Deleten uudet korkeapainelaitteet valmistuvat omassa tuotannossa

Teollisuuden raskaat puhdistukset kuten kattiloiden puhdistus tai vaikkapa sillan vesipiikkaus vaativat ultrakorkeaa veden painetta. Tällöin käytetään korkeapainepesulaitteita, joiden paine nousee aina 3500 baariin asti. Vesi suihkuaa laitteesta sellaisella voimalla, että betoni irtoaa sillan pinnasta tai kertymät kattilan reunasta melko kevyesti.

Investointi uusiin laitteisiin ja ajoneuvoihin sekä olemassa olevan kaluston päivittäminen ovat Deleten strategiassa tärkeässä osassa.

– Panostamme vahvasti laitteiden työturvallisuus- ja ympäristöystävällisyysnäkökulmiin. Laiteinvestoinneilla tähdätään lisäksi laitteiston luotettavuuden lisäämiseen ja sitä kautta tietenkin tehokkaaseen työtapaan sekä kustannustehokkuuteen erityisesti asiakkaallemme, kertoo Deleten kalustopäällikkö Jari Nordlund.

Polttoainesäästöjä uuden tekniikan avulla

Uusimmassa laitteessa tekniikkakin on uudenlaista. Kyseessä on Deleten ensimmäinen korkeapainepumppu, jossa on alennusvaihde. Vaihteistolla päästään merkittäviin polttoainesäästöihin.

– Tämä huhtikuussa valmistunut korkeapainelaite on kasattu ja valmistettu Deleten kokoonpanossa Raumalla ja se luovutettiin Kokkolan toimipisteemme käyttöön 20.4. Deleten historian aikana olemme valmistaneet parisen kymmentä vastaavaa kokoonpanoa. Aikaisemmin tänä vuonna yksi laite on jo mennyt Rauman toimipisteemme käyttöön ja seuraava valmistuu toukokuussa Äänekoskelle, kertoo Deleten korjaamoesimies Marko Keskilä.

Perinteisesti korkeapainelaitteessa moottori on kytketty suoraan pumppuun, jolloin pumpun kierrokset ovat samat kuin moottorin. Uudessa laitteessa on moottorin ja pumpun välissä vaihteisto, jolla saadaan laskettua pumpun kierroksia välityssuhteella 2:1 tai 6:1. Tämän ansiosta isosta pumpusta saadaan myös pieniä vesimääriä ulos ja laitetta voidaan käyttää kulloiseen kohteeseen sopivalla tavalla – ympäristöystävällisemmin ja polttoainetta säästäen.

Oma laitevalmistus kotimaassa

Deletellä on Raumalla ja Tuusulassa omat korjaamot, joissa kokoonpannaan laitteistoja juuri Deleten ja asiakkaidemme toimintaan sopivaksi.

– Viimeisin laite on rakennettu euro5 -päästönormit täyttävälle kuorma-autoalustalle. Itse korkeapainelaite on dieselkäyttöinen Hammelman HDP 382, joka tuottaa tehoa 1000 baaria ja 204 litraa/minuutti, kuvaa Keskilä.

– Korkeapainelaitteeseen ja ajoneuvoon sen alustana on muun muassa asennettu monia lisälaitteita aina lämmittimistä, kuivaushuoneeseen ja erilaisiin huomio- ja lisävaloihin. Jopa laitteen kulkuportaat ovat Deleten itse valmistamat. Omavalmisteiset komponentit varmistavat muun muassa työturvallisuuden maksimaalisesti, päättää Keskilä oman valmistuksen merkityksestä.

Jari Nordlund

kalustopäällikkö

Hakunintie 24, 26100 Rauma

jari.nordlund@delete.fi

Delete on nopeasti kasvava ympäristöpalveluihin keskittynyt konserni, joka toimii Suomessa ja Ruotsissa. Delete palvelee teollisuutta, rakentamista ja kiinteistöjä tuottaen Purku-, Teollisuus-, Kiinteistö- ja Kierrätyspalveluja vaativiin asiakastarpeisiin. Deleten liikevaihto vuonna 2015 oli 135 miljoonaa euroa. Konsernissa työskentelee noin 800 ympäristöpalveluiden ammattilaista ja Deleten noin 30 palvelupistettä kattavat valtakunnallisesti koko Suomen ja Ruotsin.

Jari Nordlund, Korjaamopäällikkö, Delete Finland Oy