• Cocomms Oy/

BE Group Q3/2015: Toimitetut tonnit kasvoivat Ruotsissa ja Suomessa haastavasta markkinatilanteesta huolimatta

• BE Group -konsernin liikevaihto laski 3 prosenttia 966 miljoonaan Ruotsin kruunuun (998) edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.
  • Toimitetut tonnit kasvoivat 9 prosenttia Ruotsissa ja 3 prosenttia Suomessa.
  • Kertaluontoisista eristä, varastovoitoista ja -tappioista puhdistettu operatiivinen liiketappio (EBITA) oli –117 miljoonaa kruunua (–3). Siihen vaikuttivat 124 miljoonan kruunun alaskirjaukset.
  • Tulos verojen jälkeen oli –133 miljoonaa kruunua (–16).
  • Osakekohtainen tulos oli –0,51 kruunua (–0,22).

BE Groupin konsernijohtaja Anders Martinsson kommentoi osavuositulosta:

– Liikevaihtomme kasvaa markkinoita voimakkaammin sekä Ruotsissa että Suomessa. Ruotsin-liiketoimintayksikkö menestyi parhaiten, sillä toimitetut tonnit kasvoivat 9 prosenttia. Myös toisella päämarkkina-alueellamme Suomessa olemme kasvaneet tonneissa mitattuna.

– Ensimmäisellä vuosipuoliskolla kysyntä tasaantui päämarkkinoillamme, ja trendi jatkui myös kolmannella vuosineljänneksellä. Kysyntä oli Ruotsissa Suomea vilkkaampaa.

– Kolmannen kvartaalin operatiivinen bruttokate nousi 13,2 prosenttiin edellisvuoden vastaavan ajanjakson 12,5 prosentista. Lisääntyneiden volyymien ja parantuneiden katteiden ansiosta myös operatiivinen liiketuloksemme on parantunut.

– Muista yksiköistämme Lecor Stålteknikin kolmas kvartaali oli heikkoa alkuvuotta parempi. Tšekin tasavallassa ja Slovakiassa kysyntä on edelleen heikkoa.

– Kolmen ensimmäisen vuosineljänneksen tuloksen perusteella olemme todenneet, että kaikki liiketoimintayksikkömme eivät pääse vuodelle asetettuihin tavoitteisiin. Olemme siksi arvioineet tulevien vuosien kehitystä uudelleen. Olemme päättäneet tehdä alaskirjauksia 124 miljoonan kruunun arvosta. Alaskirjaukset jakaantuvat seuraavasti: Lecor Stålteknikin ja BE Produktion Eskilstunan goodwill-arvon alaskirjaus 54 miljoonaa kruunua, yhteistyöyritys ArcelorMittal BE Group SSC:n osakkeiden alaskirjaukset 50 miljoonaa kruunua ja Tšekin-liiketoimintayksikön kiinteän käyttöomaisuuden alaskirjaukset 20 miljoonaa kruunua.

– Kuluneen kvartaalin aikana onnistuimme kasvattamaan volyymeja päämarkkinoillamme, vaikka kysyntä ei mainittavasti muuttunutkaan. Viimeisellä vuosineljänneksellä arvioimme kysynnän jatkuvan kolmannen neljänneksen tasolla kausivaihtelun vaikutukset huomioiden. Keskitymme edelleen kehittämään asiakassuhteitamme ja jatkamme työskentelyä liiketoimintayksiköiden kilpailukyvyn kasvattamiseksi.

Anders Martinsson, konsernijohtaja
puh. +46 (0) 706 21 02 22

anders.martinsson@begroup.com

Andreas Karlsson, talousjohtaja
puh. +46 (0)709 48 22 33

andreas.karlsson@begroup.com

NASDAQ OMX Stockholm -pörssissä listattu BE Group on teräkseen, ruostumattomaan teräkseen ja alumiiniin keskittynyt jakelija ja tuotantopalveluyritys. Konserni tarjoaa tehokasta jakelua ja lisäarvoa luovia tuotantopalveluja pääasiassa rakennus- ja konepajateollisuudessa toimiville asiakkailleen. Vuonna 2014 konsernin liikevaihto oli 4,2 miljardia kruunua. BE Groupilla on noin 750 työntekijää. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Ruotsi ja Suomi. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Malmössä. www.begroup.com

Suomenkielinen lehdistötiedote on BE Group AB:n 22.10.2015 julkistaman pörssitiedotteen käännös. Alkuperäinen osavuosikatsaus löytyy osoitteesta www.begroup.com.

Avainsanat: