BE Group ostaa tšekkiläisen teräsyhtiön Ferram Steelin

BE Group -konserni vahvistaa asemiaan Keski- ja Itä-Euroopan markkinoilla strategiansa mukaisesti ja ostaa tšekkiyhtiö Ferram Steelin. Kauppa vaikuttaa myönteisesti yhtiön kasvu- ja kannattavuusnäkymiin. BE Groupilla on jo entuudestaan toimintaa Tšekin tasavallassa, joten kustannusten pienenemisen ja tehostuneen pääoman käytön seurauksena syntyy synergiaetuja.

Ferram Steel a.s:n liikevaihto tilikaudella 2007 oli 36,9 miljoonaa euroa ja liikevoitto 1,6 miljoonaa euroa. Yhtiön tulos oli erittäin vahva myös vuoden 2008 ensimmäisellä neljänneksellä. BE Groupin myynti Tšekin tasavallassa oli 8,6 miljoonaa euroa vuonna 2007. Ferram Steelin ja aiemmin tänä vuonna ostetun Czechprofilin hankinta kymmenkertaistaa konsernin liikevaihdon Tšekissä: BE Group nousee lähes 80,8 miljoonan euron myynnillään maan viiden suurimman teräskaupan yrityksen joukkoon.

– Ferram Steelin hankinta merkitsee BE Groupille isoa askelta eteenpäin Tšekissä. Toimintamme maassa kasvaa tasolle, joka mahdollistaa pitkällä tähtäimellä kannattavan liiketoiminnan, sanoo BE Groupin konsernijohtaja Håkan Jeppsson.

Ferram a.s.:n kokonaan omistama tytäryhtiö Ferram Steel varastoi ja käsittelee etupäässä teräslevytuotteita. Yhtiöllä on palvelukeskukset maan itäosassa Opavassa ja Ostravassa, jossa sijaitsee myös pääkonttori. Ferram Steel on vastikään investoinut edistykselliseen logistiikkakeskukseen Ostravassa, mikä mahdollistaa toiminnan kasvattamisen Tšekissä, Slovakiassa ja Etelä-Puolassa. Sijainti lähellä alueen terästehtaita pienentää toimituskustannuksia ja niiden ympäristövaikutuksia.

– Ferram Steel on strateginen hankinta, joka vahvistaa asemaamme Tšekissä ja koko Keski-Euroopassa. Yrityksellä on suotuisa maantieteellinen sijainti, kehittynyt logistiikka ja hyvät toimittajasuhteet Ukrainaan, mikä vahvistaa koko konsernin tarjoomaa, Håkan Jeppsson sanoo.

Ferram Steelillä arvioidaan olevan välittömästi myönteinen vaikutus konsernin kasvuun ja kannattavuuteen. Investoinnin odotetaan poikivan synergiaetuja kustannusten pienenemisen, varaston kiertonopeuden nopeutumisen ja myynnin kasvun seurauksena. Yrityskaupan odotetaan vahvistuvan kesän aikana Tšekin tasavallan kilpailuviranomaisten hyväksyttyä kaupan.