• Cocomms Oy/

Ementorin neljännellä neljänneksellä liikevaihto jatkoi kasvuaan - Suomessa loppuvuodesta kasvun merkkejä

Pohjoismaiden johtavan IT-infrastruktuurin ja siihen liittyvien tuotteiden, ratkaisujen ja palveluiden kokonaistoimittajan Ementorin liikevaihto oli 541,0 miljoonaa euroa (4 338,2 miljoonaa Norjan kruunua) vuoden 2007 viimeisellä neljänneksellä, mikä merkitsee 9,1 prosentin kasvua edellisvuodesta. Kassavirta oli vuoden viimeisellä neljänneksellä 41,8 miljoonaa euroa (334,8 milj. NOK) ja koko vuodelta 65,0 miljoonaa euroa (521,3 milj. NOK). Suomessa Ementor-konsernin tytäryhtiö on Atea Finland Oy.

“Tuloksentekokykymme on edelleen vahva”, sanoo konsernijohtaja Claus Hougesen. “Kassavirran, liikevaihdon ja katteiden vahvistuminen osoittaa, että olemme saavuttamassa korkealle asetettuja tavoitteitamme.”

Palveluliiketoiminnan valuuttakurssikorjattu liikevaihto kasvoi vuoden viimeisellä neljänneksellä 24,7 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna Tuotemyynnin liikevaihto kasvoi 6,7 prosenttia. Luvussa on huomioitu valuuttakurssimuutokset ja lainsäädännön muutoksista johtuva yritysten työntekijöiden kotitietokonemyynnin lasku Ruotsissa. Kokonaisliikevaihdon kasvu oli 9,1 prosenttia. Kasvu jatkui markkinoiden keskitahtia kovempana jo kolmatta peräkkäistä vuosineljännestä.

Konsernin EBITDA-tulos oli viimeisellä neljänneksellä 26,9 miljoonaa euroa (216,0 milj. NOK) eli 8,9 prosenttia korkeampi kuin vuoden 2006 vastaavalla ajanjaksolla. EBITDA-kate oli vastaavasti 5,0 prosenttia.

Liikevoitto (EBIT) kasvoi vuoden 2007 neljännellä neljänneksellä 10,1 prosenttia 23,7 miljoonaan euroon (190,0 milj. NOK). Tulos verojen jälkeen oli 31,8 miljoonaa euroa (254,6 milj. NOK).

Vuoden 2007 tulos
Koko vuoden EBITDA-tulos oli tyydyttävä 62,6 miljoonaa euroa (502,1 milj. NOK) verrattuna edellisvuoden 43,0 miljoonaan euroon (344,7 milj. NOK). EBITDA-kate oli 3,7 prosenttia, kun se vuonna 2006 oli 2,6 prosenttia. Liikevaihto nousi vuoden 2006 1 657,4 miljoonasta eurosta (13 289,3 milj. NOK) 1 673,2 miljoonaan euroon (13 416,7 milj. NOK). 5,7 prosentin kasvussa on huomioitu yritysten työntekijöiden kotitietokoneiden myynnin lasku Ruotsin lainmuutoksen vuoksi. Palveluliiketoiminnan liikevaihto kasvoi 15,9 prosenttia ja henkilöstön kotitietokoneiden myynnin muutoksesta puhdistettu tuoteliiketoiminnan liikevaihto kasvoi edellisvuodesta 3,9 prosenttia.

Konsernin kassavirta vuonna 2007 oli 65,0 miljoonaa euroa (521,3 milj. NOK).

”Vuosi 2007 oli meille kasvun ja tuottavuuden vuosi. Ementorin, Atean ja Topnordicin yhdistymisen seurauksena siirryimme uuteen vaiheeseen, jossa panostamme toimintamme virtaviivaistamiseen. Konsernin menestys riippuu siitä, miten hyvin saamme viritettyä yksityiskohdat päivittäisessä toiminnassamme kohdalleen. Vireessä voimme kasvaa ja samalla pitää kulut kurissa”, sanoo Hougesen.

Ementor teki vuoden aikana yhdeksän yrityskauppaa. Sonex Groupin osto joulukuussa vakiinnutti konsernin aseman johtavana toimijana Baltian maissa.

Suomessa kasvupotentiaalia
Suomessa Atea Finland Oy:n vuoden 2007 neljännen neljänneksen EBITDA-tulos oli 0,3 miljoonaa euroa (2,5 milj. NOK) ja kate 0,5 prosenttia. Tulos pysyi vuoden 2006 vastaavan ajanjakson tasolla. Liikevaihto oli 57,8 miljoonaa euroa (463,8 milj. NOK), missä oli kasvua 1,6 prosenttia valuuttakurssimuutokset huomioon otettuna. Neljännellä neljänneksellä liikevaihto ylitti ensimmäisen kerran vuoden 2007 aikana edellisen vuoden vastaavan neljänneksen tuloksen. Liikevaihdon kasvu ja markkinapaineisiin vastaaminen ovat Suomessa tärkeitä painopistealueita. Konsernin näkökulmasta Suomessa on merkittävää kasvupotentiaalia.

Ruotsissa neljännen kvartaalin EBITDA-tulos laski 7,9 miljoonasta eurosta (63,6 milj. NOK) 5,8 miljoonaan euroon (46,9 milj. NOK). EBITDA-kate oli 3,8 prosenttia. Uuden hajautetun organisaatiorakenteen odotetaan tehostavan myyntiä ja kiihdyttävän kasvua.

Norja jatkoi vahvaa kasvuaan. EBITDA-tulos oli vuoden viimeisellä neljänneksellä peräti 9,4 miljoonaa euroa (75,5 milj. NOK) ja vastaava kate 7,0 prosenttia. Liikevaihto kasvoi 14,1 prosenttia.

Ementor menestyi hyvin myös Tanskassa. EBITDA-tulos oli 10,5 miljoonaa euroa (84,5 milj. NOK) ja vastaava kate 5,4 prosenttia. Palveluliiketoiminnan liikevaihto nousi 32,2 prosenttia, ja kokonaisliikevaihto 14,1 prosenttia.

Liikevaihto- ja tulosluvut on muunnettu Norjan kruunuista euroiksi valuuttakurssin 8,0184 mukaan. Ementor-konserni raportoi ja ilmoittaa virallisen tuloksensa Norjan kruunuissa.

Osavuosikatsaus ja esitysaineisto löytyvät osoitteesta www.ementor.com/reports
Tiedotustilaisuus on tarjolla webcastina osoitteessa www.ementor.com/webcast
Pörssitiedote löytyy osoitteesta www.ementor.com/ose