Airbus ylittää vuoden 2015 tavoitteensa

Lentokoneiden toimitusmäärä korkeammalla kuin koskaan aiemmin

Airbus on ylittänyt vuoden 2015 tavoitteensa ja toimittanut ennätysmäärän lentokoneita: 635 lentokonetta 85 asiakkaalle, joista 10 on uusia. Airbusin toimitusmäärät kasvoivat jo 13. vuotena peräkkäin. Edellinen 629 koneen ennätys tehtiin vuonna 2014.

Toimitetuista koneista 491 oli A320-perheen perheitä, 103 A330-koneita, 27 A380-koneita ja 14 A350 XWB -koneita.

Airbus on saanut 1 036 nettotilausta 53 asiakkaalta, joista 8 on uusia. Tilauksiin sisältyy 897 kapearunkokonetta ja 139 laajarunkokonetta. Vuoden 2015 lopussa yhtiön tilauskanta oli noussut 6 787 lentokoneeseen (listahinnoilla arvoltaan 996,3 miljardia dollaria), mikä on uusi ennätys ilmailualalla.

”Lentokoneidemme globaali kysyntä on pysynyt vahvana. Olemme vuonna 2015 rakentaneet vahvaa pohjaa tulevaisuudelle laajentamalla koneidemme valikoimaa ja kehittämällä niiden ominaisuuksia”, sanoo Airbusin pääjohtaja Fabrice Brégier.

Vuonna 2015 Airbus saavutti monia merkkipaaluja. A320neo esimerkiksi sai tyyppihyväksynnän ilmailuviranomaisilta Atlantin molemmin puolin vain viisi vuotta ohjelman käynnistämisen jälkeen. Uusia A350-koneita toimitettiin 14, ja seuraavan A350-1000-version kehitysohjelma edistyi merkittävästi – uuden mallin tärkeimmät komponentit ja rakenteet ovat valmisteilla eri tuotantolinjoilla. Myös ensimmäisen A330neo-mallin osat ovat tuotannossa. A380-ohjelma taas pääsi omilleen kymmenen vuotta ensilentonsa jälkeen.

Syyskuussa avattiin Airbusin ensimmäinen tehdas Yhdysvalloissa. Mobilen-tehtaalla valmistetaan 40–50 A320-konetta vuodessa vuoteen 2018 mennessä. Kiinassa taas A330-koneen lisätilaukset tukevat Tianjinin uuden A330-toimituskeskuksen suunnitelmia ja sujuvoittavat siirtymistä kohti A330neo-mallia.

Vuonna 2015 Airbus julkisti kolme lisämallia koneistaan: pitkien reittien A321neo Long Range -malli Atlantin yli kulkeville lennoille, A330-koneen Regional-malli, joka on optimoitu enintään 400 matkustajalle ja 3000 merimailin reiteille, ja A350-900 Ultra Long-Range -malli jopa 19 tunnin lennoille.

Viestintätoimisto Cocomms
Anna-Mari Tiilikainen, puh. 050 558 0888, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Vuotuinen lehdistötilaisuus: www.airbus.com/presscentre/hot-topics/annual_press_conference_2016/

Airbus
Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus edistää innovatiivisia tekniikoita, ja yhtiön lentokoneet kuuluvat polttoaineen kulutukseltaan tehokkaimpiin ja hiljaisimpiin maailmassa. Airbus on myynyt yli 16 300 lentokonetta noin 400 asiakkaalle eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähes 6 900 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Airbusin palveluksessa on noin 55 000 työntekijää. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu Airbus Group -konserniin.