Airbusin uuden Beluga XL -kuljetuskoneen suunnittelu siirtyy yksityiskohtien vaiheeseen

Airbusin Beluga-kuljetuskoneen päivitysohjelma on päässyt konseptivaiheen loppuun. Arvioinnissa Beluga XL -suunnitelma todettiin niin kypsäksi, että se siirtyy seuraavaan, yksityiskohtaiseen suunnitteluvaiheeseen.

Suunnitelmien jäädyttämiseen on päästy alle vuodessa ohjelman julkistuksesta. Uusi ja innovatiivinen tapa työskennellä toimittajien kanssa on mahdollistanut tämän.

“Työskentelemällä yhdessä täysin yhtenäisenä tiiminä yhdessä paikassa olemme maksimoineet tehokkuutemme. Olemme ottaneet merkittävän askeleen kohti tuotannon aloittamista vuonna 2017”, sanoo Beluga XL -ohjelman johtaja Bertrand George.

Beluga XL -ohjelma julkistettiin marraskuussa 2014. Kuljetuskoneen päivitys on tarpeen A350 XWB -koneiden ja muiden lentokoneiden tuotannon kasvun takia. Beluga-koneilla kuljetetaan Airbusin koneiden osia eri tuotantolaitoksilta yhtiön loppukokoonpanolinjoille Toulousessa, Hampurissa ja Sevillassa.

Viiden Beluga XL -koneen laivasto lisää Airbusin kuljetuskapasiteettia 30 %. Ensimmäinen XL tulee käyttöön vuonna 2019.

Beluga XL -malli pohjautuu A330-200-rahtikoneeseen. Koneissa käytetään Rolls Royce Trent 700 -moottoreita.

Beluga XL lyhyesti

Lentokoneen mitat:

Kokonaispituus                            63,1 m
Korkeus                                       18,9 m
Rungon läpimitta                         8,8 m
Siipiväli (geometrinen)                60,3 m
Siipien pinta-ala                           361,6 m2
Kantama                                     2200 merimailia maksimihyötykuormalla (53 tonnia)
Maksimilentoonlähtöpaino          227 tonnia

Lisää tietoa Airbusin Beluga XL -koneesta

Viestintätoimisto Cocomms
Anna-Mari Tiilikainen, puh. 050 558 0888, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Airbus
Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus edistää innovatiivisia tekniikoita, ja yhtiön lentokoneet kuuluvat polttoaineen kulutukseltaan tehokkaimpiin ja hiljaisimpiin maailmassa. Airbus on toimittanut 9 000 lentokonetta noin 370 asiakkaalle eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi yli 6 000 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu Airbus Group -konserniin.