BE Group kasvatti liikevaihtoaan ja vahvisti tuotantopalvelujen tarjoomaansa

• BE Group -konsernin liikevaihto kasvoi vuoden 2010 viimeisellä neljänneksellä 37 prosenttia 1 383 milj. Ruotsin kruunuun (1 011). Toimitetut tonnimäärät kasvoivat 21 prosenttia.
  • Loka–joulukuun 2010 liiketulos nousi 25 miljoonaa kruunua -8 miljoonaan kruunuun (-33), ja kertaluontoisista eristä, varastovoitoista ja -tappioista puhdistettu operatiivinen liikevoitto (EBITA) nousi 11 miljoonaan kruunuun (9).
  • Lecor Stålteknikin osto lokakuussa tuki osaltaan strategiaa, jonka mukaisesti yhtiö pyrkii arvoketjussa eteenpäin.
  • Uusi toimitusjohtaja 1.1.2011 alkaen on Roger Johansson.

BE Group -konsernin toimitusjohtaja Roger Johansson kommentoi vuoden 2010 neljännen vuosineljänneksen tulosta:

– Liikevaihtomme oli loka–joulukuussa odotettua heikompi. Kausiluontoisen hiljenemisen lisäksi tämä johtui pääasiassa hintojen laskusta ja myynnin epäedullisesta jakautumisesta. Näiden tekijöiden vuoksi vuosineljänneksen katetaso jäi epätyydyttäväksi.

– Vuoden viimeisen neljänneksen aikana vallitsi epävarmuus terästen hintojen tulevasta kehityksestä. Alkuvuonna 2011 ostohinnat ovat kuitenkin yleisesti ottaen nousseet ja meidänkin myyntihintamme nousevat vähitellen ensimmäisen vuosineljänneksen aikana.

– Ruotsin Kungälvistä ostamamme Lecor Stålteknikin integraatio on edennyt suunnitelmien mukaisesti. Uusi yksikkö on vahvistanut Ruotsin-liiketoimintayksikön tulosta. Vuoden viimeisellä neljänneksellä päätettiin myös investoida 36 miljoonaa kruunua uuteen tuotantolaitokseen Kungälvissä.

– Vuosineljänneksen aikana päätimme myös investoida 14 miljoonaa kruunua Lahden teräspalvelukeskukseen. Uudet, edistykselliset tuotantopalvelut vahvistavat entisestään palvelutarjoomaamme.

– Vuodenvaihteen jälkeen kysyntä on kääntynyt selvästi kasvuun. Tämä yhdistettynä ensimmäiselle vuosipuoliskolle ennustettuun terästen hintojen nousuun ennakoi markkinoiden vilkastumista, mikä taas hyödyttää BE Groupia.

Osavuosikatsauksen yhteydessä järjestetään tänään 9.2.2011 kello 10.00 (Suomen aikaa) analyytikoille ja medialle englanninkielinen webcast- ja puhelinkonferenssi, jossa tulosta kommentoivat toimitusjohtaja Roger Johansson ja talousjohtaja Torbjörn Clementz.

Ilmoittautuminen webcastiin:

Ilmoittautuminen puhelinkonferenssiin:

puh. +46 (0)8 505 598 53

Huom. vain rekisteröityneet osallistujat voivat esittää kysymyksiä tilaisuuden aikana.

toimitusjohtaja Roger Johansson

puh. +46 (0)733 188 758

roger.johansson@begroup.com

talousjohtaja, varatoimitusjohtaja Torbjörn Clementz