McDonald’s panostaa laadukkaaseen perunaan

Raaka-aineet ja valmistustapa varmistavat ranskalaisten rapeuden. Myös kotikokin kannattaa ottaa huomioon nämä vinkit ranskalaisia valmistaessaan.

McDonald’sin ranskalaiset ovat tunnettuja kaikkialla maailmassa rapeudestaan ja suussa sulavuudestaan. Koska ranskalaisten tasainen ja korkea laatu on McDonald’sille kunnia-asia, ranskalaisten valmistusta koskevat tarkat ohjeet.

Raaka-aineet ovat avainasemassa lopputuloksen kannalta. Siksi McDonald’sin ranskalaiset tehdään suurista jauhoisista perunoista. Pro Peruna -yhdistys suosittelee myös kotikokeille jauhoisia perunalajikkeita ranskalaisten valmistukseen.

McDonald’sin ranskalaiset valmistetaan pääosin jauhoisesta Russet Burbank -perunalajikkeesta, jonka kasvatus kestää 140–150 päivää. Ranskisten lisäksi tämä jauhoinen perunalajike sopii erinomaisesti perunamuusiksi ja uuniperunaksi.

Toiseksi yleisin Suomen McDonald’s-ravintoloiden ranskalaisten valmistukseen käytettävä perunalajike on Ivory Russet. Suomen McDonald’s-ravintoloissa myytävät ranskalaiset on valmistettu EU-alueella kasvatetuista perunoista.

Koolla on väliä

McDonald’sin perunoille koko on tärkeä. Perunoiden täytyy olla tarpeeksi isoja, jotta ranskalaisista tulee mahdollisimman pitkiä ja solakoita. Erityisesti pituus on ehdoton avainkriteeri isoja perunoita valittaessa maun ja perunan rakenteen eli tärkkelyksen laadun lisäksi.

”Ruuan laadunvarmistus on yksi tärkeimmistä McDonald’sin toimintaa ohjaavista tekijöistä. Ranskalaisten perunoiden valmistustapa on tarkkaan mietitty alusta loppuun. Kaikkien tuotteidemme raaka-aineet valitaan huolellisesti, jotta asiakkaamme saavat ravintoloissamme parasta mahdollista ruokaa”, kertoo McDonald’sin laatupäällikkö Stiina Rasimus-Sahari.

”Ranskalaisten paistoöljyn laatua seurataan mittauksilla päivittäin. Paistamiseen käytetään tietokoneohjattuja paistoaltaita, jotka varmistavat, että öljyn lämpötila on tasaisesti 168 asteista ja paistoaika juuri sopiva. Ranskalaiset paistetaan aina jäisinä”, Rasimus-Sahari kertoo valmistuksesta.

McDonald’sin ranskalaiset saa myös suolattomina

McDonald’sin ranskalaiset saavat viimeisen silauksensa Pansuola mineraalisuolasta. Asiakas voi tilata ranskalaiset myös ilman suolaa.

Ranskalaisia paistetaan kuumassa kasviöljyssä kolme minuuttia, kunnes ne ovat kullanruskeita. Ranskalaiset maustetaan Pansuolalla heti paistamisen jälkeen. Pansuola sisältää vain noin puolet meri- ja ruokasuolan terveydelle haitallisesta natriumista.

Näin kokkaat rapeita ranskiksia kotona

Ranskanperunoiden kokkaus onnistuu myös kotona. Oikeat perunalajikkeet ja paistotapa ovat avainasemassa ranskalaisten onnistumisessa kotikeittiössä.

”Ranskalaisten kotikokkaukseen suosittelen aavistuksen jauhoisia ja pitkänmallisia perunalajikkeita, kuten Challenger tai Fontane. Myös kiinteämmät lajikkeet, kuten Melody ja Inova, ovat hyviä vaihtoehtoja. Kaikkia näitä lajikkeita löytyy suomalaisista ruokakaupoista”, kertoo Aki Aunola Pro Peruna -yhdistyksestä.

Aitojen ranskalaisten tekeminen vaatii rasvakeitintä, jotta perunoista tulisi rapeita ja napakoita. Esimerkiksi uunissa kypsennetyt ranskalaiset saattavat jäädä liian nahkeiksi.

McDonald’s tarjoaa MM-jalkapallon yhteydessä ranskalaiset designkuluttajapakkauksessa (kuva ohessa).

Tiesitkö tätä?

Suomen viljellyimmät perunalajikkeet vuonna 2013:

1. Melody 1 661 hehtaaria (ruoka- ja teollisuusperuna)

2. Nicola 1 191 ha (ruoka- ja teollisuusperuna)

3. Asterix 1 057 ha (erityisesti teollisuusperuna ja vientiin, punakuorinen)

4. Timo 940 ha (suosituin varhaisperuna)

5. Van Gogh 853 ha (ruokaperuna)

6. Rikea 840 ha (kesäperunoiden ykkönen)

7. Inova 660 ha (ruoka- ja teollisuusperuna)

8. Siikli 487 ha (varhainen ja kesäperuna)

9. Velox 470 ha (kesäinen ruokaperuna)

10. Marabel 461 ha (ruoka- ja ruokateollisuusperuna)

Lähteet: McDonald’s, Pro Peruna, The Potato Association of America

Laatu- ja ympäristökonsultti, McDonald’s, Juha-Pekka Vieno, juha-pekka.vieno(at)fi.mcd.com.
puh. 040 5607 525

Head of Marketing, McDonald’s, Christoffer Rönnblad, christoffer.ronnblad(at)fi.mcd.com. puh. 050 3517 726

McDonald’s on yksi maailman tunnetuimmista tuotemerkeistä. McDonald’s-ravintoloita on 119 maassa yhteensä reilut 30 000 kpl. Suomen ensimmäinen McDonald’s-ravintola avattiin Tampereella 1984. McDonald’s juhlistaa 30-vuotista taivaltaan Suomessa vuonna 2014. McDonald’sin toiminta perustuu vahvasti lisenssinhaltijoiden eli franchising-yrittäjien ja ketjun väliseen yhteistyöhön. Tällä hetkellä McDonald’s-ravintoloita on Suomessa 84, joista 88 % on yrittäjävetoisia. Ketju työllistää Suomessa noin
3 200 henkilöä.