Componenta hakee yrityssaneerausta

Componenta Oyj Pörssitiedote 1.9.2016 klo 8.00

Componenta-konsernin likviditeettitilanne on muodostunut kriittiseksi yhtiön viimeaikaisen liikevaihdon ja kannattavuuden arvioitua negatiivisemman kehityksen vuoksi. Yhtiö ei ole onnistunut neuvottelemaan tämän tilanteen vaatimaa lisärahoitusta. Tämän seurauksena Componenta hakee emoyhtiön eli Componenta Oyj:n sekä sen seuraavat tytäryhtiöt Componenta Finland Oy:n Suomessa sekä Componenta Främmestad AB:n, Componenta Wirsbo AB:n ja Componenta Arvika AB:n Ruotsissa asettamista yrityssaneeraukseen. Samassa yhteydessä Hollannin tytäryhtiö Componenta B.V. haetaan konkurssiin. Tarkoituksena on, että Componenta Dökümcülük Ticaret ve Sanayi A.S. Turkissa jatkaa toimintaansa normaalisti ilman viranomaismenettelyjä.

”Componenta Oyj:llä on elinkelpoista liiketoimintaa Suomessa, Ruotsissa ja Turkissa. Yrityssaneeraus luo emoyhtiölle ja sen Suomen ja Ruotsin tytäryhtiöille mahdollisuuden pääomarakenteen ja liiketoiminnan tervehdyttämiseen ja mahdollistaa saneerausmenettelyn keinoin kannattavan liiketoiminnan jatkamisen. Tarkoituksenamme on jatkaa toimintamme Turkissa normaalisti”, sanoo toimitusjohtaja Harri Suutari.

Componenta Oyj ja sen yllä mainitut tytäryhtiöt Suomessa ja Ruotsissa jättävät saneeraushakemukset toimivaltaisille käräjäoikeuksille 1.9.2016. Hollannin tytäryhtiö jättää konkurssihakemuksen toimivaltaiselle tuomioistuimelle 1.9.2016. Hakemusten käsittely etenee kunkin maan lainsäädännön mukaan ja niiden edistymisestä tiedotetaan erikseen. Componenta Oyj:n hallitus on myös päättänyt kutsua koolle ylimääräisen yhtiökokouksen 23.9.2016 päättämään osakeyhtiölain 20 luvun 24 §:n mukaisesti saneerausmenettelyhakemuksen jatkamisesta.

Helsinki 1. syyskuuta 2016

Harri Suutari

Harri Suutari

Markku Honkasalo

Componenta on kansainvälisesti toimiva metalliteollisuuden konserni, jonka tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa, Turkissa, Hollannissa ja Ruotsissa. Componentan liikevaihto vuonna 2015 oli 495 miljoonaa euroa ja sen osake listataan Nasdaq Helsingissä. Yhtiö työllistää noin 4 250 henkilöä. Componenta toimittaa valettuja ja koneistettuja komponentteja sekä niistä koostuvia vaativia kokonaisratkaisuja asiakkailleen, jotka ovat globaaleja ajoneuvo-, kone- ja ajoneuvo-, kone- ja laitevalmistajia.