Mineritin uudeksi nimeksi Cembrit

Oy Minerit Ab:n nimi vaihtuu Cembrit Oy:ksi. Nimenmuutoksella Cembrit Holding A/S luo yhteisen kasvupohjan kuitusementtituotteilleen Euroopassa. Cembrit-konserni ottaa brändin käyttöön Suomen lisäksi muissakin Euroopan-yhtiöissään.

FLSmidth-konsernin omistama Cembrit Holding ilmoitti hiljattain, että yhtiö hoitaa liiketoimintaansa ja markkinoi tuotteitaan jatkossa Cembrit-nimisenä. Uuden nimen julkistus on jatkoa yhtiön strategialle, jonka tavoitteena on vahvistaa yhtiön profiilia ja laajentua kuitusementtisten rakennusmateriaalien markkinoilla Euroopassa.

Cembrit on Euroopan toiseksi suurin kuitusementtituotteiden, esimerkiksi seiniin ja kattoihin käytettävien sileiden sisä- ja ulkoverhouslevyjen sekä ulkokattoihin käytettävien laattojen ja aaltolevyjen, tuottaja ja markkinoija. Cembrit toimii koko Euroopan alueella, ja konsernilla on tytäryhtiö 13 maassa. Muilla markkina-alueilla on joko omaa henkilöstöä tai yhteistyökumppaneita.

Suomessa Cembrit markkinoi tuotteitaan Lohjalla sijaitsevan Cembrit Oy:n (aikaisempi Oy Minerit Ab) kautta. Cembrit Oy on kasvanut jatkuvasti viimeiset 10 vuotta ja vuoden 2005 jälkeen vuotuinen kasvu on ollut yli 30 prosenttia. Yhtiö on noin 70 prosentin markkinaosuudellaan markkinajohtaja Suomessa. Cembrit Oy:n toimitusjohtaja Matti Tiivola odottaa uuden eurooppalaisen Cembrit-tuotemerkin vahvistavan yhtiön asemaa edelleen.

”Kuitusementtisten sisä- ja ulkoverhoukseen soveltuvien tasolevyjen valmistajana Cembrit Oy on kasvanut yhdeksi Euroopan suurimmista alan toimijoista. Viime vuosina Cembrit-konsernin tutkimus- ja kehitystoiminta on tuottanut useita uusia tuotteita, joiden ansioista voimme laajentua niin nykyisillä kuin uusillakin markkinoilla. Hyödymme edistyksellisen organisaatiomme tuesta ja uskomme, että yhtenäinen Cembrit-brändi vaikuttaa myönteisesti toimintaamme. Nyt paikalliset asiakkaamme ja muut sidosryhmämme voivat entistä paremmin tunnistaa kansainväliset mittasuhteemme”, Matti Tiivola sanoo.

Koko konsernissa Cembrit-tuotteiden kysyntä kasvaa vahvana, ja konsernin myynti on noussut miltei 50 prosenttia viimeisen kolmen vuoden aikana. Kasvu on luonut paineita tuotantokapasiteetille, joten Suomen ja Puolan tehtaisiin ollaan juuri lisäämässä kolmea uutta tuotantolinjaa. Cembritin konsernijohtaja Ulrik Kolding Hartvigin mukaan kasvu Euroopassa jatkuu, kun yhä useammat tiedostavat kuitusementin ainutlaatuiset ominaisuudet rakennusmateriaalina.

”Yhä useammat rakennusteollisuuden päätöksentekijät määräävät käytettäväksi kuitusementtiä, koska se on kestävä ja ympäristöarvot huomioon ottava materiaali, joka on ihanteellinen moniin sovelluksiin. Cembrit-tuotemerkin avulla haluamme kiinnittää huomiota kuitusementtimateriaaleihin, joita koko konserni tarjoaa”, Ulrik Kolding Hartvig kertoo.

Strategian seurauksena Dansk Eternit Holding A/S vaihtoi nimensä Cembrit Holding A/S:ksi. Oy Minerit Ab:n nimenmuutos Cembrit Oy:ksi on voimassa 2.5.2008 alkaen. Muutkin konsernin tytäryhtiöt vaihtavat nimensä linjauksen mukaan Cembritiksi vuoden 2008 kuluessa.

Kuvat median vapaaseen käyttöön:
Cembrit-logo
Cembrit Oy:n toimitusjohtaja Matti Tiivola