Mussalon 133 metriä korkea voimalaitosrakennus purettiin räjäyttämällä

Deleten purkutyömaa Mussalon vanhalla voimalaitoksella etenee. Viimeisin suuri käänne työmaalla oli noin 133 metriin ulottuvan voimalaitosrakennuksen purkaminen räjäyttämällä.

Räjäytyksen hoiti Ykkösräjäytys Oy, jolla on vuosien kokemus erilaisista panostuksista ja rakennusten tuhoamisesta räjäyttämällä. Ykkösrakennuksen erityisosaamista ovat rakenne- ja purkuräjäytykset, jotka voivat olla kustannustehokkaampi vaihtoehto koneelliselle purkamiselle.

Itse räjäytyksessä käytettiin noin 190 kiloa dynamiittia. Räjähdyksestä noin neljän sekunnin kuluttua rakennus ja piippu olivat jo maan tasalla. Nyt purkutyö Deleten toimesta jatkuu koneellisesti tämän räjäytyksen raunioilla. Koko Deleten purkutyömaa Mussalon voimalaitoksella on valmis vuoden 2015 aikana.

– Räjähteet porattiin noin tuhanteen reikään voimalaitosrakennukseen useaan eri tasoon. Räjäytys sujui täysin suunnitelmien mukaan. Oleellista on, että räjähdyksen sytytys ja hidastus tapahtuvat oikea-aikaisesti. Näin varmistetaan muun muassa se, että piippu ja rakennus kaatuivat juuri sinne, minne haluttiin, kertoo räjäytystyön johtaja Martin PihlflycktYkkösräjäytyksestä.

Katso video räjäytyksestä Deleten Youtube-kanavassa.