Caternet seuraa tiiviisti aikansa trendejä sekä etsii ja ideoi uusia mahdollisuuksia. Spiraalipakastus on esimerkki toimintatavasta, joka on maailmalla yleisesti käytössä, mutta Suomessa vielä hyvin harvinainen, Hartikainen tiivistää.

Caternet tukee ja vie lähiruoka-ajattelua eteenpäin

Caternet on omalla toiminnallaan aktiivinen myös lähiruoan suhteen ja vie ajatusta eteenpäin Helsingin, Jyväskylän ja Oulun toimipisteiden ympärille rakennetun kotimaisten tuoretuotteiden osto-organisaation kautta. Osto-organisaatio toimii ainutlaatuisena, tehokkaana ja turvallisena jakelukanavana kotimaisille viljelijöille ja kalastajille, turvaten tuoretuotteiden saumattoman logistiikan luonnosta ruokapöytään. Caternet auttaa ratkaisemaan lähiruuan saatavuuden ja logistiikan kaikille asiakkailleen.

Käsitteenä lähiruoka on toistaiseksi melko vakiintumaton ja epätarkasti määritelty. Yksi määritelmä on se, että lähiruoka on ruoantuotantoa ja -kulutusta, jossa käytetään lähialueen raaka-aineita ja tuotantopanoksia.

- Maantieteellisesti Suomessa lähiruoaksi lasketaan pääsääntöisesti kotimainen ruoka, mutta tuotteista ja ajankohdasta riippuen Pohjoismaissa tai jopa EU:n alueella tuotettu ja kulutettu ruoka on lähiruokaa – etenkin jos katsotaan lähiruokaa ekologisen tehokkuuden näkökulmasta. Raaka-aineiden tuotantotapa ratkaisee ympäristövaikutukset, ja usein ympäristöystävällisintä on tuottaa ruoka siellä, missä se saadaan tuotettua pienimmillä resursseilla, kuten lämpimillä alueilla. Lähiruoka yhdistetään usein myös sosiaaliseen, taloudelliseen ja kulttuurilliseen kestävyyteen. Kotimaisuus on tärkeä elementti sesonkiaikoina ja alueelliset ruokaperinteet monesti myös tukevat lähiruuan käyttöä, Repo kertoo.

Caternet Finland Oy

- Suomen nopeimmin kasvava tuoretuotteisiin erikoistunut yritys, joka valmistaa ja toimittaa käyttövalmiita tuotteita tuoreista kaloista, hedelmistä ja vihanneksista valtakunnallisesti
- Asiakkaita: henkilöstöravintolat, julkisen sektorin ruokahuolto, hotellit, ravintolat, kahvilat,  keskusliikkeet, tukkuliikkeet, vähittäiskaupat ja elintarviketeollisuus
- Päivittäin Caternetin toimittamia tuoretuotteita nauttii miljoona suomalaista