• Cinia/

Huippunopea datakaapeli Suomesta Saksaan on avattu kaupalliseen käyttöön

Suora yhteys houkuttelee Suomeen datakeskuksia ja avaa uuden reitin Aasiaan

Tiedotusvälineille 20.5.2016

Suomalainen Cinia on avannut suoran datayhteyden Suomesta Itämeren ali Saksaan. Nyt saatavilla olevat merikaapeliyhteydet nostavat Keski- ja Pohjois-Euroopan välisen tiedonsiirtokapasiteetin ennätystasolle. Viralliset avajaiset järjestettiin yhtäaikaisesti Helsingissä ja Frankfurtissa 19. toukokuuta, osin videoyhteyden välityksellä.

Cinia C-Lion 1 -merikaapeli liittää Keski- ja Pohjois-Euroopan tiiviisti yhteen. Tähän saakka käytettyjä tiedonsiirtoreittejä selvästi pienemmän yhteysviiveen ansiosta Helsinki on nyt tietoverkkojen näkökulmasta kuin Frankfurtin esikaupunki. Ennätyksellisen 144 terabitin kapasiteetin (Tbit/s) tarjoava kyberturvallinen yhteys liittää esimerkiksi datakeskukset saumattomasti toisiinsa. Suomi tarjoaa datakeskuksille merkittäviä etuja viileän ilmaston, tiukkojen yksityisyyslakien sekä sähköenergian kustannustason ja saatavuuden kautta.

"Kun mahdollinen Brexit häämöttää ja euroskeptisyys kasvaa, on äärimmäisen tärkeää jatkaa yhteisen Euroopan rakentamista. Euroopan digitaaliset sisämarkkinat ja nyt avattu datareitti ovat tulevaisuutta, josta on pidettävä huolta”, sanoo avajaistilaisuudessa puhunut Erika Mann, joka on internetin osoiteavaruutta hallinnoivan ICANNin hallituksen jäsen.

”Merenalainen datakaapeli avaa mahdollisuuksia paitsi suomalaisille ja saksalaisille yrityksille, myös koko Euroopalle. Se yhdistää Frankfurtin finanssikeskuksen ja internet-solmukohdan maailman tehokkaimpiin kuuluvalla datayhteydellä Suomen pohjoiseen ilmastoon ja edullisempaan uusiutuvaan energiaan”, kertoo avajaisissa esiintynyt Brigitte Zypries, parlamentaarinen valtiosihteeri ja Saksan talous- ja energiaministerin avustaja.

”Cinia C-Lion1 -datayhteys on erinomainen esimerkki Suomen valtion roolista uuden infrastruktuurin mahdollistajana. Hallitus näki tarpeen, käynnisti projektin ja sijoitti siihen pääomaa, jonka myötä mukaan saatiin myös yksityisiä sijoittajia. Tehokkaan datayhteyden todelliset kansantaloudelliset hyödyt tulevat näkymään merkittävinä kerrannaisvaikutuksina useilla eri aloilla”, sanoo Suomen valtion terveiset avajaisiin tuonut ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Lenita Toivakka.

Merikaapelia pitkin kulkeva Northern Digital Highway yhdistää Keski-Euroopan tärkeimmät tietoliikennesolmut Suomen kautta Venäjälle ja Aasiaan. Frankfurtissa sijaitseva maailman vilkkain internet-keskus DE-CIX on nyt yhdistetty merikaapelin ja Suomen olemassa olevien valokuituyhteyksien kautta suoraan Venäjän rajalle ja niin kutsutun pohjoisen silkkitien kautta kauemmas itään. Mahdollinen Arctic Connect -kaapeli Koillisväylän kautta Aasiaan vahvistaisi edelleen Suomen asemaa idän ja lännen tietoliikenteen keskuksena.

”Digitalisaatio nostaa yhteyksien nopeuden ja luotettavuuden tärkeäksi osaksi kilpailukykyä yhä useammilla toimialoilla. Seurauksena tiedonsiirrolle asetetut vaatimukset kasvavat jatkuvasti. Northern Digital Highway nostaa Suomen kärkisijoille globaalien digitaalisen talouden edelläkävijöiden silmissä, kun ne hakevat otollisinta paikkaa dataintensiivisille toiminnoilleen. C-Lion1-projektin valmistuminen on vasta ensimmäinen askel”, kertoo Cinian toimitusjohtaja Ari-Jussi Knaapila.

Cinia on jo solminut ja julkistanut useita merkittäviä sopimuksia merikaapeliyhteyden käytöstä. Yhteyksiä tulevat hyödyntämään mm. datakeskusoperaattorit Hetzner Online ja TeliaSonera sekä venäläinen teleoperaattori Avelacom, joka liittää merikaapelin omaan Suomesta Moskovaan ulottuvaan verkkoonsa. Keskeisten kumppanien joukossa ovat mm. Huawei, Xtera ja SSH. Viimeisin sopimusjulkistus koski merikaapelin yhdistämistä suoraan Equinixin datakeskuksiin Helsingissä ja Frankfurtissa.

Cinian suunnittelema ja toteuttama merikaapeliyhteys on rakennettu yhteistyössä Alcatel-Lucent Submarine Networksin kanssa. Cinia C-Lion1 -merikaapeli on noin 1 200 kilometriä pitkä ja se koostuu kahdeksasta optisesta kuituparista, joiden yhteenlaskettu kapasiteetti on 144 terabittiä sekunnissa (Tbps). Asennustyö aloitettiin Helsingin Santahaminasta 12.10.2015 ja yhtenäinen kaapeliyhteys Saksan rantautumispisteeseen Rostockissa valmistui 12.1.2016.

Valokuvia avajaistilaisuudestahttp://www.cinia.fi/fi/grandopening
www.cinia.fi

Ari-Jussi Knaapila, toimitusjohtaja, Cinia
Email aj.knaapila@cinia.fi

Jukka-Pekka Joensuu, varatoimitusjohtaja, Cinia
Email jukka-pekka.joensuu@cinia.fi

Juha Frey, viestintätoimisto Netprofile
Email juha@netprofile.fi

Cinia Group Oy tarjoaa älykkäitä verkko-, järjestelmä- ja ohjelmistopalveluita, jotka poistavat etäisyyksien merkityksen ja parantavat maailman toimivuutta. Vahva osaaminen kriittisissä järjestelmissä sekä oma yli 10 000 kilometrin laajuinen kuituoptinen runkoverkko Suomessa mahdollistavat yrityksille tietoturvallisen it-infrastruktuurin ja tulevaisuuden pilvipohjaisen toimintaympäristön. Cinia C-Lion1 -merikaapeli vahvistaa Euroopan digitaalisia sisämarkkinoita tarjoamalla lyhyimmän ja nopeimman reitin Keski-Euroopasta pohjoisen Euroopan datakeskuksille ihanteellisiin oloihin sekä Aasian ja itäisen Euroopan markkinoille. Suomalaisen Cinian palveluksessa on noin 200 osaajaa. Lisätietoa: www.cinia.fi.

www.twitter.com/ciniagroup
www.instagram.com/ciniagroup