Cisionin syyskuun top-blogilistauksen aiheena elokuva

Listauksen kärkeen sijoittui Double Feature -blogi.

Loppuvuosi tuo tullessaan mm. uusien Bond- ja Star Wars -elokuvien ensi-illat. Lisää elokuvavinkkejä pimenevien syysiltojen iloksi löytyy Cisionin syyskuun top-blogilistalta, joka esittelee Suomen suosituimpien elokuvablogien kärkikymmenikön. Listauksen kärkitilalle sijoittui tamperelaisen Tuopin ylläpitämä Double Feature -blogi, jonka postaukset keskittyvät niin uusien kuin vanhempienkin elokuvien arviointiin. Blogista löytyy runsaasti myös muuta elokuva- ja viihdeaiheista materiaalia, kuten trailereita, alan uutisia sekä elokuva- ja tv-musiikkia.

Monipuolisesti eri tyylilajeja edustavien elokuvien arvioita sisältävät myös tämänkertaisella listalla kakkoseksi sijoittunut ...Noir ja kolmossijan nimiinsä vienyt Cinema Lozenge. Cision on listannut maamme suosituimmat elokuva-aiheiset blogit myös helmikuussa 2010.

Elokuvablogien top 10 -lista Suomessa syyskuussa 2015
(Lähde: Cision Finland Oy)

1. Double Feature
2.
…Noir
3.
Cinema Lozenge
4.
It's Just a Movie.
5.
Taikalyhty - Elokuvablogi
6.
Kino Kerttu
7.
Filmiliekki
8.
Puutaheinää
9.
Antti Alanen. Film Diary
10.
Shameless Pile of Stuff

Cisionin top-blogit listataan kerran kuukaudessa vaihtuvasta aihepiiristä. Aiempiin listauksiin voi tutustua Cisionin kotisivuilla

Cisionin top-blogilistaus perustuu seuraaviin arviointikriteereihin:

–  Onko kyseessä blogi? Cisionin määritelmän mukaan blogin tunnistaa kolmen ominaisuuden perusteella: sen sisältö on käänteisessä kronologisessa järjestyksessä, sisältöä luovat yksilöt tai tunnistettavien yksilöiden joukko ja sisältö on käyttäjien kommentoitavissa. Jätämme toimituksellisten medioiden kuten uutissivustojen blogit listauksen ulkopuolelle, sillä valtamedian vaikutus blogiin on selkeän suosiva.

Minkä maalainen blogi on? Cision määrittelee blogin kotimaaksi sen, missä sen kirjoittajan voidaan olettaa asuvan. Jotkut sivut käyttävät .fi-verkkotunnusta, toiset paikannetaan kielen perusteella.

Onko kyseessä top-blogi? Blogin sijoitukseen listauksessa vaikuttavat lukijoiden määrä ja blogiin tehtyjen viittausten todennäköisyys muualla verkossa (esimerkiksi hakukoneiden hakutuloksissa tai Twitterissä).

Cisionin menetelmässä painotetaan erityisesti linkityksiä ja kommentteja. Lisäksi top 10 -blogien osalta arvioidaan päivitystiheyttä, päivitysten lukumäärää sekä bloggaajan ja lukijoiden välistä vuorovaikutusta. Vuorovaikutuksen laajuutta arvioimme paitsi blogin kommenteista myös blogin ulkopuolella, kuten Twitterissä ja Facebookissa, käydystä keskustelusta. Kehitämme jatkuvasti sosiaalisen median tutkimusmenetelmiämme sekä arvoimme uusia mittareita ja tietolähteitä. Pyrimme mittauksissa mahdollisimman täsmälliseen lopputulokseen.

Sähköposti: jenni.salomaa@cision.com
Puhelin: 050 4355 635

Cision Finland Oy vastaa Cisionin palkitun CisionPoint-verkkosovelluksen myynnistä, markkinoinnista ja asiakastuesta Suomessa. Yritys on osa Euroopassa, Pohjois-Amerikassa sekä Aasiassa toimivaa Cisionia, jonka yhteistyöverkosto ulottuu yli 125 maahan. Lisätietoa verkkosivuiltamme www.cision.com/fi.

Cision Finland listaa kuukausittain vaihtuvasta aihepiiristä Suomen top 10 -blogit.
Syyskuun 2015 blogilistauksen aiheena oli elokuva. Listauksen kärkipaikalle sijoittui Double Feature -blogi.