Airbus ja ORACLE TEAM USA ryhtyvät teknologiakumppaneiksi

Lentokonevalmistaja Airbus ja America’s Cup -purjehduskisan voittaja ORACLE TEAM USA ryhtyvät teknologiakumppaneiksi. Airbus jakaa tietoaan aerodynamiikasta, instrumentoinnista, komposiiteista, rakenteista, hydrauliikasta ja data-analyysista 35. kisaan valmistautuvalle ORACLE TEAM USA -suunnittelutiimille.

“Tämän kokoluokan teknologia- ja urheiluhanke vie osaamisemme äärirajoilleen ja parantaa ketteryyttämme. America’s Cup -veneen ja lentokoneidemme välillä on niin paljon yhtäläisyyksiä, että molemmilla osapuolilla on erinomainen mahdollisuus oppia uutta ja kasvaa, mutta myös voittaa”, sanoo Airbusin pääjohtaja Fabrice Brégier.

“America’s Cup on purjehduskilpailu, mutta suunnittelu ja tekniikka ratkaisevat usein voiton. Uudet America’s Cup -veneet ovat kevyempiä ja nopeampia kuin ennen. Niissä on siipi, ja ne lentävät veden yllä kantosiivillä. Ne muistuttavat yhtä lailla lentokoneita kuin perinteisiä veneitä, joten meillä on varmasti paljon opittavaa Airbusin insinööreiltä”, sanoo ORACLE TEAM USA:n kapteeni Jimmy Spithill.

ORACLE TEAM USA voitto America’s Cup -kisan ensimmäisen kerran vuonna 2010 trimaraanilla, jossa oli yksi suurimmista koskaan rakennetuista siivistä (68 metriä).

Vuonna 2013 tiimi puolusti menestyksekkäästi voittoaan AC72-luokassa, jossa siipipurjeelliset katamaraanit kiitävät kantosiipien avulla jopa yli 90 kilometritunnin vauhdilla.

Seuraava kisa on vuonna 2017. Silloin kilpaillaan uudessa AC62-luokassa, jossa katamaraanit ovat aiempaa pienempiä ja kevyempiä. Nopeuksien odotetaan kuitenkin pysyvän samana.

Anna-Mari Tiilikainen, puh. 050 558 0888, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Airbus Facebookissa www.facebook.com/airbus, Twitterissä http://twitter.com/Airbus

Airbus

Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus edistää innovatiivisia tekniikoita, ja yhtiön lentokoneet kuuluvat polttoaineen kulutukseltaan tehokkaimpiin ja hiljaisimpiin maailmassa. Airbus on toimittanut yli 7 000 lentokonetta noin 350 asiakkaalle eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi miltei 5 000 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu Airbus Group -konserniin.