Merkittävä edistysaskel kroonisen leukemian hoidossa

Suun kautta annosteltava täsmäsyöpälääke nilotinibi (Tasigna®) on osoittautunut tehokkaaksi ensilinjan hoidoksi kroonista myelooista leukemiaa (KML) sairastavilla potilailla. Tämä käy ilmi tuoreesta tutkimuksesta, jonka tulokset esiteltiin maailman suurimmassa hematologian alan kongressissa New Orleansissa 8. joulukuuta (American Society of Hematology 2009 Annual Meeting). Nilotinibi osoittautui kaikilla tutkimuksessa käytetyillä mittareilla mitattuna tehokkaammaksi kuin imatinibi (Glivec®), joka on tällä hetkellä KML:n ensisijainen hoitomuoto. Nilotinibi-lääkityksellä hyvä hoitovaste saavutettiin huomattavasti imatinibi-lääkitystä nopeammin, ja tauti pysyi kurissa lähes kaikilla nilotinibia saaneilla KML-potilailla. 12 kuukauden tutkimusjakson aikana nilotinibia saaneista vain alle prosentilla syöpä eteni, kun taas imatinibilla hoidetuilla potilailla tauti eteni noin 4 prosentilla. Nilotinibin todettiin olevan hyvin siedetty lääke, joka edistää potilaiden hoitoon sitoutumista ja parantaa näin sairauden hoitotuloksia ja ennustetta. - Tulokset osoittavat merkittävää kehitystä KML-potilaiden sairauden hallinnassa. Nilotinibilla saadaan hoitovaste nopeammin verrattuna tämän hetken ensilinjan hoitoon eli imatinibiin, toteaa professori Kimmo Porkka HYKSin hematologian klinikalta. Lisätietoa kroonisesta myelooisesta leukemiasta KML on kroonisen leukemian muoto, joka hoitamattomana etenee muutamassa vuodessa akuuttia leukemiaa muistuttavaksi taudiksi. Tällä hetkellä taudin etenemisen estäminen on hoidon keskeinen tavoite. KML:n perimmäistä syytä ei tunneta. Tauti saa alkunsa luuytimestä, kun veren kantasolun perimä muuttuu. Muutos synnyttää poikkeavan kromosomin, jota kutsutaan Philadelphia-kromosomiksi. Ph-kromosomi ja sen tietty geeni tuottavat Bcr-Abl-valkuaisainetta, joka saa luuytimen tuottamaan leukeemisia valkosoluja. Kun tauti etenee nämä poikkeavat solut lisääntyvät hallitsemattomasti ja näin häiritsevät elimistön normaalia toimintaa. Sekä nilotinibi että imatinibi pitävät taudin kurissa estämällä Bcr-Abl-valkuaisaineen toimintaa. Lisätietoa nilotinibista Suun kautta annosteltava nilotinibi (Tasigna®) on reseptilääke ja tarkoitettu aikuisten kroonisessa vaiheessa ja akseleraatiovaiheessa olevan Philadelphia-kromosomipositiivisen kroonisen myelooisen leukemian hoitoon silloin, kun aiempi hoito, imatinibi mukaan lukien, on osoittautunut tehottomaksi tai potilas ei ole sietänyt sitä. Lääke on ollut markkinoilla vuodesta 2008. Lisätietoja: Professori Kimmo Porkka, HYKS Hematologian klinikka Haastattelupyynnöt: Johanna Markkanen, viestintätoimisto Cocomms, puh. 050 465 4675 Kimmo Talvensaari, asiantuntijalääkäri, Novartis Finland Oy, puh. 040 556 1315 s-posti: kimmo.talvensaari@novartis.com Lähdeviite: Saglio G, Kim DW, Issaragrisil S, Philipp le Coutre, et al. Nilotinib Demonstrates Superior Efficacy Compared with Imatinib in Patients with Newly Diagnosed Chronic Myeloid Leukemia in Chronic Phase: Results from the International Randomized Phase III ENESTnd Trial. Abstract #LBA-1. American Society of Hematology 2009 Annual Meeting. Abstrakti löytyy osoitteesta: http://ash.confex.com/ash/2009/webprogram/Paper25663.html

Avainsanat:

Yrityksestä

Cocomms on Suomen johtava itsenäinen viestinnän konsultointitoimisto, joka tukee asiakkaitaan erilaisten muutos- ja kriisitilanteiden johtamisessa. Kasvatamme asiakkaidemme omistaja-arvoa sekä autamme heitä rakentamaan tavoiteltua mainetta, työnantajakuvaa ja brändiä. Valtaosa asiakkaistamme on Suomessa toimivia kansainvälisiä yrityksiä ja organisaatioita teknologian, talouden sekä terveydenhuollon aloilla.