SAS ostaa Airbusilta kahdeksan A350 XWB- ja neljä A330-konetta

SAS on allekirjoittanut aiesopimuksen kahdeksan A350 XWB- ja neljän A330-lentokoneen ostosta. Hankinta on osa yhtiön strategiaa kalustonsa uusimiseksi polttoaineen käytöltään tehokkailla koneilla.

Tällä hetkellä SASilla on käytössään 30 Airbusin lentokonetta, sekä kapearunko- että laajarunkokoneita. Uudet laajarunkokoneet istuvat saumattomasti nykyiseen kalustoon. Eri konetyyppien samankaltaisuus parantaa koneiden käytön tehokkuutta ja tuo kustannussäästöjä.

”Laajan kaluston uusimisen teknologisten edistysaskeleiden ansiosta SAS saa pitkille reiteille laivaston, joka edustaa alan huippua. Se parantaa aidosti kilpailukykyämme ja vahvistaa tarjoomaamme ‒ mukavuutta, palvelua ja tehokkuutta ‒ asiakkaille”, SASin pääjohtaja Rickard Gustafson sanoo.

A350 XWB on täysin uusi, keskikokoinen lentokone pitkille reiteille. Perheeseen kuuluu kolme eri versiota, joihin mahtuu 270‒350 matkustajaa. Verrattuna nykyisiin vastaavan kokoluokan koneisiin A350 XWB -koneet käyttävät 25 prosenttia vähemmän polttoainetta, mikä merkitsee vastaavaa vähennystä hiilidioksidipäästöissä.

A330-perheen koneisiin mahtuu 250‒300 matkustajaa. Airbus on saanut A330:stä yli 1200 tilausta, joista noin 900 on jo toimitettu yli 100 asiakkaalle. Käyttöönotostaan lähtien konemalli on tunnettu taloudellisuudestaan ja on edelleen luokkansa kustannustehokkain lentokone, jonka lähtövarmuus on keskimäärin yli 99 prosenttia.

Anna-Mari Tiilikainen, puh. 050 558 0888, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Airbus Facebookissa www.facebook.com/airbus, Twitterissä http://twitter.com/Airbus

Airbus

Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus edistää innovatiivisia tekniikoita, ja yhtiön lentokoneet kuuluvat polttoaineen kulutukseltaan tehokkaimpiin ja hiljaisimpiin maailmassa. Airbus on toimittanut yli 7 000 lentokonetta noin 350 asiakkaalle eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi miltei 5 000 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.