• Cocomms Oy/

BE Group – vähentynyt myynti ja tappiot itäisessä Keski-Euroopassa painavat toisen neljänneksen tulosta

• Liikevaihto pieneni 15 prosenttia vuoden toisella neljänneksellä verrattuna edellisvuoden vastaavaan kauteen. Liikevaihto oli 1 357 miljoonaa Ruotsin kruunua (1597). Toimitetut tonnit laskivat yksitoista prosenttia.
  • Liiketulos heikkeni 13 miljoonaan kruunuun (66). Kertaluontoisista eristä, varastovoitoista ja -tappioista puhdistettu operatiivinen liikevoitto (EBITA) oli 7 miljoonaa kruunua (43).
  • Toisen neljänneksen jälkeen BE Group on allekirjoittanut uuden kolmivuotisen luottosopimuksen. Luoton kokonaismäärä on 1 400 miljoonaa kruunua.
  • Katsauskauden jälkeen BE Groupin hallitus on myös päättänyt aloittaa prosessin Tshekin liiketoiminnan myymiseksi.

BE Group -konsernin toimitusjohtaja Roger Johansson kommentoi vuoden 2012 toisen neljänneksen tulosta:

– Heikko tulos johtuu lähinnä kolmesta tekijästä: Yleisesti ottaen kysyntä ei ole ollut samalla tasolla kuin viime vuoden vastaavalla kaudella, toimintamme Tshekissä ja Puolassa on ollut tappiollista ja lisäksi neljännes on ollut hankala uusimmille Ruotsin liiketoiminnoille. Tällä kaikella on ollut suuri negatiivinen vaikutus tulokseemme.

– Positiivista kuitenkin on, että konsernin ehdottomasti suurimman yksittäisen liiketoiminnan, Ruotsin pääliiketoiminnan, marginaalit kasvavat yhä heikosta markkinatilanteesta huolimatta.

– Heikon tuloksen myötä pyrimme muokkaamaan liiketoimintaamme itäisessä Keski-Euroopassa. Katsauskauden jälkeen päätimme, että aloitamme prosessin Tsekin liiketoiminnan myymiseksi.

– Vuoden jälkipuoliskon kysynnän odotetaan pysyvän toisen neljänneksen tasolla kun kausiluontoista vaihtelua ei huomioida. Toiseen neljännekseen verrattuna myyntihintojen odotetaan olevan matalampia kolmannen neljänneksen aikana. Pidemmällä aikavälillä teräksen hintakehitystä on vaikea arvioida.

toimitusjohtaja, konsernijohtaja Roger Johansson
puh. +46 (0)733 188 758
roger.johansson@begroup.com

talousjohtaja, varatoimitusjohtaja Torbjörn Clementz
puh. +46 (0)708 690 788
torbjorn.clementz@begroup.com

toimitusjohtaja Lasse Levola
puh. +358 (0)40 078 4119
lasse.levola@begroup.fi

Osavuosikatsauksen yhteydessä järjestetään tänään 18.7.2012 kello 10.00 (Suomen aikaa) analyytikoille ja medialle englanninkielinen webcast- ja puhelinkonferenssi, jossa tulosta kommentoivat toimitusjohtaja Roger Johansson ja talousjohtaja Torbjörn Clementz.

Ilmoittautuminen webcastiin:

Ilmoittautuminen puhelinkonferenssiin:
puh. +46 (0)8 505 598 53

Huom. vain rekisteröityneet osallistujat voivat esittää kysymyksiä tilaisuuden aikana.

Nasdaq OMX Stockholm -pörssissä listattu BE Group on teräs- ja metallialan palveluyritys. Konserni tarjoaa erilaisia teräksen, ruostumattoman teräksen ja alumiinin käyttöön liittyviä palveluja pääasiassa rakennus- ja konepajateollisuudessa toimiville asiakkailleen. Vuonna 2011 konsernin liikevaihto oli 5,9 miljardia kruunua. BE Groupilla on runsaat 900 työntekijää kymmenessä maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Ruotsi ja Suomi. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Malmössä. www.begroup.com

BE Group Oy Ab:n pääkonttori sijaitsee Lahdessa. Yhtiöllä on teräspalvelukeskukset Lahdessa, Turussa ja Lapualla sekä kymmenen myyntiyksikköä ympäri Suomea. Vuonna 2011 yhtiön liikevaihto oli 227,5 miljoonaa euroa. Henkilöstöä BE Group Oy Ab:lla on noin 350, joista noin puolet Lahdessa. www.begroup.fi