Componentan osavuosikatsaus 1.1. - 30.9.2016: Componentan yrityssaneerausmenettelyt etenevät, liikevaihto ja liikevoitto jäivät edellisvuotta pienemmiksi

Componenta Oyj Pörssitiedote 26.10.2016 klo 16.40

Tammi-syyskuu 2016 lyhyesti

• Componenta haki 1.9.2016 emoyhtiönsä Componenta Oyj:n ja tytäryhtiönsä Suomessa ja Ruotsissa yrityssaneeraukseen sekä Hollannin tytäryhtiönsä konkurssiin. Turkin tytäryhtiö jatkaa toimintaansa ilman viranomaismenettelyä.
  • Yhtiö uskoo, että saneerausmenettely Suomessa ja Ruotsissa mahdollistaa liiketoiminnan tervehdyttämisen ja kehittämisen tulevaisuudessa, mutta konsernin toiminnan jatkuvuuteen liittyy edelleen merkittävää epävarmuutta.
  • Jatkuvien toimintojen liikevaihto katsauskaudella laski 13 % edellisvuodesta ja oli 284,5 Me (326,7 Me). Konkurssimenettelyn takia yhtiö katsoo menettäneensä määräysvallan Hollannin alakonsernissa ja siitä syystä sen yhdistely konsernitilinpäätökseen on lopetettu vuoden 2016 kolmannella vuosineljänneksellä ja sen toiminnot on luokiteltu lopetetuiksi toiminnoiksi. Konsernin kirjaamat Hollannin toimintoihin liittyvät arvonalentumistappiot on myös esitetty lopetettavien toimintojen alla. Vertailuluvut on oikaistu tämän mukaisesti.
  • Jatkuvien toimintojen oikaistu käyttökate jäi edellisvuodesta ja oli 13,0 Me (32,0 Me). Käyttökate sisältäen vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät oli 3,7 Me (29,7 Me).
  • Katsauskaudella jatkuvien toimintojen kannattavuutta heikensivät edellisvuotta alhaisemmat tuotantovolyymit, Turkin palkkainflaatio sekä erityisesti saneerausmenettelyihin hakeutumisen ja kireän likviditeetin aiheuttamat tuotantokatkokset. Valuuttakurssierojen vaikutus käyttökatteeseen oli -1,6 Me (3,1 Me).
  • Jatkuvien toimintojen oikaistu liikevoitto jäi edellisvuodesta ja oli -0,1 Me (19,7 Me). IFRS:n mukainen jatkuvien toimintojen katsauskauden liikevoitto, sisältäen vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät, oli -21,2 Me (17,5 Me).
  • Jatkuvien toimintojen oikaistu tulos rahoituserien jälkeen oli -15,8 Me (2,5 Me) ja IFRS:n mukainen jatkuvien toimintojen tulos rahoituserien jälkeen, sisältäen vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät, oli 6,2 Me (0,2 Me).
  • Jatkuvien toimintojen vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät katsauskauden tuloksessa rahoituserien jälkeen olivat yhteensä 22,0 Me (-2,3 Me).
  • Konsernin katsauskauden tulos oli -20,6 Me (-9,1 Me) ja osakekohtainen laimentamaton tulos oli -0,18 e (-0,10 e).
  • Jatkuvien toimintojen tilauskanta lokakuun alussa oli 9 % edellisvuotta matalampi ja oli 67 Me (74 Me).
  • Iisalmessa sijaitsevan Suomivalimon valimoliiketoiminta ja siihen liittyvä kiinteistö myytiin 30.6.2016 ja yhtiö kirjasi kaupasta 6,1 Me:n myyntitappion, joka on esitetty vertailukelpoisuuteen vaikuttavissa erissä.
  • Componentan Pietarsaaressa sijaitseva mäntäliiketoiminta myytiin 17.8.2016 ja konserni kirjasi kaupasta 1,0 Me:n myyntivoiton, joka on esitetty vertailukelpoisuuteen vaikuttavissa erissä. Tämän lisäksi yhtiö kartoittaa mahdollisuuksia myydä muita ydinliiketoimintaan kuulumattomia liiketoimintoja ja omaisuutta.
  • Yhtiö on tiedottanut 7.10.2016 ja 13.10.2016 suunnittelevansa Turkin tytäryhtiön osakkeiden ja Ruotsin takomoliiketoiminnan myymistä.

Heinä-syyskuu 2016 lyhyesti, jatkuvat liiketoiminnot

• Liikevaihto laski 21 % edellisvuodesta ja oli 75,1 Me (95,4 Me).
  • Oikaistu käyttökate jäi edellisvuodesta ja oli 3,2 Me (8,5 Me). Käyttökate sisältäen vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät oli 1,4 Me (7,7 Me).
  • Kannattavuutta heikensivät edellisvuotta alhaisemmat tuotantovolyymit, Turkin palkkainflaatio sekä erityisesti kireän likviditeetin ja saneerausmenettelyihin hakeutumisen aiheuttamat tuotantokatkokset. Valuuttakurssierojen vaikutus käyttökatteeseen oli 1,6 Me (1,1 Me).
  • Oikaistu liikevoitto oli -1,5 Me (4,6 Me) ja jatkuvien toimintojen IFRS:n mukainen liikevoitto, sisältäen vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät, oli -15,0 Me (3,8 Me).
  • Oikaistu tulos rahoituserien jälkeen oli -6,7 Me (-1,7 Me) ja IFRS:n mukainen tulos rahoituserien jälkeen, sisältäen vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät, oli -20,6 Me (-2,5 Me).
  • Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät heinä-syyskuun tuloksessa rahoituserien jälkeen olivat yhteensä -13,9 Me (-0,8 Me).
  • Heinä-syyskuun tulos, mukaan lukien lopetetut toiminnot, oli -40,4 Me (-7,5 Me) ja osakekohtainen laimentamaton tulos oli -0,30 e (-0,08 e).

Componentan tulosohjeistus 2016

Yhtiön taloudellisen tilanteen, käynnissä olevien saneerausmenettelyjen ja rakennemuutoksen johdosta tulosohjeistuksen antaminen on poikkeuksellisen haastavaa. Sen vuoksi Componenta ei toistaiseksi anna ennustetta tuloskehityksestä näkymiä kommentoidessaan.

Toimitusjohtaja Harri Suutari kommentoi yrityssaneeraukseen johtaneita seikkoja ja katsauskautta:

”Componenta-konsernin maksuvalmius säilyi kireänä katsauskauden aikana eikä toiminnan ylläpitämiseksi tarvittavaa rahoitusta kyetty saamaan markkinoilta. Yhtiö ei kesälomakauden jälkeen kyennyt asianmukaisesti käynnistämään tehtaita Hollannissa, Suomessa ja Ruotsissa kireän likviditeetin aiheuttaman raaka-aine- ja materiaalipuutteiden vuoksi.

Componenta haki 1.9.2016 emoyhtiönsä Componenta Oyj:n ja tytäryhtiönsä Suomessa ja Ruotsissa yrityssaneeraukseen sekä Hollannin tytäryhtiönsä konkurssiin. Turkin tytäryhtiö jatkaa toimintaansa ilman viranomaismenettelyä. Saneerausmenettelyt Suomessa ja Ruotsissa ovat käynnistyneet; Ruotsissa syyskuun alussa ja Suomessa syyskuun lopussa. Hollannin tytäryhtiö asetettiin konkurssiin 2.9.2016.

Saneerausmenettely Suomessa ja Ruotsissa mahdollistaa liiketoiminnan tervehdyttämisen ja kehittämisen tulevaisuudessa, mutta toiminnan jatkuvuuteen liittyy edelleen merkittävää epävarmuutta. Katsauskauden jälkeen on Suomessa ja Ruotsissa sovittu pääasiakkaiden taholta tulevasta käyttöpääomatarpeen kattavasta lyhytaikaisesta rahoituksesta. Toimenpiteitä kiinteiden kulujen karsimiseksi on jatkettu ja tullaan edelleen jatkamaan voimallisesti. Tuotantolaitosten työn tuottavuuden parantamiseen tähtääviä toimenpiteitä ja toiminnan tehostamista jatketaan suunnitellusti.

Componenta-konsernin velkaantumisen taustalla ovat merkittävätyritysostot vuosina 2004 ja 2006 sekä vuosien 2008 ja 2009 finanssikriisin vaikutukset markkinoihin. Lisäksi Componentalle merkittävien asiakassegmenttien, kuten kaivos-, maanrakennus-, ja maatalouskoneiden, kysyntä on ollut merkittävästi heikompi kuin ennen finanssikriisiä. Finanssikriisin jälkeisen velanhoitokyvyn jatkuva heikkeneminen on lisännyt rahoituskustannuksia merkittävästi. Vuoden 2016 aikana rahoittajien usko yhtiön kykyyn hoitaa velvoitteitaan alkoi horjua, eikä lyhytaikaisia lainoja kyetty neuvottelemaan uusiksi aiempaan tapaan. Kannattavuuden kohentamiseksi tehtaiden työn tuottavuutta on yritetty parantaa ja kiinteitä kuluja pienentää. Rahoitusasemaa on yritetty parantaa pyrkimällä myymään osia konsernista.

Vuoden 2016 aikana toteutuneiden yritysmyyntien tuotot jäivät sangen pieniksi suhteessa rahoitusvajeeseen. Pietarsaaressa mäntiä valmistavan Pistons-yksikön myynti toteutui elokuun puolessa välissä ja Iisalmessa sijaitsevan Suomivalimon myynti toteutui kesäkuun lopussa.

Componenta pyrkii myymään Turkissa olevat valimo- ja konepajatoiminnot sekä Ruotsissa olevat takomotoiminnat. Jäljelle jäävät Högforsin ja Porin valimot Suomessa sekä Främmestadin konepaja Ruotsissa muodostavat kilpailukykyisen kokonaisuuden. Konsernin maksuvalmiusongelmista huolimatta nämä liiketoiminnot ovat kyenneet osoittamaan kannattavuuden ja työn tuottavuuden paranemista. Tämä on nähdäkseni seurausta uuden organisaatiomallin antamien mahdollisuuksien onnistuneesta hyödyntämisestä.

Katsauskaudella liiketoiminnan kannattavuuden ja volyymin kehitys on ollut epätyydyttävää, Componentan jatkuvien toimintojen rautatuotteiden myynti laski kolmannen neljänneksen aikana noin 23 % edellisvuodesta. Lasku johtui useasta eri syystä. Componentan rautaliiketoiminnalle tärkeä kaivos- ja rakennuskoneiden sekä maatalouskoneiden markkina heikkeni viime vuodesta. Heikosta maksuvalmiudesta johtuneet tuotannon ongelmat sekä myyntihintojen lasku heikensivät myös liikevaihtoa tuntuvasti. Tuotteita oli poikkeuksellisesti toimittamatta katsauskauden lopussa noin kuuden miljoonan euron arvosta. Vastaavaa jättämää ei ollut vertailukaudella. Componentan maksuvalmiusongelmat ovat hyvin myös asiakkaiden tiedossa ja tästä syystä asiakkaat eivät ole kuluneen vuoden aikana juurikaan antaneet uusia tuotteita koskevia tilauksia päättyvien tuotteiden tilalle.

Rautatuotteiden myynnistä saatu jatkuvien toimintojen oikaistu käyttökate laski 18,2 miljoonasta eurosta 2,0 miljoonaan euroon johtuen alentuneista volyymeista, Turkin palkkainflaatiosta sekä heikon maksuvalmiuden aiheuttamista tuotantokatkoista ja muista erikoisjärjestelyistä. Lisäksi valuuttakurssien muutokset heikensivät tulosta merkittävästi. Rautaliiketoimintaan investoitiin 3,9 miljoonaa euroa.

Alumiinituotteiden myynnistä saatu oikaistu käyttökate heikkeni hieman 11,0 miljoonasta eurosta 10,5 miljoonaan euroon. Manisan uuden tuotantolaitoksen kone- ja laiteasennukset sekä tuotannon aloitusprosessit ovat edenneet suunnitellusti. Alumiiniliiketoimintaan investoitiin 13,4 miljoonaa euroa.”

Avainluvut

Q1-Q3
Q1-Q3

Muutos

Tilauskanta, jatkuvat toiminnot, Me 67,3 73,5 -8,5 % 68,0
Liikevaihto, jatkuvat toiminnot, Me 284,5 326,7 -12,9 % 429,0
Oikaistu käyttökate, jatkuvat toiminnot, Me 13,0 32,0 -59,5 % 30,9
Oikaistu liikevoitto, jatkuvat toiminnot, Me -0,1 19,7 n/a 14,7
Oikaistu liikevoitto, jatkuvat toiminnot, % 0,0 6,0 n/a 3,4
Oikaistu tulos rahoituserien jälkeen, jatkuvat toiminnot, Me -15,8 2,5 n/a -9,3
Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät tuloksessa rahoituserien jälkeen, jatkuvat toiminnot,Me 22,0 -2,3 n/a -22,0
Verot, jatkuvat toiminnot, Me -2,8 -2,0 40,4 % -26,4
Tulos, Me -20,6 -9,1 126,7 % -82,7
Osakekohtainen tulos, e -0,18 -0,10 72,9 % -0,86
Net gearing, % 580 226 156,0 % 1 273
Oikaistu sijoitetun pääoman tuotto, % -1,5 5,3 n/a 2,3
Oikaistu oman pääoman tuotto, % -83,6 -10,2 721,4  % -20,4
Henkilöstö kauden lopussa ml. vuokratyövoima 3 456 4 286 -19,4 % 4 269

Componentan Q3 2016 osavuosikatsaus pdf-muodossa on tämän tiedotteen liitteenä. Se on myös saatavilla yhtiön internet-sivuilla osoitteessa www.componenta.com

Helsinki 26. lokakuuta 2016

Harri Suutari

LIITE: Osavuosikatsaus 1.1. - 30.9.2016

Harri Suutari

Marko Karppinen

Componenta on kansainvälisesti toimiva metalliteollisuuden konserni, jonka tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa, Turkissa ja Ruotsissa. Componentan liikevaihto vuonna 2015 oli 495 miljoonaa euroa ja sen osake listataan Nasdaq Helsingissä. Yhtiö työllistää noin 3 700 henkilöä. Componenta toimittaa valettuja ja koneistettuja komponentteja sekä niistä koostuvia vaativia kokonaisratkaisuja asiakkailleen, jotka ovat globaaleja ajoneuvo-, kone- ja laitevalmistajia.