Cision listasi Suomen suosituimmat ympäristöblogit

Medianäkyvyyden ja viestintäpalvelujen asiantuntija Cision julkaisi Suomen suosituimpien ympäristöblogien top 10 -listan. Ykkössijalle nousi Ilmastotieto-blogi.

Cisionin helmikuun blogilistaukseen koottiin Suomen suosituimmat ympäristöaiheiset blogit. Ympäristöblogit listattiin edellisen kerran maaliskuussa 2010. Listauksen kärkeen nousi Ilmastotieto-blogi, joka käsittelee tieteellisiin julkaisuihin perustuen muun muassa yleistä ilmastotiedettä, ilmastosta esitettyjä väitteitä, ilmaston tutkimista sekä ilmastonmuutoksen seurauksia.

Toiseksi sijoittui Leo Straniuksen blogi. Tämä ilmastonmuutokseen ja ympäristöpolitiikkaan keskittyvä blogi vei kärkisijan vuoden 2010 listauksessa. Kärkikolmikon täydensi sääpalveluyritys Forecan ylläpitämä Forecan sääblogi.

Top 10 -ympäristöblogit Suomessa helmikuussa 2013 (Lähde: Cision Finland Oy)

1. Ilmastotieto
2. Leo Straniuksen blogi
3. Forecan sääblogi
4. Förmaaki ja puutarha
5. Ekofokus
6. Jarin blogi - biologiaa ja maantiedettä
7. Sääbriefing
8. Ilmastohuijaus
9. Ympäristöasianajaja kommentoi
10. Ilmastorealismia

Cisionin top-blogit listataan kerran kuukaudessa vaihtuvasta aihepiiristä. Aiempiin listauksiin voi tutustua Cisionin verkkosivuilla osoitteessa http://fi.cision.com/fi/Tietopankki/Top-10--blogit/Top-blogit-Suomessa/.

Cisionin top-blogilistaus perustuu seuraaviin arviointikriteereihin:

–  Onko kyseessä blogi? Cisionin määritelmän mukaan blogin tunnistaa kolmen ominaisuuden perusteella: sen sisältö on käänteisessä kronologisessa järjestyksessä, sisältöä luovat yksilöt tai tunnistettavien yksilöiden joukko ja sisältö on käyttäjien kommentoitavissa. Jätämme toimituksellisten medioiden kuten uutissivustojen blogit listauksen ulkopuolelle, sillä valtamedian vaikutus blogiin on selkeän suosiva.

Minkä maalainen blogi on? Cision määrittelee blogin kotimaaksi sen, missä sen kirjoittajan voidaan olettaa asuvan. Jotkut sivut käyttävät .fi-verkkotunnusta, toiset paikannetaan kielen perusteella.

Onko kyseessä top-blogi? Blogin sijoitukseen listauksessa vaikuttavat lukijoiden määrä ja blogiin tehtyjen viittausten todennäköisyys muualla verkossa (esimerkiksi hakukoneiden hakutuloksissa tai Twitterissä).

Cisionin menetelmässä käytetään algoritmia, joka peilaa kahta keskeistä mittaria websivustojen suosiota vertailtaessa: linkityksiä ja uniikkeja kävijöitä (kk). Muuttujia painotetaan siten, että arviossa saadaan tasapaino sen hetkisen kävijäliikenteen ja blogin tulevan aseman vaikutuksen välillä. Arvioimme siis jokaisen vertailussa mukana olevan blogin nykyisen suosion ja todennäköisen suosion tulevaisuudessa. Lisäksi top 50 -blogin osalta arvioidaan muita muuttujia, joista tärkeimmät ovat päivitystiheys, päivitysten lukumäärä sekä bloggaajan ja lukijoiden välinen vuorovaikutus. Vuorovaikutuksen laajuutta arvioimme paitsi blogin kommenteista myös blogin ulkopuolella, kuten Twitterissä ja Facebookissa, käydystä keskustelusta. Kehitämme jatkuvasti sosiaalisen median tutkimusmenetelmiämme sekä arvoimme uusia mittareita ja tietolähteitä. Pyrimme mittauksissa mahdollisimman täsmälliseen lopputulokseen.

Marketing Manager, Cision Finland Oy

Sähköposti: jenni.salomaa@cision.com
Puh. 050 4355 635

Cision Finland Oy vastaa Cisionin palkitun CisionPoint-verkkosovelluksen sekä Plan & Connect -palvelujen myynnistä, markkinoinnista ja asiakastuesta Suomessa. Yritys on osa Euroopassa, Pohjois-Amerikassa sekä Aasiassa toimivaa Cision Groupia, jonka yhteistyöverkosto ulottuu yli 125 maahan. Cision AB on noteerattu Pohjoismaisessa pörssissä ja sen liikevaihto oli vuonna 2011 1,0 miljardia Ruotsin kruunua. Lisätietoa verkkosivuiltamme www.fi.cision.com .

Medianäkyvyyden ja viestintäratkaisujen edelläkävijä Cision listaa kuukausittain vaihtuvasta aihepiiristä Suomen top-blogit.
Helmikuussa 2013 Cision kokosi Suomen suosituimpien ympäristöaiheisten blogien top 10 -listan. Listan ykköseksi sijoittui Ilmastotieto-blogi.