GE ostaa 25 000 sähköautoa vuoteen 2015 mennessä

• Kaikkien aikojen suurin sähköautohankinta GE:n omaan ja asiakkaiden käyttöön
  • Sähköautojen yleistymisen uskotaan tuovan GE:lle lähivuosina jopa 500 miljoonan dollarin arvosta uutta liiketoimintaa

General Electric (GE) ostaa omaan ja leasing-asiakkaidensa käyttöön kaikkiaan 25 000 sähköautoa vuoteen 2015 mennessä. Kyseessä on kaikkien aikojen suurin yksittäinen sähköautokauppa. Vähintään puolet GE:n 30 000 autosta ympäri maailmaa vaihtuu sähköautoiksi.

GE ostaa ensimmäiset 12 000 autoa General Motorsilta (GM), mutta hankkii sähköautoja myös muilta autonvalmistajilta niiden valikoimien laajentuessa. Sähköautojen käyttöönottoa tukevan infrastruktuuriliiketoimintansa ansiosta GE voi auttaa myös 65 000 leasing-asiakastaan siirtymään sähköautoihin.

GE:llä on yksi maailman suurimmista autokalustoista, ja sillä on maailmanlaajuinen autokannan hallintaliiketoiminta. Yhtiö valmistaa myös sähköautojen käyttöä palvelevia ratkaisuja, kuten latauspisteitä, virtapiirinsuojauslaitteita ja muuntajia. Samalla kun GE edistää sähköautojen laajamittaista käyttöönottoa, se kasvattaa omaa liiketoimintaansa.

”Sähköautojen teknologia on käyttövalmis. Me GE:llä olemme mukana tässä muutoksessa yhdessä kumppaniemme ja asiakkaidemme kanssa. Siirtymällä itse sähköautoihin vauhditamme niiden yleistymistä”, GE:n toimitusjohtaja Jeff Immelt sanoo.

”Valmistamme teknologiaa jokaiseen sähköautoinfrastruktuurin osa-alueeseen ja johdamme etujoukoissa siirtymistä älykkäisiin sähköverkkoihin. Siirtyminen sähköautoihin hyödyttää liiketoimintaamme ja osakkeenomistajiamme. Toisaalta sähköautojen yleistyminen vauhdittaa puhtaaseen energiaan liittyviä innovaatioita, lisää energiaturvallisuutta ja tuo taloudellista arvoa.”

Sähköautomarkkinoiden kasvun arvioidaan kasvattavan GE:n liiketoimintayksikköjen (mm. Capital Fleet Services, Energy ja Licensing & Trading) liikevaihtoa jopa 500 miljoonaa dollaria kolmessa vuodessa.

”GE:n sitoutuminen sähköautoihin osoittaa yhtiön uskovan, että sähköautot soveltuvat käytännön elämään ja voivat vähentää päästöjä ja riippuvuutta öljystä. Se on samalla luottamuslause Chevrolet Volt -mallillemme, jonka tuotanto käynnistyy tässä kuussa. Toimitukset jälleenmyyjille alkavat loppuvuodesta”, GM:n toimitusjohtaja Dan Akerson sanoo.

GE perustaa Michiganin ja Minnesotan osavaltioihin keskukset, joissa asiakkaat, henkilöstö ja tutkijat voivat itse kokeilla sähköautoja ja tutustua sähköautoteknologiaan. Uusia keskuksia julkistetaan ensi vuoden aikana.

Investointi sähköautoihin on osa GE:n ecomagination-liiketoimintastrategiaa, jonka tavoitteena on vauhdittaa puhtaan energiateknologian tutkimusta, kehitystä ja käyttöönottoa. Osoitteessa www.ecomagination.com on julkaistu sähköauto-opas, jonka avulla viranomaiset, asiakkaat ja kuluttajat voivat valmistautua sähköautojen käyttöönottoon.

Hans Enocson, GE:n Pohjoismaiden liiketoiminnasta vastaava johtaja

puh. +46 70 628 61 94
hans.enocson@ge.com

GE on infrastruktuuri-, rahoitus- ja mediapalveluihin erikoistunut globaali monialayritys, joka ratkaisee maailman hankalimpia haasteita. Yhtiön tuotteet ulottuvat lentokonemoottoreista ja energiantuotannosta rahoituspalveluihin, terveydenhuollon ratkaisuihin ja televisio-ohjelmiin. GE palvelee asiakkaitaan yli 100 maassa ja työllistää maailmanlaajuisesti noin 300 000 ihmistä. Lisätietoja: www.ge.com