BE Group Q2/2015: Myönteinen kehitys jatkui

• BE Group -konsernin liikevaihto laski 1 prosentin 1 104 miljoonaan Ruotsin kruunuun (1 112) edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.
  • Kahden suurimman liiketoiminta-alueen liikevaihto kasvoi, Ruotsissa 2 prosenttia ja Suomessa 4 prosenttia.
  • Liiketulos parani 10 miljoonaan kruunuun (3).
  • Tulos verojen jälkeen oli –13 miljoonaa kruunua (–7).
  • Osakekohtainen tulos oli –0,12 kruunua (–0,10).

BE Groupin vt. konsernijohtaja Lars Engström kommentoi osavuosikatsausta:

”Ensimmäisen vuosineljänneksen myönteinen kehitys yhdessä kasvaneiden toimitettujen tonnien ja parantuneen liikevaihdon kanssa päämarkkina-alueillamme jatkui toisen vuosineljänneksen aikana. On tärkeää, että kasvamme Ruotsin ja Suomen markkinoilla, sillä nämä liiketoiminta-alueet ovat yhdessä noin 85 prosenttia kokonaismyynnistämme. Kasvu on avain parempaan kannattavuuteen. Samaan aikaan markkinoiden kehitys Tshekissä ja Slovakiassa on haastavaa. Se yhdistettynä teräksen matalampaan hintaan tarkoittaa, että myyntimme on pienentynyt hieman edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.

Ruotsin ja Suomen kasvanut osuus myynnistä on parantanut käyttökatetta 13,1 prosenttiin (12,3) edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Käyttökatteen nousu ja tehokkuuden parantaminen muissa liiketoimintayksiköissä ovat parantaneet tulostamme raportointikaudella.

Olemme onnistuneet paitsi lisäämään myyntiponnistuksia myös saamaan uuden rahoitusrakenteemme kuntoon. Uusanti, joka ylimerkittiin, toi konsernille 244 miljoonaa Ruotsin kruunua. Olemme myös allekirjoittaneet uuden kolmivuotisen rahoitussopimuksen, joka on kokonaisarvoltaan 1 000 miljoonaa Ruotsin kruunua.

Anders Martinsson aloittaa uutena konsernijohtaja 3. elokuuta tavoitteenaan jatkaa BE Groupin aseman kehittämistä tärkeänä ja lisäarvoa tuottavana rakennus- ja konepajatoimialan kumppanina, jolla on selkeä markkinafokus.

Kun otamme huomioon loma-ajan kausivaihtelun, emme näe merkittäviä muutoksia tulevaisuuden kysynnässä.”

Lars Engström, vt. konsernijohtaja
puh. +46 (0)734 11 79 01

lars.engstrom@begroup.com

Andreas Karlsson, talousjohtaja
puh. +46 (0)709 48 22 33

andreas.karlsson@begroup.com

NASDAQ OMX Stockholm -pörssissä listattu BE Group on teräs- ja metallialan palveluyritys. Konserni tarjoaa erilaisia teräksen, ruostumattoman teräksen ja alumiinin käyttöön liittyviä palveluja pääasiassa rakennus- ja konepajateollisuudessa toimiville asiakkailleen. Vuonna 2014 konsernin liikevaihto oli 4,2 miljardia kruunua. BE Groupilla on noin 750 työntekijää. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Ruotsi ja Suomi. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Malmössä. www.begroup.com

Suomenkielinen lehdistötiedote on BE Group AB:n 17.7.2015 julkistaman pörssitiedotteen käännös. Alkuperäinen osavuosikatsaus löytyy osoitteesta www.begroup.com.

Avainsanat: