• Cocomms Oy/

BE Group -konsernin Q1/2014 – tulos parani, positiivisia merkkejä kysynnän vahvistumisesta

• BE Group -konsernin liikevaihto laski edellisvuodesta 3 prosenttia 1 003 miljoonaan Ruotsin kruunuun (1 032). Toimitetut tonnit laskivat 4 prosenttia.
  • Liiketulos nousi 12 miljoonaan kruunuun (–17). Kertaluontoisista eristä, varastovoitoista ja -tappioista puhdistettu operatiivinen liikevoitto (EBITA) nousi 16 miljoonaan kruunuun (14).
  • Katsauskauden aikana tammi–maaliskuussa toteutettiin olemassa oleville osakkeenomistajille suunnattu uusmerkintä. Anti ylimerkittiin 70-prosenttisesti, ja se tuotti yhtiölle emissiokustannusten vähentämisen jälkeen 154 miljoonaa kruunua. Lisäksi yhtiö teki uuden kolmevuotisen rahoitussopimuksen, jonka kokonaisarvo on 1 250 miljoonaa kruunua.

Konsernijohtaja Kimmo Väkiparta kommentoi osavuositulosta:

– Ensimmäinen vuosineljännes ei tarjonnut yllätyksiä. Loppuvuodesta 2013 ennustamamme kysynnän vahvistuminen alkoi toteutua katsauskauden loppupuolella, ja sekä liikevaihto että toimitetut tonnit ovat suhteellisen vakaalla tasolla. Myönteistä on myös se, että omien teräspalvelukeskustemme kautta tehdyt toimitukset ovat kasvaneet.

– Toimenpiteemme kustannusten karsimiseksi ovat tuottaneet tulosta. Henkilöstövähennykset näkyvät nyt tuloksessa, mikä yhdessä muiden rakennemuutosten kanssa vahvistaa kilpailukykyämme ja kannattavuuttamme. Ylimerkitty uusmerkintä ja uusi rahoitussopimus vahvistavat nekin osaltaan rahoitusasemaamme.

– Positiiviset merkit kysynnän paranemisesta ja kilpailukykyinen kustannustaso antavat meille hyvän vipuvarren tästä eteenpäin. Sekä asiakkaat että toimittajat arvostavat sitä, että olemme ratkaisukeskeinen ja riippumaton teräspalveluyritys, joka tarjoaa laajan valikoiman lisäarvopalveluja.

– Asiakkailta kantautuvien merkkien perusteella kysyntä vahvistuu vuoden 2014 aikana. Odotamme siksi kysynnän parantuvan ensimmäiseen vuosineljännekseen verrattuna. Tunnelmat ovat positiivisia ennen kaikkea Ruotsin markkinoilla. Täällä on nähtävissä myös mielenkiintoisia uusia liiketoimintamahdollisuuksia, sillä toimialalla on odotettavissa rakennemuutoksia.

konsernijohtaja Kimmo Väkiparta

puh. 0705 972 342, kimmo.vakiparta@begroup.com

talousjohtaja, varatoimitusjohtaja Torbjörn Clementz

puh. 0708 690 788, torbjorn.clementz@begroup.com

NASDAQ OMX Stockholm -pörssissä listattu BE Group on teräs- ja metallialan palveluyritys. Konserni tarjoaa erilaisia teräksen, ruostumattoman teräksen ja alumiinin käyttöön liittyviä palveluja pääasiassa rakennus- ja konepajateollisuudessa toimiville asiakkailleen. Vuonna 2013 konsernin liikevaihto oli 4,0 miljardia kruunua. BE Groupilla on noin 800 työntekijää. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Ruotsi ja Suomi. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Malmössä. www.begroup.com

Suomenkielinen lehdistötiedote on BE Group AB:n 25.4.2014 julkistaman pörssitiedotteen käännös.