Uutta taloutta – kiertotaloutta

Kiertotalous tarkoittaa kierrättämisen ulottamista pidemmälle kuin perinteisen materiaalitehokkuusajattelun mukaan toimittaessa. Kilpailu maapallon luonnonvaroista kiihtyy, jätteiden määrä kasvaa ja raaka-aineiden hintojen nousu aiheuttaa talouden näkökulmasta epävarmuutta. Kiertotaloudessa otetaan maksamaalinen hyöty irti yhä niukkenevista ja kallistuvista raaka-aineista ja energiasta. Raaka-aineet eli materiaalit, tuotannon sivuvirrat, tähteet ja jätteet pidetään mahdollisimman kauan markkinoilla kierrättämällä ne tuotannossa ja arvoverkoissa.

Tutkimusten mukaan ne Euroopan maat, joissa on korkein materiaalien kierrätysaste, menestyvät keskimäärin myös taloudellisesti parhaiten. Euroopan komissio on esittänyt, että vuonna 2030 yhdyskuntajätteestä on kierrätettävä 70 prosenttia ja pakkausjätteestä 80 prosenttia. Komissio uskoo, että tiukemmat kierrätystavoitteet edistävät siirtymistä kiertotalouteen ja luovat uusia työpaikkoja sekä kestävää kasvua.

Tavoite vuodelle 2030 on suomalaisittain hyvin haastava. Se on kuitenkin juuri haastavuutensa vuoksi tervetullut. Vielä ei täysin tiedetä, miten Suomi nostaa kierrätysasteensa 70 prosenttiin, mutta aikaa onneksi on.

Myös Delete huomioi kestävän kierrättämisen toiminnassaan jatkuvasti. Minimoimme kaatopaikalle menevän jätteen määrän ja etsimme erityisesti purkumateriaaleille uusiokäyttöä. Joskus toisen jäte voi olla toisen materiaali, raaka-aine tai ainakin jonkin toisen käyttötarkoituksen omaava esine.

Kirjoittaja on Jussi Niemelä, Delete Groupin toimitusjohtaja