Singapore Airlines tilaa lisää Airbusin A380- ja A350 XWB -lentokoneita

Singapore Airlines on ilmoittanut tilaavansa Airbusilta 25 laajarunkokonetta lisää. Tilaukseen kuuluu viisi kaksikerroksista A380-lentokonetta ja 20 A350 XWB -konetta, joita käytetään yhtiön kaukolennoilla ja alueellisilla reiteillä.

Uusi A380-tilaus on lentoyhtiön kolmas ja nostaa Singapore Airlinesin tilaamien koneiden määrän 24:ään. Tällä hetkellä yhtiöllä on käytössä 19 A380-konetta, joilla lennetään Singaporesta Eurooppaan, Yhdysvaltoihin ja Aasian-Tyynenmeren alueelle.

Keskikokoisten lentokoneiden sarjassa uusi A350 XWB -tilaus kaksinkertaistaa lentoyhtiön tilaukset 40:een. Konemallia käytetään sekä keskipitkillä että pitkillä reiteillä.

“Tekemämme tilaus antaa meille mahdollisuuksia kasvaa edelleen ja auttaa meitä pitämään kalustomme nuorena ja modernina käytäntömme mukaisesti. Lentokoneiden avulla voimme tehostaa verkostoamme ja tarjota nykyistä enemmän vaihtoehtoja asiakkaillemme”, Singapore Airlinesin pääjohtaja Goh Choon Phong sanoo.

Singapore Airlines otti A380-lentokoneen ensimmäisenä käyttöön vuonna 2007. Sen jälkeen konemallista on tullut osa yhdeksän lentoyhtiön kalustoa. Tyypillisesti koneessa on paikkoja 525 matkustajalle kolmessa luokassa. Avara ja hiljainen matkustamo on tehnyt konemallista matkustajien suosikin, mikä on auttanut pitämään käyttöasteen hyvin korkeana. Tähän mennessä Airbus on saanut A380:stä 257 sitovaa tilausta 20 asiakkaalta.

A350 XWB on täysin uusi keskikokoinen lentokonemallisto kaukolennoille, jonka kolmeen eri versioon mahtuu 270–350 matkustajaa. Uutuus kuluttaa 25 prosenttia vähemmän polttoainetta ja tuottaa 25 prosenttia vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin nykyiset lentokoneet tässä kokoluokassa. Lentokoneiden arvioidaan tulevan käyttöön vuonna 2014. Airbus on jo saanut 558 sitovaa tilausta 34 asiakkaalta eri puolilla maailmaa.

Anna-Mari Tiilikainen, puh. 09 6689 6925, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Airbus Twitterissä http://twitter.com/Airbus

Airbus
Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus on toimittanut yli 7 000 lentokonetta, ja yhtiöllä on yli 330 asiakasta eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi noin 4 400 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.