Sopimusvalmistaja HANZA laajentaa Suomessa ostamalla Alfaramin

Johdinsarjojen ja sähkömekaniikan sopimusvalmistaja Alfaramista tulee osa pohjoismaista HANZA-konsernia. Alfaram vastaa jatkossa HANZAn johdinsarjaliiketoiminnasta ja sen kehittämisestä kaikissa konsernin toimintamaissa. Kauppa toteutuu osittain käteisellä ja osittain osakevaihtona.

Ostamalla Alfaramin HANZA haluaa vahvistaa asemaansa Suomen markkinoilla sekä vahvistaa tarjoomaansa. Johdinsarjojen valmistus on ollut HANZAlle melko pientä liiketoimintaa tähän asti, mutta nyt Alfaramista tulee konsernin johdinsarjaliiketoiminnan osaamiskeskus, jonka vastuulla on liiketoiminnan kehittäminen.

Kaupassa konserni saa myös Alfaramin Kiinan- ja Slovakian-tehtaat, jotka keskittyvät suurvolyymituotantoon.

Alfaramille liittyminen HANZAan merkitsee mahdollisuutta päästä uusille markkinoille.

”Alfaram on onnistunut kasvamaan kannattavasti myös finanssikriisin aikana, vaikka sopimusvalmistus silloin ulkoistettiin usein ulkomaille. Meille on tärkeää tulla osaksi suurempaa kokonaisuutta, mikä vahvistaa markkina-asemaamme ja mahdollistaa uusien tuotantoteknologioiden tarjoamisen nykyisille ja uusille asiakkaillemme”, Alfaramin konsernijohtaja ja nyt HANZA-konsernin johdinsarjaliiketoiminnan johtaja Jari Lindström kommentoi.

Alfaramin johto jatkaa nykyisissä tehtävissään, ja yhtiön osakkaista tulee HANZA-konsernin osakkaita. Myös kaikki yhtiön työntekijät siirtyvät HANZAan.

”Alfaramin yhdistyminen HANZA-konserniin on meille tärkeä strateginen askel. Alfaram tuo meille tärkeää johdinsarjaosaamista ja vahvistaa kansainvälistä asemaamme Slovakian ja Kiinan avulla. Lisäksi Suomen markkinoilla on vielä potentiaalia kaltaisellemme kokonaispalvelun tarjoajalle, vaikka asiakaskantamme täällä onkin jo vahva, Hanza aikoo jatkossakin kasvaa alueella yritysostoin”, HANZA-konsernin toimitusjohtaja Erik Stenfors sanoo.

HANZA keskittyy kokonaistuotantopalveluihin: asiakas saa yhdeltä toimittajalta kaikki tarvitsemansa tuotantopalvelut. Mekaniikka-divisioona keskittyy työstöön ja levytöihin ja Elektroniikka-divisioona piirilevyihin ja johdinsarjoihin. Asiakas voi ulkoistaa tuotteensa valmistuksen kokonaisuudessaan HANZAlle ja hyödyntää myös kokoonpanopalveluita, mikä yksinkertaistaa asiakkaan näkökulmasta toimintaa merkittävästi.

HANZA avasi viime vuonna neljä uutta tehdasta. Alfaram-kaupan jälkeen konsernilla on yhteensä 12 toimipistettä kuudessa maassa. HANZA on aiemmin laajentanut toimintaansa Suomessa ostamalla vuonna 2011 Elektrometalli Oy:n, jonka kolme toimipistettä kuuluu nykyisin HANZA-konserniin. HANZAn asiakkaita ovat muun muassa kansainväliset elektroniikka- ja teollisuusyritykset Ericsson, Atlas Copco ja ABB.

HANZA-konsernin suurin yksittäinen omistaja on oululainen pääomasijoittaja Teknoventure.

”Teknoventure on tyytyväinen saadessaan olla mukana uuden pohjoismaisen sopimusvalmistuskonseptin kehityksessä aktiivisena omistajana. Yhdistämällä keskeiset sopimusvalmistustekniikat ja vahvat tehtaat oikeissa paikoissa on mahdollista kasvaa kannattavasti voimakkaasti kilpaillulla toimialalla”, Teknoventuren partneri ja HANZAn hallituksen jäsen Mauri Visuri kommentoi.

Alfaram toimii tulevaisuudessa nimellä HANZA Alfaram.

Alfaram Oy, Mikko Laakso, toimitusjohtaja, puh. 040 530 7745, mikko.laakso@alfaram.com

HANZA AB, Erik Stenfors, toimitusjohtaja, puh. +46 709 50 80 70, erik.stenfors@hanza.com

Berndt Schalin, HANZA AB:n neuvonantaja, puh. 040 842 9469, berndt.schalin@bsba.fi

Teknoventure, Mauri Visuri, partneri, puh. 040 865 79 46, mauri.visuri@teknoventure.fi

Alfaram

Vuonna 1994 perustettu Alfaram on johdinsarjojen sekä sähkömekaniikan osakokoonpanojen sopimusvalmistaja, jonka asiakkaita ovat johtavat kone- ja laitevalmistajat. Alfaram työllistää noin 150 henkeä Suomessa, Slovakiassa ja Kiinassa. Vuonna 2012 Alfaramin liikevaihto oli noin 10 miljoonaa euroa.
www.alfaram.com

Hanza

Vuonna 2008 perustettu Hanza on Ruotsin johtavia kokonaistuotantopalvelujen sopimusvalmistaja elektroniikan, mekaniikan ja johdinsarjojen parissa. Konserni työllistää 900 henkeä Ruotsissa, Suomessa, Puolassa ja Virossa. Vuonna 2012 Hanzan liikevaihto oli noin miljardi Ruotsin kruunua.
www.hanza.com

Avainsanat: