Suurin osa sisäilmaan liittyvistä ongelmista voitaisiin välttää

Sisäilman ongelmat kehittyvät usein vähitellen. Mitä aikaisemmin sisäilman puutteet havaitaan, sitä helpompi niihin on puuttua. Monissa tapauksissa sisäilman huono laatu huomataan vasta, kun ihmiset alkavat oireilla. Tällöin on jo kiire selvittää, mikä on oireiden takana ja mitä asialle voidaan tehdä. Varmaa on, että ennakointi on aina reagointia edullisempi ja parempi tapa parantaa sisäilmaa.

"Sisäilmaan liittyvät ongelmat ovat tarpeettoman yleisiä niin työpaikoilla kuin kodeissakin. Ongelmaa ei aiheuta pelkästään vanheneva rakennuskanta, vaan myös rakentamiseen ja rakennusten ylläpitoon liittyvät väärät asenteet ja tiedon puute. Kaikkein edullisimmaksi sekä yhteiskunnalle että kiinteistöjen omistajille on ennakoiva työ, jossa jo rakennusvaiheessa tai kiinteistön jatkuvassa ylläpidossa otetaan huomioon sisäilman laadun kannalta tärkeimmät asiat. Tarkkana täytyy siis olla," toteaa Deleten tutkimuspalveluista vastaava johtaja Arto Heino.

Laadukas rakentaminen on hyvän sisäilman perusedellytys

Rakennuksen työmaa-aikaisilla olosuhteilla on vaikutusta sekä rakentamisajan pituuteen että työn laatuunkin. Laatu näkyy myös projektin läpiviennissä; se on töiden toteuttamista suunnitelmien mukaisesti, ennalta sovitussa aikataulussa. Rakennustyömaalla on kuitenkin niin paljon muuttujia, että suunnitelmista ja aikatauluista poiketaan lähes kaikissa rakennuskohteissa. Pohjolassa erityisesti talvirakentaminen aiheuttaa haasteita töiden toteutukselle. Kireät aikataulut saattavat pahimmillaan johtaa siihen, että pintamateriaaleja asennetaan kostealle betonille; karhunpalvelus, josta ongelmat vasta alkavat.

Toinen tyypillinen ongelmatilanne syntyy, mikäli rakennustöiden aikana ovia ja ikkunoita pidetään liian pitkään auki. Tämä viilentää entisestään rakenteita ja tuulisella säällä rakennuksesta tulee ylipaineinen. Tällöin epäpuhtaudet leviävät saneerauskohteissa ympäröiviin tiloihin. Rakennustyömaan olosuhteet ovat erittäin herkkiä muutoksille, ja siksi niitä tulisi seurata tarkasti rakennustöiden edetessä. Homeen kasvulle kriittinen kosteus saavutetaan, kun työmaan suhteellinen kosteus on pitkään yli Rh 75 %.

Mitä jos vahinko on jo tapahtunut?

Ongelmia on syytä epäillä, mikäli ihmiset oireilevat, pintamateriaaleissa havaitaan kosteusvaurioita tai esim. lattiapinnoitteet irtoavat kosteusvaurioiden seurauksena aiheuttaen päästöjä sisäilmaan. Tällaisessa tilanteessa vastuu kiinteistön ongelmista ja niihin reagoinnista kuuluu aina omistajalle. Ongelmatilanteessa on aina ensimmäiseksi otettava yhteyttä kiinteistön omistajaan tai omistajan edustajaan, kuten isännöitsijään. Aika ei korjaa vaurioita, vaan ongelma hyvin usein laajenee ja korjauskustannukset nousevat.

Korjaustyön suunnittelu kuuluu asiantuntijoille

Vahingon laajuuden analysointiin ja korjaussuunnitelman tekemiseen kannattaa käyttää ammattilaista. Liian usein ongelmat vain pahenevat, kun korjaustyön laajuus, korjausmenetelmät tai kiinteistön ylläpitoa koskevat toimenpiteet ovat puutteellisia. Esimerkiksi kosteus- ja homevaurioiden korjaustoimenpiteiden määrittely vaatii aina rakennusteknistä asiantuntemusta ja kokemusta korjausrakentamisesta.

Delete auttaa ennen ja jälkeen vahingon

Delete tarjoaa kokonaisvaltaista palvelua kiinteistoöjen koko elinkaarelle. Deleten eri alojen asiantuntijat auttavat ennakoimaan tulevat kunnossapito- sekä huoltotoimenpiteet ja reagoivat heti, jos vahinko on jo sattunut. "Asiakkaalle tämä tarkoittaa turvallisuutta ja helppoutta, kun kaikki palvelut saa luotettavasti ja nopeasti samasta paikasta", Arto Heino lisää.