Cision listasi Suomen suosituimmat politiikka-aiheiset blogit

Viestintäpalvelujen asiantuntija Cisionin julkaiseman  top 10 -listauksen kärkipaikalle sijoittui Soininvaara.fi-blogi.

Cision julkaisi maaliskuussa 2015 kevään eduskuntavaaleja ennakoiden Suomen suosituimpien politiikka-aiheisten blogien top 10 -listauksen. Päivänpolitiikasta tuttuja nimiä vilisevän listan kärkeen sijoittui kansanedustajan paikastaan tulevien vaalien yhteydessä luopuvan Vihreiden entisen puheenjohtajan Osmo Soininvaaran aktiivisesti ylläpitämä Soininvaara.fi-blogi, joka on jo pitkään lukeutunut maamme seuratuimpiin poliittisiin blogeihin. Kärkisijoille ylsivät lisäksi Jussi Niinistön (PS) ja pääministeri Alexander Stubbin (kok) blogit. Cision listasi maamme suosituimmat poliittiika-aiheiset blogit viimeksi helmikuussa 2012..

Politiikka-aiheisten blogien top 10 -lista Suomessa maaliskuussa 2015 (Lähde: Cision Finland Oy)

1. Soininvaara.fi
  2. Jussi Niinistö
  3. Alex Stubb
  4. Timo Soini
  5. Outi Alanko-Kahiluoto
  6. Paavo Arhinmäki
  7. Heidi Hautala
  8. Li Andersson
  9. Vihreiden blogi
  10. Fatbardhe Hetemaj

Cisionin top-blogit listataan kerran kuukaudessa vaihtuvasta aihepiiristä. Aiempiin listauksiin voi tutustua Cisionin kotisivuilla

Cisionin top-blogilistaus perustuu seuraaviin arviointikriteereihin:

–  Onko kyseessä blogi? Cisionin määritelmän mukaan blogin tunnistaa kolmen ominaisuuden perusteella: sen sisältö on käänteisessä kronologisessa järjestyksessä, sisältöä luovat yksilöt tai tunnistettavien yksilöiden joukko ja sisältö on käyttäjien kommentoitavissa. Jätämme toimituksellisten medioiden kuten uutissivustojen blogit listauksen ulkopuolelle, sillä valtamedian vaikutus blogiin on selkeän suosiva.

Minkä maalainen blogi on? Cision määrittelee blogin kotimaaksi sen, missä sen kirjoittajan voidaan olettaa asuvan. Jotkut sivut käyttävät .fi-verkkotunnusta, toiset paikannetaan kielen perusteella.

Onko kyseessä top-blogi? Blogin sijoitukseen listauksessa vaikuttavat lukijoiden määrä ja blogiin tehtyjen viittausten todennäköisyys muualla verkossa (esimerkiksi hakukoneiden hakutuloksissa tai Twitterissä).

Cisionin menetelmässä painotetaan erityisesti linkityksiä ja kommentteja. Lisäksi top 10 -blogien osalta arvioidaan päivitystiheyttä, päivitysten lukumäärää sekä bloggaajan ja lukijoiden välistä vuorovaikutusta. Vuorovaikutuksen laajuutta arvioimme paitsi blogin kommenteista myös blogin ulkopuolella, kuten Twitterissä ja Facebookissa, käydystä keskustelusta. Kehitämme jatkuvasti sosiaalisen median tutkimusmenetelmiämme sekä arvoimme uusia mittareita ja tietolähteitä. Pyrimme mittauksissa mahdollisimman täsmälliseen lopputulokseen.

Puhelin: 050 4355 635

Cision Finland Oy vastaa Cisionin palkitun CisionPoint-verkkosovelluksen myynnistä, markkinoinnista ja asiakastuesta Suomessa. Yritys on osa Euroopassa, Pohjois-Amerikassa sekä Aasiassa toimivaa Cisionia, jonka yhteistyöverkosto ulottuu yli 125 maahan. Lisätietoa verkkosivuiltamme www.cision.com/fi.

Cision Finland listaa kuukausittain vaihtuvasta aihepiiristä Suomen top 10 -blogit.
Maaliskuun 2015 top-blogilistaukseen koottiin Suomen suosituimmat politiikka-aiheiset blogit. Listan kärkipaikan vei nimiinsä Soininvaara.fi-blogi.