Cassidianilta pienin ja älykkäin TETRA-tukiasema

Cassidian tuo markkinoille TB3p-minitukiaseman TETRA-verkkoihin. Erittäin pienessä, suunnilleen kannettavan tietokoneen kokoisessa tukiasemassa on kaikki suurten tukiasemien ominaisuudet. Tehonkulutus on kuitenkin vain noin 40 wattia eli alle 10 prosenttia perinteisen tukiaseman kulutuksesta.

TB3p-tukiasemien ensisijainen käyttökohde ovat sisätilat: suuret julkiset rakennukset, ostoskeskukset tai pysäköintihallit, joihin tarvitaan radioverkkopeittoa. Uutuustuote on taloudellinen tapa täyttää viimeiset aukot olemassa olevan radioverkon peitossa. TB3p-minitukiasemaa voi lisäksi käyttää itsenäisenä (stand-alone) tukiasemana: sillä voidaan rakentaa paikallinen verkko tiloihin tai alueille, joihin perusverkko ei ulotu. Tuote sopii erinomaisesti täyttämään väliaikaisen tarpeen, koska se on hyvin helppo ottaa käyttöön.

Tukiasema on saatu pakatuksi pieneen kokoon ominaisuuksista tinkimättä. TB3p:llä on samat ominaisuudet kuin isoveljillään TB3:lla ja TB3c:llä, aina nopean datasiirron TEDS-toiminnallisuudesta ilmatiesalaukseen ja 1-tyypin tukiasemanvaihdosta tukiaseman itsenäiseen toimintaan (fallback).

TB3p-minitukiasema voi tuoda kustannussäästöjä TETRA-verkkojen operaattoreille ja omistajille. Tukiasema ei vaadi kallista asennuspaikkaa ja se pystyy hyödyntämään saatavilla olevaa tiedonsiirtoverkkoa, olipa se perinteinen TDM-verkko tai IP-verkko.

Tukiasema on suunnilleen kannettavan tietokoneen kokoinen, joten sen voi kantaa asennuspaikalle. Kun TB3p on asennettu toimintaan, sitä voidaan käyttää ja ylläpitää etäyhteyden kautta – näin vältytään kalliilta tukiasemapaikalla käynneiltä.

Operaattorit ja verkon omistajat hyötyvät myös siitä, että TB3p on ominaisuuksiltaan samanlainen kuin TB3- ja TB3c-tukiasemat. Niillä on paitsi samat ominaisuudet, myös sama kehityspolku ja ne ovat samalla tavalla yhteensopivat TETRA-radioiden kanssa. Verkko näkee kaikki nämä tukiasemat samalla tavalla, mikä helpottaa radioverkon suunnittelua.

Unkarin Budapestissä pidettävässä TETRA World Congress 2011 -kongressissa TB3p-minitukiaseman käyttöä esitellään tilanteessa, jossa auto on kolaroinut tunnelissa ja syttynyt tuleen, ja pelastustyöntekijät tarvitsevat radioverkkopeiton tunneliin.

Cassidian:

Tapio Mäkinen                        Puh. 010 408 0931, tapio.makinen@cassidian.com

Anke Sturtzel                          Puh. +33 6138 5330, anke.sturtzel@cassidian.com

Viestintätoimisto Cocomms:

Anna-Mari Tiilikainen              Puh. 09 6689 6925, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Cassidianin sivut medioille:

Cassidian

Cassidian Finland Oy on osa EADS-konserniin kuuluvaa Cassidiania, joka on johtava turvallisuus- ja puolustusjärjestelmien integroija ja toimittaja. Liiketoiminta kattaa radiopuhelinverkot viranomais- ja vaativaan ammattikäyttöön sekä niiden päätelaitteet ja hätäkeskus-, raja-, rannikkovalvonta- ja ilmavalvontajärjestelmät. Suomessa yhtiöllä on yhteensä 350 työntekijää Helsingin ja Jyväskylän toimipisteissä.

EADS-yhtiö Cassidian on maailmanlaajuinen puolustus- ja viranomaisjärjestelmien toimittaja. Yrityksen laajaan tuotevalikoimaan kuuluu valvonta- ja puolustusjärjestelmiä, viranomaisverkkoja sekä lentokoneita ja miehittämättömiä ilma-aluksia. Tarjonta kattaa myös järjestelmäintegroinnin, globaalin turvallisuuden palvelut ja tukiratkaisut.

Vuonna 2010 Cassidian työllisti noin 28 000 työntekijää ja saavutti 5,9 miljardin euron liikevaihdon. EADS-konsernin liikevaihto oli samana vuonna 45,8 miljardia euroa, ja sen palveluksessa oli noin 121 000 työntekijää.  EADS-konserniin kuuluvat Airbus, Astrium, Cassidian ja Eurocopter. www.cassidian.com