Consti ennustaa ilmanvaihtoremonteista korjausrakentamisen seuraavaa buumia

Ilmanvaihtokanavien puhdistus ja niihin liittyvät säätötyöt ovat kasvava segmentti korjausrakentamisessa. Consti Talotekniikka Oy uskoo ilmanvaihtoremonttien tarpeen kasvavan sitä mukaa, kun ulkovaipparemontit tiivistävät vanhat kiinteistöt niin, että perinteinen painovoimaan perustuva ilmanvaihto häiriintyy.

Pitkään jatkuneet ilmanvaihto-ongelmat ovat yleisiä etenkin ennen 1960-luvun loppua rakennetuissa kiinteistöissä, joissa ei vielä ole koneellista poistoilmanvaihtoa.

– Ulkovaipparemonttien yhteydessä monesti unohtuu, että painovoiman huolehtima ilmanvaihto häiriintyy tai estyy kokonaan asuntojen ulkokuoren tiivistyessä, Consti Talotekniikan Ilmastoinnin huolto- ja nuohouspalveluiden yksikönjohtaja Petri Valve kuvailee.

Kun tuuli ja muut sääolosuhteet eivät pääse vuotokohtien kautta tuulettamaan asuntoja, ilmankulku häiriintyy vanhojen standardien mukaan rakennetuissa taloissa ja ilmaa virtaa vääristä paikoista.

Consti Talotekniikka Oy:öön liittynyt Petri Valve Oy toteutti vanhassa arvokiinteistössä Helsingin Kuusitiellä 60 asunnon laajuisen ilmanvaihtoremontin, jossa vanha painovoimaan perustuva ilmanvaihto korvattiin koneellisella poistoilmanvaihdolla. Remontti oli lajissaan pilotti, jolle on Valveen mukaan tilausta enemmänkin.

– Puutteellinen ilmanvaihto aiheuttaa lopulta kosteus- ja home-ongelmia, hän kertoo.

Kuusitiellä hormien putkituksen yhteydessä asennettiin äänenvaimentimella varustetut koneellisen poistoilmanvaihdon venttiilit, jotta äänet eivät kasvaisi painovoimaisen ilmanvaihdon äänistä.

Uudistetulla ilmanvaihdolla saavutetaan helposti Suomen rakentamismääräysten mukaiset ilmanvaihtomäärät.

– Vaikka kustannukset ovat vain murto-osa esimerkiksi putkiremontin hinnasta, tulokset ovat tuntuvia ja asuminen saa lisää arvoa, lisää Consti Talotekniikan toimitusjohtaja Marko Holopainen.

toimitusjohtaja Marko Holopainen, Consti Talotekniikka Oy, puh. 0400 458 158, marko.holopainen@consti.fi

johtaja Lasse Mäkelä, Consti Yhtiöt Oy, puh. 040 7533 844, lasse.makela@consti.fi

Consti Yhtiöt on Suomen johtava korjausrakentamiseen keskittynyt yritys, jonka toimialat ovat julkisivut, talotekniikka ja korjausurakointi. Tehtävämme on uudistaa kiinteistökantaa tehokkaasti ja luoda arvoa kiinteistöjen omistajille.

Consti Yhtiöt toimii valtakunnallisesti noin 700 hengen organisaatiolla.