Cision listasi maamme suosituimmat talousaiheiset blogit

Suomen suosituimpien talousblogien top 10 -listan kärkipaikan vei Raha ja talous -blogi.

Helmikuussa Cisionin huomio suuntautui maamme talousaiheiseen blogosfääriin. Top 10 -listan ykköseksi nousi Raha ja talous -blogi, joka pyrkii postauksissaan analysoimaan johdonmukaisella otteella modernin rahan olemusta. Blogin keskeisiä teemoja ovat mm. keskuspankkien, yksityisten pankkien ja valtion roolit rahanluontiprosessissa, erilaiset rahapoliittiset näkemykset sekä rahan yhteiskunnallinen merkitys.

Listauksen muut kärkisijat menivät sijoittamista sekä  taloudellisen riippumattomuuden tavoittelua käsitteleville
Kohti taloudellista riippumattomuutta- ja Laiska sijoittaja  -blogeille. Cision listasi Suomen suosituimmat talousblogit viimeksi heinäkuussa 2011.

Top 10 -talousblogit Suomessa helmikuussa 2014 (Lähde: Cision Finland Oy)

1. Raha ja talous
2. Kohti taloudellista riippumattomuutta
3. Laiska sijoittaja
4. Kaikenhuipun blogi
5. Arvosijoittajan tie
6. Kaninkolo
7. Oikeaa tietä
8. Saituri
9. Talouden tulkki
10. Rakas sijoituspäiväkirjani

Cisionin top-blogit listataan kerran kuukaudessa vaihtuvasta aihepiiristä. Aiempiin listauksiin voi tutustua
Cisionin verkkosivuilla.

Cisionin top-blogilistaus perustuu seuraaviin arviointikriteereihin:

–  Onko kyseessä blogi? Cisionin määritelmän mukaan blogin tunnistaa kolmen ominaisuuden perusteella: sen sisältö on käänteisessä kronologisessa järjestyksessä, sisältöä luovat yksilöt tai tunnistettavien yksilöiden joukko ja sisältö on käyttäjien kommentoitavissa. Jätämme toimituksellisten medioiden kuten uutissivustojen blogit listauksen ulkopuolelle, sillä valtamedian vaikutus blogiin on selkeän suosiva.

Minkä maalainen blogi on? Cision määrittelee blogin kotimaaksi sen, missä sen kirjoittajan voidaan olettaa asuvan. Jotkut sivut käyttävät .fi-verkkotunnusta, toiset paikannetaan kielen perusteella.

Onko kyseessä top-blogi? Blogin sijoitukseen listauksessa vaikuttavat lukijoiden määrä ja blogiin tehtyjen viittausten todennäköisyys muualla verkossa (esimerkiksi hakukoneiden hakutuloksissa tai Twitterissä).

Cisionin menetelmässä painotetaan erityisesti linkityksiä ja kommentteja. Lisäksi top 10 -blogien osalta arvioidaan päivitystiheyttä, päivitysten lukumäärää sekä bloggaajan ja lukijoiden välistä vuorovaikutusta. Vuorovaikutuksen laajuutta arvioimme paitsi blogin kommenteista myös blogin ulkopuolella, kuten Twitterissä ja Facebookissa, käydystä keskustelusta. Kehitämme jatkuvasti sosiaalisen median tutkimusmenetelmiämme sekä arvoimme uusia mittareita ja tietolähteitä. Pyrimme mittauksissa mahdollisimman täsmälliseen lopputulokseen.

Cision Finland listaa kuukausittain vaihtuvasta aihepiiristä Suomen top-blogit.
Helmikuussa 2014 Cision kokosi Suomen suosituimpien talousaiheisten blogien top 10 -listan. Listan kärkeen sijoittui Raha ja talous -blogi.