Ison Omenan laajennushankkeelle LEED® Platina -sertifikaatti

CITYCON OYJ Lehdistötiedote 9.6.2016

Elokuussa avautuvan kauppakeskus Ison Omenan laajennushankkeelle on myönnetty LEED® Platina -tason ympäristösertifikaatti. Platinataso on korkein mahdollinen ympäristöluokitus, ja se kertoo kiinteistön erinomaisesta energia-, materiaali- ja vesitehokkuudesta sekä korkeatasoisesta sisäympäristöstä.

Ison Omenan sijainti keskellä tiivistä kaupunkirakennetta Espoon Matinkylässä on erinomainen. Julkisen liikenteen yhteydet ovat monipuoliset; kauppakeskuksen alle sijoittuvat metroasema ja liityntäliikenteen bussiterminaali. Näin ollen Ison Omenan saavutettavuus on huipputasolla.

Erinomaiseen energiatehokkuuteen vaikuttavat esimerkiksi Led-valaistus ja kiinteistötekniikan tarpeenmukaiset ohjaukset. Tämän lisäksi Isoon Omenaan on valittu tehokkaat vesikalusteet ja vähäpäästöisiä pintamateriaaleja. Rakennusmateriaalien valinnassa suosittiin lähellä valmistettuja tuotteita ja rakennusjätteiden kierrätysaste oli noin 90 prosenttia. Kauppakeskus Iso Omena tarjoaa myös asiakkailleen kattavat mahdollisuudet kierrättää kotitalousjätteitä ja se ottaa vastaan laajasti erilaisia jätejakeita. Isoon Omenaan tulee myös yksi Suomen suurimmista viherkatoista, joka on laajuudeltaan noin 700 m2.

”Otimme huomioon LEED® platinatason vaatimukset jo hankkeen suunnittelun varhaisessa vaiheessa. Ympäristötehokkuus on tärkeä lähtökohta kaikissa Cityconin kiinteistökehityshankkeissa”, Cityconin kiinteistökehitysjohtaja Risto Seppo sanoo.

Iso Omena on yksi ensimmäisistä LEED® platinatason sertifikaatin saaneista kauppakeskuksista Euroopassa. Suomessa rakentamisaikaisen platinatason sertifikaatin on saavuttanut aiemmin kaksi muuta kauppakeskusta, muista Pohjoismaissa niitä löytyy kaksi, joista toinen on Cityconin omistama Liljeholmstorget Galleria Tukholmassa. Muualla Euroopassa ei LEED® platinatasolle sertifioituja kauppakeskuksia vielä ole.

Kansainvälisessä LEED-ympäristöluokituksessa (Leadership in Energy and Environmental Design) arvioidaan tilojen, rakennuksen ja rakennushankkeen ympäristöominaisuuksia. LEED-sertifiointeja myöntää ja niiden käyttöä valvoo riippumaton Green Building Business Certification Institute.

Helsinki 9.6.2016

CITYCON OYJ

Lisätiedot:
Risto Seppo, kiinteistökehitysjohtaja
risto.seppo@citycon.com

Citycon Oyj (Nasdaq Helsinki: CTY1S) on päivittäistavaravetoisten, kaupungeissa sijaitsevien kauppakeskusten johtava omistaja, kehittäjä ja hallinnoija Pohjoismaissa ja Baltiassa. Yhtiön hallinnoiman kiinteistöomaisuuden arvo on yhteensä lähes 5 miljardia euroa ja sen osakkeiden markkina-arvo on noin 2 miljardia euroa. Lisätietoa Cityconista: www.citycon.fi

Avainsanat: