Cision julkaisi Suomen suosituimpien markkinointi- ja viestintäblogien top 10 -listauksen

Listauksen kärkipaikan vei nimiinsä Katleena Kortesuon Ei oo totta! -blogi.

Viestintäpalvelujen asiantuntija Cision listasi lokakuussa 2014 pitkästä aikaa oman toimialansa top-blogit Suomessa. Ykköseksi maamme markkinointi- ja viestintäaiheisten blogien top 10 -listalla sijoittui bloggaamisen ohella myös kouluttajana ja tietokirjailijana tunnetun Katleena Kortesuon Ei oo totta! -blogi, joka postauksissaan käsittelee kirjoittajansa mukaan niin omaa kuin myös muiden harjoittamaa viestintää antamalla ruusuja, ruoskaa ja ratkaisuja.

Toiseksi listauksella sijoittui erityisesti verkkopalvelujen kehittäjille suunnattu Vierityspalkki.fi-blogi ja kolmanneksi läsnäoloyritys Zenton ylläpitämä Zento blogi. Kaiken kaikkiaan tämänkertaisen kärkikymmenikön blogit olivat varsin asiantuntija- ja yritysvetoisia, kuten aihealueelta odottaa sopiikin. Cision listasi maamme suosituimmat markkinointi- ja viestintäblogit viimeksi toukokuussa 2011.

Markkinointi- ja viestintäblogien top 10 -lista Suomessa lokakuussa 2014 (Lähde: Cision Finland Oy)

1.     Ei oo totta!
2.     Vierityspalkki.fi
3.     Zento blogi
4.     Nyt ja Huomenna
5.     Onnistuneen viestinnän jäljillä
6.     Orgcomms
7.     Viestintä-Piritta
8.     AC Sanafor blogi
9.     Perttu Ahvenainen
10.   Normisuorittaja

Cisionin top-blogit listataan kerran kuukaudessa vaihtuvasta aihepiiristä. Aiempiin listauksiin voi tutustua Cisionin kotisivuilla

Cisionin top-blogilistaus perustuu seuraaviin arviointikriteereihin:

–  Onko kyseessä blogi? Cisionin määritelmän mukaan blogin tunnistaa kolmen ominaisuuden perusteella: sen sisältö on käänteisessä kronologisessa järjestyksessä, sisältöä luovat yksilöt tai tunnistettavien yksilöiden joukko ja sisältö on käyttäjien kommentoitavissa. Jätämme toimituksellisten medioiden kuten uutissivustojen blogit listauksen ulkopuolelle, sillä valtamedian vaikutus blogiin on selkeän suosiva.

Minkä maalainen blogi on? Cision määrittelee blogin kotimaaksi sen, missä sen kirjoittajan voidaan olettaa asuvan. Jotkut sivut käyttävät .fi-verkkotunnusta, toiset paikannetaan kielen perusteella.

Onko kyseessä top-blogi? Blogin sijoitukseen listauksessa vaikuttavat lukijoiden määrä ja blogiin tehtyjen viittausten todennäköisyys muualla verkossa (esimerkiksi hakukoneiden hakutuloksissa tai Twitterissä).

Cisionin menetelmässä painotetaan erityisesti linkityksiä ja kommentteja. Lisäksi top 10 -blogien osalta arvioidaan päivitystiheyttä, päivitysten lukumäärää sekä bloggaajan ja lukijoiden välistä vuorovaikutusta. Vuorovaikutuksen laajuutta arvioimme paitsi blogin kommenteista myös blogin ulkopuolella, kuten Twitterissä ja Facebookissa, käydystä keskustelusta. Kehitämme jatkuvasti sosiaalisen median tutkimusmenetelmiämme sekä arvoimme uusia mittareita ja tietolähteitä. Pyrimme mittauksissa mahdollisimman täsmälliseen lopputulokseen.

Sähköposti: jenni.salomaa@cision.com
Puhelin: 050 4355 635

Cision Finland Oy vastaa Cisionin palkitun CisionPoint-verkkosovelluksen myynnistä, markkinoinnista ja asiakastuesta Suomessa. Yritys on osa Euroopassa, Pohjois-Amerikassa sekä Aasiassa toimivaa Cisionia, jonka yhteistyöverkosto ulottuu yli 125 maahan. Lisätietoa verkkosivuiltamme www.cision.com/fi .

Cision Finland listaa kuukausittain vaihtuvasta aihepiiristä Suomen top 10 -blogit.
Lokakuussa 2014 blogilistaukseen koottiin Suomen suosituimmat markkinointi- ja viestintäblogit. Listan ykköseksi nousi Ei oo totta! -blogi.