Componenta myy Turkin yhtiön osakkeet

Componenta Oyj Pörssitiedote 4.8.2017 klo 13.00

Componenta Oyj on tänään allekirjoittanut sopimuksen omistamiensa Componenta Dökümcülük Ticaret ve Sanayi A.S:n (”Componenta Turkki”) osakkeiden, jotka edustavat 93,6 % osakkeista ja äänistä, myynnistä Döktaş Metal Sanayi ve Ticaret A.Ş.:lle nimelliseen hintaan. Ostajayhtiön omistaa Componenta Turkin johto. Sopimukseen kuuluvat Turkissa sijaitsevat rauta-, konepaja- ja alumiiniliiketoiminnat kokonaisuudessaan. Kaupalla ei ole kassavirtavaikutusta. Componenta Turkin IFRS:n mukainen konsolidointi osaksi Componenta-konsernia on päättynyt 31.12.2016, kuten aiemmin on tiedotettu.

Componenta Turkki on tänään velkojana hyväksynyt Componenta Oyj:tä ja Componenta Finland Oy:tä koskevat saneerausohjelmaehdotukset. Osakekaupan odotetaan toteutuvan lähiviikkoina. Osakekaupan toteutumisen edellytyksenä on, että turkkilaiset klubilainapankit hyväksyvät kaupan ja vapauttavat Componenta Oyj:n kaikista klubilainasopimukseen perustuvista vastuista ja velvoitteista sisältäen vapautuksen 80 Me:n määräisestä lainatakauksesta. Lisäksi kaupan toteutuminen edellyttää, että Componenta Oyj:n ja Componenta Finland Oy:n saneerausohjelmaehdotukset vahvistetaan ja että kaupan muut ehdot täyttyvät. Componenta Turkki jatkaa Componenta Främmestadin valutoimittajana nykyisillä ehdoilla.

”Componentan ainoa vaihtoehto oli luopua omistuksestaan Componenta Turkissa. Turkin konserni on ylivelkainen, eikä Componentalla ole edellytyksiä rahoittaa sen toimintaa.

"Osakekaupan yhteydessä sovitulla suomalaisten konserniyhtiöiden saneerausohjelmaehdotusten hyväksymisellä on huomattava merkitys saneerausohjelmien menestymiselle Helsingin käräjäoikeudessa ja siten Componentan toiminnan jatkuvuudelle. Componenta Turkki on Componenta Oyj:n suurin velkoja ja se olisi halutessaan yksin voinut estää yhtiön saneerausohjelman vahvistamisen.

"Componenta Wirsbo-takomokonsernin konkurssin, Turkin yhtiön osakkeiden myynnin ja saneerausohjelmien mahdollisen vahvistamisen jälkeen Componenta jatkaa suomalais-ruotsalaisena valimoryhmänä, jolla on tuottoihin sopeutettu velkataakka ja aito mahdollisuus kehittää toimintaa”, sanoo Componenta Oyj:n toimitusjohtaja Harri Suutari.

Componenta Dökümcülük Ticaret ve Sanayi A.S:n liikevaihto vuonna 2016 oli noin 230 miljoona euroa ja yhtiö työllistää noin 2 500 henkilöä. Yhtiön rautavalimo ja konepaja sijaitsevat Orhangazissa sekä alumiinivalimo ja vanteiden tuotantoyksikkö Manisassa.

Componenta-konsernin liiketoiminta sisältää valimoliiketoiminnot Porissa ja Karkkilassa sekä Ruotsissa sijaitsevan Främmestadin konepajan. Componenta-konserni työllistää yhteensä noin 660 työntekijää.

Helsinki 4. elokuuta 2017

Harri Suutari

Harri Suutari

Marko Karppinen

Componenta on kansainvälinen teknologiayhtiö. Componenta toimittaa valettuja ja koneistettuja komponentteja asiakkailleen, jotka ovat globaaleja ajoneuvo-, kone- ja laitevalmistajia. Yhtiön osake listataan Nasdaq Helsingissä.