AirAsia X liittyy Airbusin uuden A330neo-lentokoneen tilaajiin

Aasian suurimman halpalentoyhtiön pitkiin reitteihin keskittyvä tytäryhtiö AirAsia X on tehnyt aiesopimuksen Airbusin kanssa 50 A330-900neo-lentokoneen ostosta. Yhtiöstä tulee paitsi yksi ensimmäisistä koneen tilaajista myös sen ensimmäisiä käyttäjiä: toimitukset AirAsia X:lle alkavat vuonna 2018.

“Olemme jo jonkin aikaa innostaneet Airbusia lanseeraamaan tämän uuden version A330:stä. Siksi olen iloinen, että yhtiö tuo sen markkinoille. Tarvitsemme tätä konetta kehittääksemme pitkien reittien halpalentojen toimintamalliamme eteenpäin. Olen täysin varma, että A330neosta tulee lyömätön omassa kokoluokassaan”, sanoo Tan Sri Tony Fernandes, AirAsia X:n johtaja ja yksi perustajista.

Uusi aiesopimus vahvistaa entisestään AirAsia-konsernin asemaa yhtenä Airbusin suurimmista asiakkaista. Konserni on tilannut Airbusilta nyt yhteensä 536 lentokonetta.

A330-800neo ja A330-900neo ovat kaksi uusinta lisäystä Airbusin laajarunkokoneiden valikoimaan. Niiden toimitukset alkavat vuoden 2017 viimeisellä neljänneksellä. Uutuuksissa on uusimman sukupolven Rolls-Royce Trent 7000 -moottorit, edistynyt aerodynamiikka sekä uusia ominaisuuksia matkustamossa. A330neo-koneen polttoaineen kulutus on 14 prosenttia aiempaa pienempi istuinpaikkaa kohden, mikä tekee siitä kustannustehokkaimman keskikokoisen laajarunkokoneen markkinoilla. Lisäksi A330neo-mallien kantama pitenee jopa 400 merimailia.

Anne Hänninen, puh. 040 825 4620, anne.hanninen(at)cocomms.com

Airbus Facebookissa www.facebook.com/airbus, Twitterissä http://twitter.com/Airbus
Valokuvia ja videoita julkistuksista Farnborough’s ilmailunäyttelyssä löytyy Airbusin sivulta www.airbus.com/presscentre/

Airbus
Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus edistää innovatiivisia tekniikoita, ja yhtiön lentokoneet kuuluvat polttoaineen kulutukseltaan tehokkaimpiin ja hiljaisimpiin maailmassa. Airbus on toimittanut yli 7 000 lentokonetta noin 350 asiakkaalle eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi miltei 5 000 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.