BE Group keskittää teräspalvelutoimintaansa sekä investoi Lahteen ja Lapualle

Teräksen, ruostumattoman teräksen ja alumiinin kauppaan sekä tuotantopalveluihin erikoistunut BE Group Oy Ab tehostaa tuotantoa ja materiaalien käsittelyä sekä lisää varaston kiertonopeutta keskittämällä teräspalvelukeskuksiaan. Samalla kuljetuskustannukset pienenevät merkittävästi. Yhtiö investoi teräspalvelukeskuksiensa koneisiin ja laitteisiin 2,3 miljoonaa euroa vuosina 2008–2009.

Teräs- ja metallituotteiden varastointi keskitetään Lahden Lotilaan ja Turkuun, tuotantopalvelut Lapualle, Lotilaan ja Turkuun. Lahden Mytäjäisten teräspalvelukeskus suljetaan, mutta yhtiön pääkonttori jää kiinteistöön.

BE Group vuokraa uudet toimitilat kiinteistöyhtiöiltä, mikä vähentää kiinteistöihin sidotun pääoman määrää.

– Nyt alkamassa olevan keskittämissuunnitelman viimeisen vaiheen toteutus laajentaa ja parantaa tuntuvasti asiakkaidemme kokonaispalvelua. Pystymme vastaamaan entistä paremmin asiakkaidemme kasvaviin vaatimuksiin, mikä on välttämätöntä kilpailukyvyn parantamiseksi. Teknologiateollisuuden verkottuminen kiihtyy, ja terästen ja metallien kustannustehokkaiden varastointi- ja tuotantopalveluiden kysyntä kasvaa, sanoo BE Group Oy Ab:n toimitusjohtaja Matti Tiira.

Lapualla vanha teräspalvelukeskus siirretään vuodenvaihteessa 2008 toimintansa aloittaneen uuden palvelukonepajan yhteyteen, lisäksi rakennetaan uutta tuotantotilaa. Lotilaan rakennetaan uutta tuotanto- ja varastotilaa korkeavarastoineen.

Suunnitelma tarkentuu loppukeväästä 2008, ja rakennustyöt on tarkoitus aloittaa syksyllä.

BE Group on keskittänyt toimintojaan johdonmukaisesti vuodesta 2003. Näin yhtiö on pystynyt parantamaan kustannustehokkuuttaan ja kannattavuuttaan sekä nostamaan tuotantopalveluiden myynnin osuuden 41 prosentista 46 prosenttiin kokonaisliikevaihdosta.

Keskittämissuunnitelman viimeinen vaihe on osa BE Groupin vuosien 2009–2011 pitkän tähtäimen strategiaa, jonka mukaisesti tuotantopalvelujen kapasiteettia lisätään merkittävästi kaikissa kolmessa teräspalvelukeskuksessa. Samalla nostetaan tuotannon jalostusastetta ja kasvatetaan tuotantopalveluiden osuutta noin 46 prosentista 55 prosenttiin kokonaismyynnistä 2011 loppuun mennessä.

Toimenpiteet on alustavasti tarkoitus toteuttaa henkilöstömäärää lisäämättä.