Cygate uudistaa Helsingin yliopiston tallennusjärjestelmiä

Helsingin yliopiston tietotekniikkakeskus on valinnut yliopiston uusien tallennusjärjestelmien puitetoimittajaksi tietoverkko- ja konesaliratkaisujen toimittaja Cygate Oy:n. Ensimmäinen sopimuskausi on vuoden mittainen, jonka jälkeen osapuolet voivat jatkaa sopimusta vuosi kerrallaan vuoteen 2018 asti.

Cygate voitti puitesopimuksen kilpailutuksen NetApp-teknologiaan pohjautuvilla tallennusratkaisuilla. Sopimuksen puitteissa tehdään korvaus- ja uushankintoja sekä keskitettyjä palveluita tuottavassa tietotekniikkakeskuksessa että muissa yliopiston yksiköissä. Uudella puitesopimuksella on tähän mennessä tilattu jo yli 2,3 PB (petatavua) tallennuskapasiteettia useiden yliopiston yksiköiden käyttöön. Tähän mennessä tehtyjen tilausten rahallinen arvo on noin 670 000 euroa. Ensimmäiset järjestelmät on jo otettu käyttöön.

– Kuten muissakin organisaatioissa, Helsingin yliopistossa kasvaa datan määrä jatkuvasti. Sopivia tallennusratkaisuja pohdittaessa on tasapainoiltava kustannusten, suorituskyvyn ja toimintavarmuuden sekä ylläpidettävyyden välillä. Tehdyssä kilpailutuksessa Cygaten tarjoama NetApp-ratkaisu arvioitiin näillä mittareilla parhaaksi. Myös toimittajien luotettavuudelle asetetaan kilpailutuksessa tiukat kriteerit, sanoo tietotekniikkakeskuksen teknologiapalvelut-yksikön päällikkö Minna Harjuniemi .

Kaiken kaikkiaan puitesopimus sisältää useiden eri palvelimien käyttämät SAN- ja NAS-levyjärjestelmät, näihin olennaisesti liittyvät palvelut, laajennukset, liitännät ja lisenssit. Lisäksi Cygate tarjoaa levyjärjestelmiin liittyviä lisäpalveluita ja laitteita, jotka takaavat kriittisen datan varmistamisen, järjestelmien skaalautuvuuden sekä toimintavarmuuden ja parantavat ylläpidettävyyttä.

NetAppin teknologian etuna on Cygaten mukaan se, että se mahdollistaa NAS- ja SAN-palvelujen tarjoamisen yhdellä tallennusratkaisulla. Tilattujen tallennusjärjestelmien toimittamisesta vastaa Cygaten tuore Cloud & Data Center -yksikkö, joka toi asiakkaan omiin tiloihin tuotettavat konesaliratkaisut palvelinkeskuspalveluiden rinnalle viime syksynä.

– Helsingin yliopiston sopimus on meille tärkeä ja osoittaa, että panostus ydinosaamisemme laajentamiseen oli askel oikeaan suuntaan. Odotamme konesaliratkaisuilta vahvaa kasvua ja kehitystä yhdeksi liiketoimintamme kivijaloista, sanoo Cygaten toimitusjohtaja Ilkka Äyräväinen .

Cygate on Pohjoismaiden johtava turvallisten tietoverkko- ja palvelinkeskuspalveluiden toimittaja. Toteutamme luotettavia ja asiakkaamme toimintaa tukevia tietoverkko-, tietoturva- ja viestintäratkaisuja sekä tuotamme korkean käytettävyyden palvelinpalveluita. Vahvuutemme perustuu teknologiseen huippuosaamiseen ja yli 25 vuoden mittaiseen kokemukseen. Hallussamme on tietoturvallisuuden hallinnan ja palvelunhallinnan ISO/IEC 27001- ja ISO/IEC 20000-sertifikaatit. Cygate Oy on osa TeliaSonera-konsernia, ja meitä cygatelaisia on Suomessa 190. Toimipisteemme sijaitsevat Helsingissä, Espoossa, Joensuussa, Jyväskylässä, Kouvolassa, Oulussa, Tampereella ja Turussa.

Helsingin yliopisto

Helsingin yliopisto on Suomen suurin ja monitieteisin yliopisto. Sijoitumme ainoana suomalaisyliopistona maailman sadan parhaan joukkoon kansainvälisissä yliopistorankingeissa. Yliopiston 35 000 opiskelijaa suorittaa 6 000 tutkintoa vuosittain. Tutkijamme ratkovat maailmanlaajuisia haasteita monitieteisesti. Olemme pienhiukkastutkimuksen suurvalta, syöpätutkimuksen raskassarjalainen ja opettajakoulutuksen mallioppilas. Tieteellisiä artikkeleita julkaistaan vuosittain 12 000. Toimimme Helsingissä neljällä kampuksella ja Suomessa 15 paikkakunnalla. Yliopiston budjetti on 670 miljoonaa euroa.