Cygate ja Istekki rakentavat kriittisiä terveydenhuollon tietoverkkoja

Tietoverkko- ja palvelinkeskuspalveluiden toimittaja Cygate Oy ja kuntien ja terveydenhuollon toimintaa palveleva it-asiantuntijaorganisaatio Istekki Oy ovat allekirjoittaneet puitesopimuksen, joka käsittää tietoliikennelaitteiden toimittamisen kriittisten tietojärjestelmien rakentamiseen muun muassa terveydenhuollon tarpeisiin.

Istekki tuottaa julkiseen terveydenhuoltoon ja kuntien toimintaan liittyviä informaatioteknologian ja lääketieteellisen tekniikan palveluja. Yhtiö tarjoaa julkiselle sosiaali- ja terveydenhuollolle tietojärjestelmien käyttö- ja tukipalveluita yhdistettynä terveydenhuollon integraatio- ja arkkitehtuuriosaamiseen. Puitesopimukseen kuuluen Cygate toimittaa Istekin omistaman ja hallinnoiman tietoliikenneverkon laajentamisen mahdollistavat tietoliikennelaitteet.

– Istekin terveyden- ja sairaanhoitoalan asiakkaiden järjestelmät ja sovellukset vaativat tietoliikenneverkon äärimmäistä toimintavarmuutta. On ehdottaman tärkeää, että tietoverkot ja sen palvelut ovat käytettävissä aina 24 tuntia vuorokaudessa ilman toimintakatkoja. Cygaten ja Istekin asiantuntijoiden yhteistyössä rakentamien ja suunnittelemien korkean käytettävyyden tietoverkkojen avulla voimme yhdessä taata kriittisten potilastietojen jatkuvan käytettävyyden, sanoo Cygate Oy:n liiketoiminnan kehitysjohtaja Markus Kuivalainen.

Ensimmäiset toimitukset liittyvät Kuopion yliopistollisen sairaalan laajennusosan tietoliikenneverkkoihin. Cygate toimittaa Istekille Juniper Networksin uutta Metafabric-arkkitehtuuria, joka mahdollistaa kriittisten järjestelmien korkean käytettävyyden ja ylläpidon toimintojen automatisoinnin.

– Terveydenhuollon käyttämät järjestelmät ja lääkintätekniikan laitteet kytkeytyvät yhä enenemässä määrin tietoliikenneverkkoon, mikä asettaa verkolle ja sen laitteille erittäin suuret vaatimukset ja valintakriteerit. Perinteisen datavirran lisäksi verkkoon siirtyy potilaiden elintoimintoihin liittyvää Medical-dataa. Näin ollen jatkossa onkin todenmukaisempaa puhua ICT-palvelujen sijasta ICMT-palveluista myös tietoliikenneverkon osalta, sanoo Istekki Oy:n Keskitetyt ICT-palvelut -yksikön päällikkö Reijo Kontkanen.

Liiketoiminnan kehitysjohtaja Markus Kuivalainen, Cygate Oy, puh. 040 583 3017, etunimi.sukunimi@cygate.fi

Yksikön päällikkö Reijo Kontkanen, Istekki Oy, puh. 040 808 0801, etunimi.sukunimi@istekki.fi

Cygate on Pohjoismaiden johtava turvallisten tietoverkko- ja palvelinkeskuspalveluiden toimittaja. Toteutamme luotettavia ja asiakkaamme toimintaa tukevia tietoverkko- ja tietoturvaratkaisuja sekä tuotamme korkean käytettävyyden palvelinpalveluita. Vahvuutemme perustuu teknologiseen huippuosaamiseen ja yli 25 vuoden mittaiseen kokemukseen. Cygate on osa TeliaSonera-konsernia, ja meiltä cygatelaisia on Suomessa noin 180. Toimipisteemme sijaitsevat Helsingissä, Joensuussa, Jyväskylässä, Kouvolassa, Oulussa, Tampereella ja Turussa.