Componentan tilinpäätös 1.1. - 31.12.2014: Tilikauden operatiivisen liiketoiminnan liikevoitto parani edellisvuodesta liikevaihdon laskusta huolimatta

Tammi - joulukuu 2014 lyhyesti

• Tilauskanta kasvoi 2 % edellisvuodesta ja oli 89 Me (87 Me).
  • Konsernin tilikauden liikevaihto oli 495 Me (511 Me).
  • Käyttökate ilman kertaluonteisia eriä ja taseen erien valuuttakurssimuutoksia oli 35,8 Me (32,5 Me).
  • Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä ja taseen erien valuuttakurssimuutoksia (”operatiivisen liiketoiminnan liikevoitto”) parani tehostamisohjelman kustannussäästöistä johtuen ja oli 17,8 Me (14,5 Me).
  • Tulos rahoituserien jälkeen ilman kertaluonteisia eriä ja taseen operatiivisten erien valuuttakurssimuutoksia tilikaudella oli -9,5 Me (-9,9 Me).
  • Tulokseen rahoituserien jälkeen vaikuttaneet kertaluonteiset erät ja taseen operatiivisten erien valuuttakurssimuutokset olivat yhteensä -19,2 Me (0,3 Me). Edellä mainittu luku sisältää käyttöomaisuuden alaskirjauksia -4,9 Me, tuotantoyksiköiden lopettamiskuluja -3,9 Me, uudelleenrahoituksesta johtuvia kuluja -3,7 Me, uudelleenorganisointikuluja -2,7 Me ja muita kertaluonteisia kuluja -1,3 Me sekä taseen erien valuuttakursseista johtuvia arvostuseroja -2,7 Me.
  • Osakekohtainen tulos oli -0,63 e (-0,75 e).
  • Hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, että tilikaudelta 2014 ei jaeta osinkoa.

Loka - joulukuu 2014 lyhyesti

• Liikevaihto laski 3 % edellisvuodesta ja oli 120 Me (124 Me).
  • Käyttökate ilman kertaluonteisia eriä ja taseen erien valuuttakurssimuutoksia oli 5,4 Me (8,0 Me). Käyttökatteen aleneminen johtui pienemmistä volyymeista -1 Me, alumiiniraaka-aineen hinnanmuutoksista, joita ei vuoden viimeisellä vuosineljänneksellä saatu edelleen laskutettua asiakkailta -1 Me, Orhangazin laatuongelmista -1,6 Me ja Hollannin toimintojen heikentyneestä tuottavuudesta -1 Me sekä Turkin liiran vahvistumisen aiheuttamasta kustannusten noususta -1 Me. Käyttökatetta vastaavasti paransi käynnissä olevan tehostamisohjelman toimenpiteet +3 Me.
  • Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä ja taseen erien valuuttakurssimuutoksia oli 1,2 Me (3,6 Me) ja edellä mainitut erät mukaan lukien -9,0 Me (2,1 Me).
  • Tulos rahoituserien jälkeen ilman kertaluonteisia eriä ja taseen operatiivisten erien valuuttakurssimuutoksia oli -4,9 Me (-2,5 Me).
  • Loka - joulukuun tulokseen vaikuttaneet kertaluonteiset erät ja taseen operatiivisten erien valuuttakurssimuutokset olivat yhteensä -10,5 Me (-1,5 Me).
  • Osakekohtainen tulos oli -0,18 e (-0,37 e).

Toimintaympäristö 2015

Kysyntänäkymät konsernin kaikilla asiakastoimialoilla ovat edelleen epävarmat.

Componentan raskaat ajoneuvot -asiakastoimialan tilauskanta oli vuodenvaiheessa 12 % edellisvuotta korkeammalla tasolla. Kuorma-autoteollisuuden kysynnän Euroopassa odotetaan olevan edellisen vuoden tasolla tai nousevan lievästi vuonna 2015. Componentan myynnin raskaan ajoneuvoteollisuuden asiakkaille odotetaan nousevan markkinoita enemmän uusien tuotteiden aikaan saaman kasvun vuoksi.

Componentan rakennus- ja kaivosteollisuus -asiakastoimialan tilauskanta vuodenvaihteessa oli 19 % edellisvuoden vastaavaa ajankohtaa matalammalla tasolla. Pohjois-Amerikan kysynnän odotetaan kasvavan ja Euroopan kysynnän vakiintuvan. Kaivosteollisuuden näkymät ovat edelleen heikot alhaisten raaka-ainehintojen johdosta. Tilauskannan vertailukelpoisuutta heikentävät edellisvuoden alussa tapahtuneet tilausten peruutukset (vaikutus arviolta 10 %). Kokonaisuutena kysynnän odotetaan jäävän alle edellisen vuoden. Componentan myynnin Rakennus- ja kaivosteollisuuden asiakkaille odotetaan pysyvän edellisvuoden tasolla tai kasvavan lievästi uusien tuotteiden vaikutuksesta.

Componentan koneenrakennus -asiakastoimialan tilauskanta vuodenvaihteessa oli edellisvuoden tasolla. Koneenrakennusteollisuudessa Componentan myynnin odotetaan kasvavan vuoden 2015 aikana.

Componentan maatalouskoneet -asiakastoimialan tilauskanta vuodenvaihteessa oli 8 % edellisen vuoden vastaavaa ajankohtaa alemmalla tasolla. Maailmanlaajuisten satonäkymien ja EU:n ja Venäjän vastavuoroisten talouspakotteiden johdosta maataloustuotteiden hinnat Euroopassa ovat laskeneet selvästi. Tämän johdosta kysynnän oletetaan edelleen laskevan vuonna 2015. Componentan myynnin maatalouskoneiden valmistajille odotetaan laskevan edellisvuodesta.

Componentan autoteollisuus -asiakastoimialan tilauskanta vuodenvaihteessa oli 26 % edellisen vuoden vastaavaa ajankohtaa korkeammalla tasolla. Vuoden 2015 kysynnän arvioidaan paranevan edellisvuodesta. Componentan myynnin autoteollisuudelle odotetaan nousevan edellisvuodesta.

Componentan näkymät

Componentan näkymät vuodelle 2015 perustuvat yleisiin ulkoisiin suhdanneindikaattoreihin, asiakkaiden antamiin toimitusennusteisiin sekä Componentan tilauskertymään ja tilauskantaan.

Componentan tilauskanta vuodenvaihteessa oli 89 Me (87 Me). Componenta odottaa vuoden 2015 liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä ja taseen operatiivisten erien valuuttakurssieroja paranevan edellisvuodesta johtuen toteutettavasta tehostamisohjelmasta.

Avainluvut

10-12/2014 10-12/2013 2014 2013
Tilauskanta, Me 89 87 89 87
Liikevaihto, Me 120 124 495 511
Liikevoitto*), Me 1,2 3,6 17,8 14,5
Liikevoitto*), % 1,0 2,9 3,6 2,8
Tulos rahoituserien jälkeen*), Me -4,9 -2,5 -9,5 -9,9
Kertaluonteiset erät ja taseen operatiivisten erien valuuttakurssierot, Me -10,5 -1,5 -19,2 0,3
Verot, Me -1,9 -6,0 0,2 -6,0
Tilikauden tulos, Me -17,3 -10,0 -28,6 -15,5
Osakekohtainen tulos, e -0,18 -0,37 -0,63 -0,75
Net gearing, %     194 270
Sijoitetun pääoman tuotto, ilman kertaluonteisia eriä, %     4,8 5,9
Oman pääoman tuotto, ilman kertaluonteisia eriä, %     -14,8 -12,8
Henkilöstö kauden lopussa ml. vuokratyövoima     4 238 4 431

*) ilman kertaluonteisia eriä ja taseen operatiivisten erien valuuttakurssieroja

Toimitusjohtaja Heikki Lehtonen kommentoi vuotta 2014:

”Componentan konserninlaajuinen tehostamisohjelma eteni vuonna 2014 suunnitelmien mukaisesti. Ohjelman toimenpiteiden tavoitteena on yhteensä 45 Me:n kustannussäästöt, joista 27,5 Me toteutui vuoden 2014 loppuun mennessä.  Suunnitelluista kustannussäästöistä 10,5 Me tulee arviolta näkymään vuonna 2015 ja loput 7,0 Me vuonna 2016.

Vuonna 2015 keskitymme kannattavuuden ja kilpailukyvyn vahvistamiseen tehostamalla tuotantoa ja yhteisiä toimintoja tavoitteena valimoiden käyttöasteiden nostaminen ja kiinteiden kustannusten pienentäminen edelleen. Syyskuussa 2014 toteutetut 250 miljoonan euron rahoitusjärjestelyt sekä konsernin tuottavuuden ja kannattavuuden tehostamisohjelmassa saavutetut tulokset luovat vahvan pohjan Componentan liiketoiminnalle ja sen kehittämiselle. Tavoitteenamme on edelleen parantaa kannattavuuttamme ja kilpailukykyämme ja kasvaa yhdessä globaalien asiakkaidemme kanssa.

Ukrainan tilanne ja sen seurauksena EU:n ja Venäjän vastavuoroiset talouspakotteet ovat muuttaneet toimintaympäristön dynamiikkaa, minkä seurauksena kysyntänäkymät asiakastoimialoillamme ovat edelleen epävarmat. Odotamme kuitenkin Componentan myynnin vuonna 2015 kasvavan useimmilla asiakastoimialoilla mm. uusien tuotteiden aikaansaaman kasvun ansiosta. Componentan tilauskanta vuoden 2015 alussa oli 2 % korkeampi kuin samaan aikaan vuotta aiemmin.”

Componentan tilinpäätöstiedote 1.1. - 31.12.2014 pdf-muodossa on tämän tiedotteen liitteenä.  Se on myös saatavissa yhtiön internet-sivuilla osoitteessa www.componenta.com.

Osingonjakoehdotus

Emoyhtiön voitonjakokelpoiset varat 31.12.2014 olivat 204,4 Me (102,3 Me). Hallitus ehdottaa 11.3.2015 kokoontuvalle yhtiökokoukselle, että tilikaudelta 1.1. - 31.12.2014 ei jaeta osinkoa.

Tiedotustilaisuus analyytikoille ja median edustajille klo 15.00

Tiedotustilaisuus pidetään Käpylässä, Satotalon auditoriossa, osoitteessa Panuntie 4, 00610 Helsinki 10.2.2015 klo 15.00 alkaen. Tilaisuutta voi myös seurata suorana webcast-lähetyksenä internetin kautta. Linkki lähetykseen löytyy osoitteesta www.componenta.com.

Helsinki 10. helmikuuta 2015

Heikki Lehtonen

LIITE: Tilinpäätöstiedote 1.1. - 31.12.2014

Heikki Lehtonen

puh. 010 403 2723

Componenta on kansainvälisesti toimiva metalliteollisuuden konserni, jonka tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa, Turkissa, Hollannissa ja Ruotsissa. Componentan liikevaihto vuonna 2014 oli 495 miljoonaa euroa ja sen osake listataan Nasdaq Helsingissä. Yhtiö työllistää noin 4 200 henkilöä. Componenta toimittaa valettuja ja koneistettuja komponentteja sekä niistä koostuvia vaativia kokonaisratkaisuja asiakkailleen, jotka ovat globaaleja ajoneuvo-, kone- ja laitevalmistajia.