• Cocomms Oy/

Airbusin ja GEDC:n ensimmäinen palkinto monimuotoisuuden edistämisestä insinööritieteissä meni Yhdysvaltoihin

Airbus ja insinööritieteiden rehtoreiden foorumi GEDC (Global Engineering Deans Council) jakoivat ensimmäisen kerran palkintonsa monimuotoisuuden edistämisestä insinööritieteissä. Palkinto meni Ana Lazarinille, joka johtaa insinöörikoulutuksen osallistumispohjaa laajentavia ohjelmia Wichitan valtion yliopistossa (WSU) Kansasissa.

Ana Lazarinin kontaktointi-, rekrytointi- ja jatko-ohjelmat ovat nostaneet aliedustettujen vähemmistöopiskelijoiden määrää WSU:n insinöörikoulutuksessa 91 prosenttia viimeisten viiden vuoden aikana.

Muut finalistit olivat Catherin Pieronek Notre Damen yliopistosta Yhdysvalloissa ja Maria Angeles Martin Prats Sevillan yliopistosta Espanjassa.

Pieronek on tutkinut, miksi naiset ja aliedustetut opiskelijaryhmät lopettivat opintonsa valkoisia miesopiskelijoita useammin. Tietojen perusteella toteutetut ratkaisut ovat parantaneet opiskelijoiden pysymistä opintojensa parissa.

Martin Prats on edistänyt naisten insinööriopintoja ja lisännyt naisopiskelijoiden määrään mentoroinnin ja kansainvälisten verkostoitumistilaisuuksien avulla.

”Finalistien innostavilla on ollut vaikutusta maailmaan, ja heidän henkilökohtainen sitoutumisensa on vaikuttavaa”, sanoo Airbusin suunnittelujohtaja Charles Champion, joka oli myös yksi tuomareista.

Ana Lazarin saa palkinnoksi 10 000 dollaria työnsä jatkamiseen. Muut finalistit saavat 1 500 dollaria.

Airbus ja GEDC perustivat palkinnon palkitakseen yksilöitä, jotka kannustavat kaikenlaisia opiskelijoita opiskelemaan insinööritieteitä. Pitkän aikavälin tavoitteena oli varmistaa, että insinöörikunta heijastaa sitä ympäröivää yhteiskuntaa. Syynä tähän on monimuotoisuuden merkitys tulevaisuuden kasvulle olennaisen innovoinnin edistäjänä. Airbus on GEDC:n yritysjäsen.

Rehtorit jättivät ehdotuksiaan palkintoehdokkaista helmi‒toukokuussa 2013. Opetuksen, monimuotoisuuden ja teollisuuden asiantuntijoista koostuva tuomaristo arvioi kaikki ehdotukset. Ehdokkaita oli kaikkialta maailmasta, kuten Australiasta, Chilestä, Espanjasta, Isosta-Britanniasta, Ranskasta, Saksasta, Singaporesta, Turkista ja Yhdysvalloista sekä Suomesta.

Anna-Mari Tiilikainen, puh. 050 558 0888, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com
Anne Galabert, puh. +33 5 61 93 33 33, anne.galabert@airbus.com

Kuvia: http://www.airbus.com/presscentre/pressroom/
Haastattelujavideoita: http://www.airbus.com/presscentre/pressroom/broadcastroom/
ja http://www.airbus.com/work/why-join-airbus/diversity/award/

Airbus Facebookissa www.facebook.com/airbus, Twitterissä http://twitter.com/Airbus

Airbus
Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus edistää innovatiivisia tekniikoita, ja yhtiön lentokoneet kuuluvat polttoaineen kulutukseltaan tehokkaimpiin ja hiljaisimpiin maailmassa. Airbus on toimittanut yli 7 000 lentokonetta noin 350 asiakkaalle eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi miltei 5 000 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.

GEDC
GEDC (Global Engineering Deans Council) perustettiin Pariisissa vuonna 2008. Siinä on nyt jäseniä yli 30 maasta, ja jäsenmäärä kasvaa nopeasti. GEDC:n mission on toimia insinööritieteiden rehtoreiden ja dekaanien globaalina verkostona, jossa jäsenten vahvuuksia hyödynnetään opetuksen ja tutkimuksen edistämiseen. http://www.gedcouncil.org/