Delete valitsi vuoden 2014 hyväntekeväisyyskohteeksi Taito Uusimaa ry:n Kierrätysmateriaalit käyttöön -hankkeen

Delete valitsee vuosittain hyväntekeväisyyskohteen, johon se lahjoittaa sopivaksi katsotun tukisumman. Tänä vuonna olemme päättäneet lahjoittaa samaan pottiin myös kaikki henkilöstölle, asiakkaille ja muille sidosryhmille varatut joululahjavarat. Kohteeksi valikoitui hakijoiden joukosta Taito Uusimaa ry:n Kierrätysmateriaalit käyttöön -hanke. 97-vuotias Taito Uusimaa ry edistää ja kehittää suomalaista käsityöperinnettä, kädentaitoja ja yrittäjyyttä.

Kohdetta valitessaan Delete kiinnitti erityistä huomiota siihen, että toiminta tukee lasten ja nuorten hyvinvointia ja näin rakentaa kestävämpää tulevaisuutta. Lisäksi hanketukee puhtaamman ympäristön rakentamista kierrätysmateriaalien käytön kautta ja tukee näin kestävän kehityksen periaatteita, joita Delete haluaa aktiivisesti edistää. Hyväntekeväisyyskohteeksi oli mahdollista hakea lokakuun 2014 loppuun saakka ja valinta tehtiin 11.12.2014.

Kierrätysmateriaalit käyttöön -hankkeen tavoitteena on kehittää toimintamalli, jolla jo kierrätettävien tekstiilien keräämistä ja niistä uutta raaka-ainetta valmistavien yritysten kierrätystekstiilimateriaalille kehitetään taloudellisesti kannattavaa käyttöä. Mallia hyödynnetään sekä yhdistyksen kurssitoiminnassa että lasten, nuorten ja aikuisten käsityön taiteen perusopetuksessa.

Hyödyntämällä kierrätettävää materiaalia sekä kehitettävän toimintamallin avulla yhdistys vähentää kaatopaikoille joutuvaa tekstiilijätettä. Toimintamalli edistää myös yksityisen ja kolmannen sektorin yhteistyön avulla kestävää kehitystä ja yksilöiden hyvinvointia.

– Lahjoitus mahdollistaa haaveenamme olleen kierrätysmateriaaleja hyödyntävän toimintamallin rakentamisen koulutustoimintaamme. Koulutusmallia hyödynnetään sekä yhdistyksen kurssitoiminnassa että lasten, nuorten ja aikuisten käsityön taiteen perusopetuksessa, iloitsee Taito Uusimaa ry:n toiminnanjohtaja Sari Kähönen.

– Aloitamme heti vuoden vaihteen jälkeen aktiivisen tuotekehitystyön ja kartoituksen kierrätettävien tuotteiden hankkimiseksi. Olemme jo tehneet alustavaa selvitystä asiasta, joten saamme ensimmäiset uudet kierrätysaiheiset tuotteet lahjoituksen avulla ohjelmaamme keväällä 2015.

Delete osallistuu hankkeeseen myös tarjoamalla Taito Uusimaa ry:lle ja sen oppilaille kierrätystietoutta erityisesti tekstiilien kierrätykseen liittyen.