Cleantech Investin osakkuusyhtiö Nocartin 200 MUSD:n aurinko-hybrid voimalaitoksen toimitusprojektin rakennustyöt käynnistyneet Sambiassa

Aikaisemmin tänä vuonna Cleantech Investin osakkuusyhtiö Nocart julkisti allekirjoittaneensa 200 MUSD arvoisen toimitussopimuksen, solar-hybrid voimalaitoksen toimittamisesta Sambian läntiseen provinssiin, Shangombon alueelle.

Nocartin toimitusjohtaja Vesa Korhonen on tyytyväinen voidessaan raportoida Sambian projektin etenevän suunnitelmien mukaisesti:

“Projekti on hyvin aikataulussa. Rakennustyöt alkoivat toukokuussa, jolloin palkkasimme ensimmäiset paikalliset työntekijät ja projektin maksuliikenne käynnistyi vastaavasti. Ensimmäiset maanrakennustyöt alueella on jo toteutettu ja uskomme komponenttien toimituksen Shangomboon käynnistyvän pian.”

Sambiassa luotettavan sähkön saatavuus on huono, koska maassa on 2,400 megawatin alijäämä sähkön tuotantokapasiteetissä. Nocartin toimittama projekti tulee vähentämään alijäämään ja mahdollisesti luomaan mahdollisuuden myydä ylijäämä sähköä Angolaan ja ehkä myös Namibiaan.

Pääosa tuotettavasta sähköstä on tarkoitus käyttää sokerin tuotannossa ja ympäröivän alueen kylissä. Ennen sokerintuotantolaitoksen valmistumista ylijäämä sähkö aiotaan myydä naapurimaihin, jolloin saadaan Sambiaan vientituloja.

Tämän projektin odotetaan olevan ensimmäinen monista vastaavista Nocartille, jolla on yli 1 miljardin USD arvosta mahdollisia projekteja työstettävänä neuvotteluvaiheessa. Toimitusjohtaja Vesa Korhosen mukaan uusiutuvan energian toimitusten markkinapotentiaali Afrikassa on vuosittain €300M.

Cleantech Investin hallituksen puheenjohtaja ja Nocartin hallituksen jäsen Lassi Noponen toteaa:

“On ollut hienoa seurata Nocartin matkaa start-up vaiheesta yritykseksi, joka toimittaa maailmalle valtavia infrastruktuuriprojekteja. Meillä on suuri luottamus siihen, että Vesa jatkossakin saavuttaa tuloksia koska hän on yrittäjä joka ei istu ja odota menestystä vaan menee maailmalle ja saa asioita tapahtumaan.”

“On palkitsevaan myös nähdä strategisten kumppanuuksien muodostuvan Sambian, Suomen ja Nocartin välille, Vesan tavatessa Sambian ulkoministerin Harry Kalaban Säätytalolla. Nämä suhteet tulevat olemaan entistä tärkeämpiä kun Nocart pyrkii jatkosopimuksiin uusista projekteista.”

Toimitussopimus sisältää 30-40MW aurinko-diesel hybridi voimalaitoksen ja se on ensimmäinen osa yhteensä 100MW aurinko-hybridi voimalaitoskokonaisuutta. Nocartin toimittama voimalaitos tulee tuottamaan sähköä mm. 30 000 hehtaarin sokeriruokoplantaasin ja modernin sokerijalostamon, jonka odotetaan käsittelevän noin 6 000 000 tonnia sokeriruokoa ja tuottavan noin 800 000 kuutiometriä sokeria vuodessa, tarpeisiin.

Lassi Noponen, Hallituksen puheenjohtaja, Cleantech Invest Oyj. Puh: 358 40 501 5127, lassi.noponen@cleantechinvest.com

Vesa Korhonen, toimitusjohtaja, Nocart Oy. Puh: 358 50 5700 952, vesa.korhonen@nocart.fi

Nocart lyhyesti

Nocart toimittaa voimalaitoksia hajautettuun energian tuotantoon. Nocartin laitokset tuottavat laadukasta energiaa hyödyntäen aurinkoa, tuulta, biomassaa sekä muita energianlähteitä. Laitoksiin liittyy myös energiavarasto. Nocartin toimittamien laitosten sydän on omaan teknologiaan perustuva sähköntuotantoyksikkö (Power Management Unit), joka kontrolloi energian tuotantoa, varastointia ja jakelua. Voimalaitosten muut komponentit hankitaan valikoiduilta alihankkijoilta. www.nocart.com