Bloggaaminen on näppäimistöllä ajattelua

Cisionin lokakuun blogirankkauksen voittaneen kirjallisuusblogin pitäjä Tommi Melender kertoo aloittaneensa Antiaikalainen -bloginsa kirjoittamisen päähänpistosta. Muutaman kirjallisuustuttavan blogiharrastuksen innoittamana myös Tommi päätti kokeilla, miltä blogin kirjoittaminen tuntuisi.

Melender kuvaa tyyliään suorapuheiseksi asiaproosaksi, jossa kantaaottavuus kuuluu asiaan. – En juurikaan pyöristele sanomisiani, Melender toteaa. Aiemmin kirjoitukset saattoivat olla myös kokeellisia ja parodisiakin tekstejä, mutta nykyistä kirjoitustapaansa hän kuvaa ”näppäimistöllä ajatteluksi”.

Blogikirjoitukset herättävät myös keskustelua. Keskusteluissa on Melenderin mukaan parasta ehkä se, että useimmat kommentoivat hänen blogiaan omalla nimellään. – Kun kommentteja ei kirjoiteta nimimerkkien takaa, on keskustelu asiallisempaa, kohteliaampaa ja myös intiimimpää, Melender huomauttaa. Hän sanoo lukijoiden kommenttien myös avartavan käsiteltyä aihetta kiintoisalla tavalla.

Melender on vantaalainen toimittaja ja kirjailija. Hänen tuotantonsa käsittää kolme romaania, yhden esseekokoelman sekä kolme runokokoelmaa. Melender kertoo romaanien kirjoittamisen ja blogin pitämisen poikkeavan aika paljon toimittajan työstä, vaikka kaikkia yhdistääkin sanojan ja lauseiden kanssa askartelu. – En usko valinneeni kirjoittamista ja kirjallisuutta, pikemminkin ne valitsivat minut, Melender pohtii. Lukioiässä luetut T.S. Elliotin Aution maa ja Albert Camus’n Sivullinen eivät jättäneet vaihtoehtoja.

Cision on viestintäalan johtava ohjelmistopalveluntarjoaja, joka tarjoaa markkinoiden kattavimmat palveluratkaisut lehdistötiedotukseen, sijoittajaviestintään, sosiaalisen median hallintaan, analytiikkaan, sisällön jakamiseen ja mielipidevaikuttajien tavoittamiseen. Cisionin palvelut auttavat asiakkaita tavoittamaan kohdeyleisöjä, tehostamaan kampanjointia ja vahvistamaan faktaperusteista päätöksentekoa. Cisionin palveluratkaisuihin lukeutuvat PR Newswire, Gorkana, PRWeb, Help a Reporter Out (HARO) ja iContact. Cision palvelee maailmanlaajuisesti yli 100 000 asiakasta 170 maassa 40 eri kielellä. Chicagossa sijaitsevan pääkonttorin lisäksi Cisionilla on toimipisteet Pohjois-Amerikassa, Euroopassa, Aasiassa, Etelä-Amerikassa ja Australiassa.