Viides ja viimeinen Airbusin A350 XWB -testilentokone koottavana

Airbusin A350 XWB -testilaivasto on saamassa viimeisen jäsenensä, kun viidennen koneen runko on nyt koottavana.

MSN5 on testikoneista toinen, johon tulee matkustamo. Se lentää ensimmäisen kerran keväällä 2014 testilentoja, joissa testataan matkustamoa eri tavoin. Se osallistuu myös pitkien lentojen testeihin, joilla ”matkustajat” ovat Airbusin työntekijöitä. Näin matkustamo ja sen järjestelmät saadaan testattua lähes todenmukaisissa olosuhteissa.

Kone osallistuu myös route proving -lennoille, joilla osoitetaan tyyppihyväksynnän myöntäville viranomaisilla koneen toimivan moitteettomasti lentokentillä.

Kaksi A350 XWB -testikonetta ‒ MSN1 ja MSN3 ‒ ovat tähän mennessä lentäneet yli 500 testituntia yli 100 testilennolla.

Airbus on saanut A350 XWB -lentokoneista jo yli 760 sitovaa tilausta 39 asiakkaalta. Ensimmäinen toimitus on Qatar Airwaysille vuoden 2014 toisella puoliskolla.

Anna-Mari Tiilikainen, puh. 050 558 0888, anna-mari.tiilikainen(at)cocomms.com

Airbus Facebookissa www.facebook.com/airbus, Twitterissä http://twitter.com/Airbus

Airbus
Airbus on johtava lentokoneiden valmistaja, jonka tuotevalikoima on markkinoiden nykyaikaisin ja kattavin ja ulottuu 100 hengen koneista aina 500 paikan koneisiin. Airbus edistää innovatiivisia tekniikoita, ja yhtiön lentokoneet kuuluvat polttoaineen kulutukseltaan tehokkaimpiin ja hiljaisimpiin maailmassa. Airbus on toimittanut yli 7 000 lentokonetta noin 350 asiakkaalle eri puolilla maailmaa. Tilauskannassa on lähivuosina toimitettavaksi miltei 5 000 konetta. Airbus on globaali yritys, jolla on suunnittelu- ja tuotantotoimintoja Ranskassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Espanjassa. Tytäryhtiöitä on Yhdysvalloissa, Kiinassa, Japanissa sekä Lähi-idässä. Yhtiön pääkonttori on Toulousessa, Ranskassa. Airbus kuuluu EADS-konserniin.