• Cocomms Oy/

HIGH SCHOOL MUSICAL -MANIA SUOMESSA: DISNEYN HIGH SCHOOL MUSICAL 2 ON KAIKKIEN AIKOJEN KATSOTUIN ELOKUVA DISNEY CHANNELILLA

Disneyn High School Musical 2 -elokuva on noussut Disney Channelin kaikkien aikojen suosituimmaksi elokuvaksi. Elokuvan ensi-ilta Yhdysvalloissa keräsi ennätysmäiset 17, 2 miljoonaa katsojaa. Tanskalaisissa ja norjalaisissa satelliitti- ja kaapelitalouksissa ensi-iltaa seurasi enemmän 3–14-vuotiaita kuin mitään muuta kanavaa - valtakunnalliset kanavat mukaan lukien. Ruotsissa High School Musical 2:n katsojia oli yhtä paljon kuin samaan aikaan esitetyllä huippusuositulla Idols-ohjelmalla.

Suomessa High School Musical 2:n ensi-ilta oli Disney Channelilla perjantaina 5. lokakuuta, ja elokuva nähtiin samana viikonloppuna uudelleen lauantaina ja sunnuntaina.

- Olemme erittäin tyytyväisiä High School Musical 2-elokuvan saamaan vastaanottoon. Ruotsin, Tanskan ja Norjan korkeat katsojaluvut kertovat siitä, kuinka kiihkeästi lapset ja nuoret odottivat tätä ensi-iltaa myös Pohjoismaissa. Suomessa lasten vanhemmilta kysyttäessä Disney Channel on maan suosituin lastenkanava. Emme kuitenkaan saa Suomesta tarkkoja katsojalukuja, sillä Disney Channel ei ole mukana Finnpanelin mittauksissa, Casper Bjørner, Deputy Managing Director, Disney Channel Scandinavia kertoo.

High School Musical 2 on rikkonut katsojaennätyksiä ympäri maailman. Ruotsissa jopa yli neljäsosa kaikista televisiota samaan aikaan katsovista 3–14 vuotiaista lapsista ja nuorista katsoi Disney Channelia ja High School Musical 2:ta. Yhdysvalloissa elokuva on maan kaikkien aikojen katsotuin kaapelitelevisio-ohjelma. Tähän mennessä High School Musical 2 -elokuvan on nähnyt jo 60 miljoonaa katsojaa. Vuoden 2006 tammikuussa Yhdysvalloissa julkaistun ensimmäisen High School Musical -elokuvan on nähnyt jo yli 250 miljoonaa katsojaa maailmassa - ja määrä kasvaa jatkuvasti.

Suomessa High School Musical -mania näkyy myös erilaisten oheistuotteiden valtavana suosiona. Dvd-levyjen ja cd-soundtrackien lisäksi ensimmäiseen elokuvaan pohjautuva nuorisokirja julkaistiin kesällä, ja jatkoa seuraa marraskuussa. Maailmalla elokuva on inspiroinut muun muassa teattereissa esitettävän musikaaliversion, jääshow’n, harrastajateatteriesityksiä sekä tietokonepelejä.

Elokuvan suomeksi puhuttu versio nähdään ensimmäisen kerran Disney Channelilla tänään perjantaina 19. lokakuuta klo 20. Lauantaina 27. lokakuuta klo 17 elokuva esitetään jälleen tekstitettynä suomeksi.

High School Musical 2 -cd julkaistiin Suomessa syyskuussa, ja elokuva julkaistaan dvd:llä marraskuussa. High School Musical oli vuoden 2006 myydyin levy Yhdysvalloissa ja elokuva oli vuoden suosituin dvd.

High School Musical 2 -elokuvassa ensimmäisen elokuvan kaikki tanssivat ja laulavat supertähdet sekä luova tekijätiimi palaavat takaisin. Elokuvassa on tuttua iloista energiaa, ja sen ohjaa jälleen Emmy-palkittu Kenny Ortega.

Casper Bjørner, Deputy Managing Director, Disney Channel Scandinavia,
+46 8 555 445 63, +46 70 519 4563, casper.bjorner@disney.com