Constin ja Ahlströmin suuri korjausurakka elävöittää Lahden keskustaa

LEHDISTÖTIEDOTE 6.5.2014 – Consti Korjausurakointi vastaa projektinjohtourakasta, jolla Ahlström Kiinteistöt rakennuttaa asuntoja sekä uudistaa liike- ja toimistotilaa Lahden keskustaan Kulmalan kiinteistöön. Korjausurakan arvo on noin 8 miljoonaa euroa ja kokonaishankkeen arvo yli 20 miljoonaa euroa.

Ahlström Kiinteistöt osti Kulmalan kiinteistön Lahdessa vuonna joulukuussa 2011. Korjaus- ja kehityshankkeeseen kuuluu 42 omistusasunnon ja kiinteistön liike- ja toimistohuoneistojen peruskorjaus sekä sisäpihalle rakennettavien lisätilojen toteuttaminen käyttämätöntä rakennusoikeutta hyödyntäen.

– Kulmala on keskeinen osa Lahden kaupunki-identiteettiä ja korjausurakassa haluamme rakentaa laadukkaita asuntoja, ja säilyttää kiinteistön 1940-luvun arkkitehtuurin hengen. Uudistukset vahvistavat Kulmalan asemaa Lahden keskustan parhaiden kauppakortteleiden joukossa – Trio-kauppakeskuksen vieressä ja Aleksanterinkadun varrella. Runsas jalankulkuliikenne ja iltaelämä luovat kysyntää vähittäiskaupalle ja palveluyrityksille, A. Ahlström Kiinteistöt Oy:n toimitusjohtaja Peter Ahlström kertoo.

– Hanke kuuluu Ahlström Kiinteistöjen sijoitusstrategiaan. Sijoitamme Etelä-Suomen kasvukeskuksissa kiinteistöihin, joiden arvoa voidaan nostaa harkittujen korjausurakoiden avulla. Liikehuoneistot valmistuvat vuoden 2014 joulusesonkiin, ja toimistot ja asunnot maaliskuussa 2015, Peter Ahlström sanoo.

Consti vastaa vuoden mittaisesta miljoonaurakasta

Suunnitteluvaiheen jälkeen valittiin projektinjohtourakoitsijaksi Consti Korjausurakointi. Suunnittelun johtamisesta ja rakennuttamisesta vastaa Saraco Oy ja arkkitehtitoimistona on Gullsten & Inkinen.

– Hankkeen kokonaisarvo on noin 20 miljoonaa euroa, josta kehitystyön osuus on yli 10 miljoonaa euroa ja siihen sisältyvän korjausurakan arvo noin 8 miljoonaa euroa, Consti Korjausurakoinnin toimitusjohtaja Jukka Mäkinen kertoo.

– Lahden yksikkömme on tehnyt paljon nimekkäiden keskustakohteiden, koulujen ja sairaaloiden korjausurakoita. Kulmalan hanke vahvistaa asemaamme Lahden seudun johtavana korjausrakentajana, sillä siihen sisältyy vaativaa työnjohdollista osaamista muun muassa tarkoin valvotun julkisivu-uudistuksen takia, Jukka Mäkinen sanoo.

Jukka Mäkinen, toimitusjohtaja, Consti Korjausurakointi Oy, jukka.makinen@consti.fi, puh. 050 4210 300

Peter Ahlström, toimitusjohtaja, A. Ahlström Kiinteistöt Oy, peter.ahlstrom@a-ahlstrom.fi, puh. 050 518 3698

Consti Yhtiöt on Suomen johtava korjausrakentamiseen erikoistunut rakennusyhtiö, joka muun muassa korjaa eniten asuntoja ja hotelleja maassamme. Yhtiön palvelut kattavat kaikki korjausrakentamisen osa-alueet asunto- ja toimitilauudistuksista putki-, talotekniikka- ja julkisivuremontteihin.

Vuonna 2013 Consti Yhtiöiden liikevaihto oli runsaat 171 miljoonaa euroa ja henkilöstö lähes 800 henkilöä.

A. Ahlström Kiinteistöt Oy

Ahlström Kiinteistöillä on salkussaan kiinteistöomaisuutta noin 120 miljoonalla eurolla. Yhtiö omistaa lisäksi vuokra-asuntoja entisillä tehdaspaikkakunnilla, kuten Kotkassa, Riihimäellä ja Varkaudessa. Sisaryritys Ahlström Capitalilla on myös merkittäviä kiinteistösijoituksia.