Finnair tilaa Airbusilta kahdeksan A350 XWB -konetta lisää

Finnair vahvisti optionsa ostaa kahdeksan A350-900 XWB -lentokonetta lisää Airbusilta. Finnair tilasi ensimmäisenä lentoyhtiönä maailmassa kyseistä konemallia. Lisäksi Finnair saa ensimmäisenä eurooppalaisena lentoyhtiönä konemallin käyttöönsä syksyllä 2015.

.

Finnairin A350 XWB -koneisiin mahtuu 297 matkustajaa kahdessa luokassa. Koneella lennetään Finnairin kaukoreittejä Aasiaan ja Amerikkaan.

.

"Strategiamme keskittyy kasvuun ja perustuu kotikenttämme Helsinki-Vantaan ainutlaatuiseen maantieteelliseen sijaintiin, joka tarjoaa nopeimmat lentoyhteydet Euroopan ja Aasian välillä. A350 XWB -lentokoneet ovat olennainen osa strategiamme toteuttamista, sillä ne mahdollistavat matkustaja- ja rahtiliikenteemme merkittävän kasvun, tarjoavat matkustajillemme ensiluokkaisen matkustuskokemuksen ja parantavat kustannuskilpailukykyämme merkittävästi”, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo.

.

”Kahdeksan A350-lentokoneoption vahvistaminen on osoitus sitoutumisestamme kasvuun ja maailmanluokan Airbus-laivaston operointiin. Valmistaudumme parhaillaan yhdessä Airbusin ja muiden kumppaneidemme kanssa A350:n menestykselliseen käyttöönottoon.”

.

''Airbusilla ja Finnairilla on pitkä yhteistyösuhde, joten olemme iloisia heidän A350 XWB:lle edelleen osoittamastaan tuesta. A350 sopii Finnairin nykyiseen Airbus-laivastoon erittäin hyvin. Finnair hyötyy A350:n uusimmasta teknologiasta ja tehokkuudesta”, sanoo Airbusin asiakasjohtaja John Leahy.

.

Finnairin laivastoon kuuluu tällä hetkellä ainoastaan Airbusin valmistamia lentokoneita. Näistä 45 koneesta 30 kuuluu A320-tuoteperheeseen ja 15 A330/A340-perheeseen.

.

Finnair oli ensimmäinen lentoyhtiö, joka tilasi A350 XWB -lentokoneita jo vuonna 2007. Tilaukseen sisältyi 11 A350-900-konetta sekä optio kahdeksasta lisäkoneesta. Optioiden vahvistamisen jälkeen Finnairin A350 XWB -lentokoneiden tilausmäärä nousee 19:ään.

.

Hiilikuiturunkoinen ja -siipinen A350 XWB on uusin lisäys Airbusin laajarunkokoneiden tuotelinjaan keskipitkille reiteille. Sen polttoaineen kulutusta on saatu pienennettyä 25 prosenttia. Koneen suunnittelussa johtotähtenä on ollut matkustajien mukavuus ja hyvinvointi. Erinomaisen matkustuskokemuksen lisäksi lentokone tarjoaa lentoyhtiöille toiminta- ja kustannustehokkuutta.

Marraskuun loppuun mennessä 40 asiakasta oli tilannut Airbusilta kaikkiaan 775 A350 XWB -konetta.

Viestintätoimisto Cocomms

Anna-Mari Tiilikainen, puh. 050 558 0888, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Airbus
Heidi Carpenter, Press Manager, puh. +33 60 72 56 488

Airbus Facebookissa www.facebook.com/airbus, Twitterissä http://twitter.com/Airbus

Airbus

Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus edistää innovatiivisia tekniikoita, ja yhtiön lentokoneet kuuluvat polttoaineen kulutukseltaan tehokkaimpiin ja hiljaisimpiin maailmassa. Airbus on toimittanut yli 7 000 lentokonetta noin 350 asiakkaalle eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi miltei 5 000 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu Airbus Group -konserniin.